Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Usch får riktig ångest när det kommer till sånginspelning. Får aldrig till ett bra sångljud.

Så om någon skulle kunna ge mig något tips.

Det jag använder är Cubase SX 2.2

Shure SM-57

Creative Live! Platinum 1024 (har inspelningsrack med preamp på mickuttaget)

Jag vet att mitt ljudkort är skit. Men att uppgradera är inte ekonomiskt möjligt med tanke på vad det kostar med nytt ljudkort och "inspelningsbox" eller mixer.

På exempelklippet använder jag Cubase Multibandkompressor med inställningen "Vocals".

Reverbet är ett "Reverb A" med inställningarna "Default" Dry=100, Wet= 20.

Allt detta på "ineffekter" eller vad det heter 😉

Dessutom har jag boostat band 10k med 6db

Vet att det är ett vanligt nybörjarmisstag att boosta frekvenser men vad skall jag göra? Har skurit i gitarren till och med (10k -6db)....

Utan mickboosten hörs det knappt vad jag sjunger så jag känner mig tvingad att boosta. 😱

Vad har ni förslag på delay och framförallt inställningar. Eller vad har man på sång egentligen? Jag vet inte mycket.

OBS! Kommentera inte texten för den skall vara klyschig 😄 Skit också i " Sko lans bal".

Jag vet att jag är newbie och det är precis därför jag är medlem på forumet. För att bli bättre. Om några år är det kanske jag som svarar på precis samma fråga som en newbie kommer ställa. Vad vet jag? Mycket skitsnack här nu tycker jag! Nedan kommer länken!

Annons
Postat (redigerat)

Kompis, det är helt omöjligt att säga vad du gör för fel om man inte har låten framför sig. Spontant låter det dock som om du har för mycket reverb på sången. Men annars kan nog varken jag eller någon annan säga vad du gör för fel. Det blir som att förklara i text hur man spelar ett gitarrsolo ...

Redigerat av AndyPandy
Postat (redigerat)

Har du nån "low cut" på din micpreamp så tryck in den.. En SM57 är en dynamisk mic och har ganska tydlig proximityeffekt då man sjunger nära den (vilket man iof ska). Detta gör att man får en "woofig" bas som oftast inte är önskvärd. Bäst är då att skära av basen under 100~80 Hz redan innan inspelning. Om du spelar in denna "woofiga" bas så blir det ändå inte samma effekt då du prövar att EQa bort den i mixen.. den har ju redan tagit dynamiskt utrymme i själva inspelningen.. Om du förstår hur jag menar...

Sen behöver man nästan alltid använda en deesser då man använder en SM57 också.. den har en förmåga att "förstärka" vissa S och Ch-ljud på ett omusikaliskt sätt.

Lämpligt sångavstånd på en SM57 i studio kan vara 15~25 cm.

Rätt använd så kan du få ett väldigt bra sångljud med en SM57 också även om den inte är första valet i de flesta studios (SM57 upplevs ofta som döda och aningen torra i sitt sångljud, det är inte alla sångröster som passar till en SM57).. Jag har själv spelat in Eric Bibbs sång med en SM57 i studio med väldigt bra resultat. Nu har iof. Eric Bibb ganska mycket tryck i sin röst vilket hjälper en del.. En SM57 kräver lite dB i pipan för att komma till sin rätt så att säga :rolleyes:

Jobba på!

Redigerat av hegobald
Postat
Puffskydd kanske vore en bra grejj att skaffa också?

(Eric Bibb är grym)

Ja just ja.. Glömde nämna.. Precis som herr Grahn säger ett puffskyd gör susen också... Men ingen skumgummiboll då (det är snarare vindskydd) utan ett sånt där "nylonstrumpsgaller" ska det vara.

Japp Eric är en grymming.. Spela han inte i Åsele för nåra år sen va? Han kom ju förbi Dorotea och spela i alla fall. :rolleyes:

Postat
Puffskydd kanske vore en bra grejj att skaffa också?

(Eric Bibb är grym)

Ja just ja