Jump to content
Annons

Thimmie Englund - du borde ha sett mig


Thimmie

Låten: gött eller ogött?  

32 röster

  1. 1. Låten: gött eller ogött?

    • 5 - helt fantastiskt bra!
      3
    • 4 - mycket bra!
      10
    • 3 - bra
      8
    • 2 - sådär...
      3
    • 1 - eh... va?
      2


Recommended Posts

* LÅTNAMN: du borde ha sett mig

* ARTIST/GRUPP: Thimmie Englund

* GENRE: Pop

* LÅTLÄNGD: 3:13

* KOMPOSITÖR: Thimmie Englund

* PRODUCENT: Thimmie Englund

* INSPELNINGSÅR: 2005

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 2,95 MB

* STATUS: demodemodemo

* LÅTLÄNK: du borde ha sett mig

Thimmie - sång, gitarr

Yes sir. Nu var det dags för en soft, mycket soft låt. Ge mig inte sååå mycket kritik på mixen, den är väl sådär... Men gärna på låten - tack!

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ahh...skön låt...Trivsam...

Skulle dock vilja ha någonting mer på den här ( läs: dragspel 😕 )

Nä, helt nödvändigt kanske det inte är men något mer instrument vore ännu mer trivsamt...

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

mange_andersson//

Ja, kanske skulle man ha något som lyfter i sången mot slutet. Jag får fundera på det. Det är ju bara en demo. 😕

Tack!

Pluffo//

Jag funderade på att lägga på något mer. Tex stråkar eller något klinkande piano, men det blev inte så (som du märker). När/om det bli en "riktig" inspelning så kommer det på mer saker, men kanske inte ett dragspel... 😕

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Låten är väl inte så dum alls. Rätt ok harmonier men sången är rytmiskt lite tafflig tyvärr. Sitter inte på alla ställen ihop med melodin. Sedan tycker jag också att det borde hända något mer. Jobba på så kan det nog bli bra! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Låten är väl inte så dum alls. Rätt ok harmonier men sången är rytmiskt lite tafflig tyvärr. Sitter inte på alla ställen ihop med melodin. Sedan tycker jag också att det borde hända något mer. Jobba på så kan det nog bli bra! 😕

Var är sången off rytmiskt?

Jepp, det kommer att hända något mer när jag gör en seriösare inspelning. Nu vill jag ha feedback på låten.

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

För första gången (tror jag) kan jag ana en nerv i ditt matrial 😕 bra tycker jag då du till trots har en röst som funkar.... 😕 låten är helt ok och som pluffo sa inte helt fel med typ dragspel som fyller på vemodet....

bra jobbat "karl"

Link to comment
Dela på andra sajter

För första gången (tror jag) kan jag ana en nerv i ditt matrial 😕 bra tycker jag då du till trots har en röst som funkar.... 😳 låten är helt ok och som pluffo sa inte helt fel med typ dragspel som fyller på vemodet....

bra jobbat "karl"

Trevligt att du hittat nerven. Det är inte alltid man blir "träffad" av en låt. Jag vet ju vad jag vill få ut och för en gång skull fattade du det också... 😕😄

Det kommer att komma på mer instrument. Jag lovar! 😄

tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, vad jag menar är att det är rytmik o stavelser som är svåra att ta ex "fotografi som var svartvitt o bleknat bort..." o "perrongeeeeen" i början. också " är allt jag har...kvar nu"....detta är ställen som jag iallafall inte tycker sitter ihop med melodin. Här ska du fila mer för att det ska bli bra. Texten ingår väl i låten. eller? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Texten ingår väl i låten. eller?  😕

Absolut! Men jag håller inte med dig att det inte funkar att sjunga så. Jag kan dock ställa mig lite tveksam till "fotografi", men de andra orden funkar absolut. Tycker jag... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

fotografiet funkar bra. haha. mina two cents. perrongen funkar också... jag anser dock att den här "du kom för sent" passagen känns fel. känns väldigt krystat som det är nu... i refrängen så tror jag att du har kapaciteten att sätta "gjort"-et bättre, känns lite tamt nu. Det kanske är ett medvetet stilistiskt drag men jag tror du kan få mer drag i det.

se till att inte gå ifrån grundmelodin för mycket när du sätter lite spinn på saker såsom i perrong och fotografi t ex. där låter det bra men jag tycker mig höra några andra ställen också. för många såna trasar sönder den röda tråden och gör det "jobbigare" att lyssna på.

på det hela en väldigt soft låt. hehe. fan jag önskar jag kunde få den krispheten när jag spelar in, är inte så jävla lätt i det här studentrummet =/.

lycka till!

/ Vanderbeldt

Link to comment
Dela på andra sajter

fotografiet funkar bra. haha. mina two cents. perrongen funkar också... jag anser dock att den här "du kom för sent" passagen känns fel. känns väldigt krystat som det är nu... i refrängen så tror jag att du har kapaciteten att sätta "gjort"-et bättre, känns lite tamt nu. Det kanske är ett medvetet stilistiskt drag men jag tror du kan få mer drag i det.

se till att inte gå ifrån grundmelodin för mycket när du sätter lite spinn på saker såsom i perrong och fotografi t ex. där låter det bra men jag tycker mig höra några andra ställen också. för många såna trasar sönder den röda tråden och gör det "jobbigare" att lyssna på.

på det hela en väldigt soft låt. hehe. fan jag önskar jag kunde få den krispheten när jag spelar in, är inte så jävla lätt i det här studentrummet =/.

lycka till!

/ Vanderbeldt

Tack för kritiken! Jag ska tänka på att inte trassla till det för mycket med orden. När det gäller "gjort" i refrängen så är det medvetet soft, jag ville inte ta i eftersom att det skulle bli sådan konstrast till musiken. Men jag kanske ska prova...?

Klart du kan få till krispigheten i studentrummet. Det är bara att stå nära micken och ha mycket kompressor... 😕😕

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är genast igenkännbar med Dina vokala portamenton (T ex"Bleknat bort"!) Lite jazzig approach sådär. Denna tycker jag är den som låter mest gjuten av det

jag hört Dig göra. Tänk om jag finge lägga en jusste orkestrering på den. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

För första gången (tror jag) kan jag ana en nerv i ditt matrial 😛 bra tycker jag då du till trots har en röst som funkar.... 😄 låten är helt ok och som pluffo sa inte helt fel med typ dragspel som fyller på vemodet....

bra jobbat  "karl"

Trevligt att du hittat nerven. Det är inte alltid man blir "träffad" av en låt. Jag vet ju vad jag vill få ut och för en gång skull fattade du det också... 😛😛

Det kommer att komma på mer instrument. Jag lovar! 😛

tack!

Håller med Karl!

Men jag tror inte det är vi som hittat nerven - det är du. Får se om den behålls efter att fler instrument lagts på.

Helt klart det bästa du lagt upp här på forumet (som jag hört (om jag inte hört alla)).

Link to comment
Dela på andra sajter

Nad Sylvan//

Tackar och bockar! Ja, lite jazzigt är det allt. Klart du får biffa en orkestrering! Det vore sketkul! 😎

Jocke//

Jag lyfter hatten och bugar djupt. Riktigt kul att höra att du gillar den. Jo, det kanske är jag som hittat nerven... Får se om den "spelas sönder" när jag testar den med bandet. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte dumt alls. Tror refrängen kan bli riktigt skön på ett sånt där flytande sätt. Tänker lite på Going to California med Led Zeppelin som har en refräng som bara sköljer över en. Håller med om att vissa fraseringar kan förbättras i verserna.

Satsa på att hitta ett intressant sound till det här så kan det bli riktigt bra! Du lägger väl ut låten när den är klar så vi får höra hur det blev?

Ha det bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående mixen.... 🙂

Nerå, låten har en skön känsla, tänker lite Paus utan falsettförsöken. Skönt gitarrljud, en mycket liten invändning är anslagen på 1:an ibland blir lite för hårda. 😎 Men nu jävlas jag lite med dig.

Stämman i refrängen låter ibland som om den inte riktigt hänger med men det kan nog slipas bort. Det låter snyggt när du i verserna "tappar" slutet av meningar. Du låter säkrare i sången än i många tidigare inspelningar även om jag fortfarande gillar "likt en dröm" bäst.

Låten kanske inte behöver så mycket mer instrumentering, en till gura och lite svepande pads/stråkar i refrängen kanske skulle räcka, som ett skönt avbräck på skivan.

När blir inspelningen då?? Inget datum?

Link to comment
Dela på andra sajter

nossbokaj//

Pinsamt, jag tror inte jag hört "Going..." med Zeppelin.

Eftersom att jag gjorde och spelade in låten igår, så blev fraseringen på vissa ställen sådär. Det blir bättre med tiden. 🙂

Har du några tips på ett intressant sound? Jepp, när/om den här blir inspelad så lägger jag ut den igen.

Tack!

claypool//

Ja, lite Paus är det kanske. Hehe... anslaget på 1:an är lite väl ibland, det vet jag. Men jag var stel som en stelopererad rygg (fast i fingrarna) när jag spelade in igår.

Jag vet inte varför stämman i refrängen kommer efter ibland... Kanske är det att jag har liiiite effekt på "lead"-sången som smetar till det? För inte sjunger jag otight?! 😎

Kul att du gillar låten! Men är "likt en dröm" bättre? Ja, kanske... 🙂

Nope, inget datum för inspelning är satt ännu. Men det kommer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, det här fungerar fint!

Det enda som jag inte riktigt gillar är när du drar ut på orden för att fylla ut texten på något sätt.

Annars är det en mkt stark låt!

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja detta va ju mysigt, absolu den känslomässigt bästa låten jag har hört av dig trots att jag diggar "London" väldigt mycket.

Får en hel del José Gonzales-vibbar av gitarrslingan vilket är bra, sen att guran inte låter någe vidare är en annan sak 😎

trevlig och mysig sång som blir väldigt stämningsfull.

Passa dig för att lägga på för mycket på denna låt eftersom jag är helt hundra på att den tappar sin charm om du brassar på med en massa instrument. Den sköna närheten och känslan tror jag lätt försvinner då.

Detta är och kan bli väldigt bra! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättefin låt, Thimmie! Ta till dig av kritiken ovan (jag har inget att tillägga) och gör en något mer instrumenterad nyinspelning, nu! Jag vill höra!

Redigerat av mornel
Link to comment
Dela på andra sajter

D Vibe//

Hehe... jag drar inte ut på orden för att fylla ut texten, det är ett sångsätt. Men du kanske inte gillar det? 😎

Supernajs att du gillar låten! 😲

lavrell//

Ja, "London" är lite rivigare... Kul liknelse med José, men du skulle ju inte kommentera mixen. 😄

Trevligt att du gillar sången! Nej, det är ju inte många fler instrument som ska på. Kanske en cello, lite slagverk? Vad vet jag?

Jag lyfter på hatten och tack! 🥰

mornel//

Tack! I will.

sisältää//

Ja, Nad får gärna lägga på "orkester", det vore kul!

Hehe... Gessle ärväl proffs på att komma med sk utfyllnadsord. :rolleyes:

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevligt! Hoppas att du gör den färdiga produktionen ganska avskalad. Håller med om att det svajar lite på stavelserna ibland, men det kommer säkert att vara borta när låten är klar. Bra jobbat. :rolleyes:

Tack för kommentarerna. Jag ska se över stavelserna (som sagt, hehe...). Vi får väl se hur det kan låta när det är klart.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

nurfen//

Klart det kan bli bättre, det är en demo. Jag har sjungit en gång, jag spelade in en gång. Blir det en riktig inspelning är jag mycket petigare med sången och gitarrspelet.

Men kul att du gillar låten! :rolleyes:

Jejje//

Gött mos!

Link to comment
Dela på andra sajter

nossbokaj//

Pinsamt, jag tror inte jag hört "Going..." med Zeppelin.

Eftersom att jag gjorde och spelade in låten igår, så blev fraseringen på vissa ställen sådär. Det blir bättre med tiden. 😮

Har du några tips på ett intressant sound? Jepp, när/om den här blir inspelad så lägger jag ut den igen.

Tack!

Jag tror det skulle vara snyggt att skippa trummor helt och hållet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjysst!

Störande att jag har typ samma ackord i en Elias-låt bara 😮 och du han posta denna först 😄

Jag gillar låten. Skön gitarr med bra attack och sjysst sångljud. Dock tycker jag det hela blir lite långt? Vad händer om du kortar ner den 1 minut? Pizzicato cellos vore kalas att ha på refrängerna.

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...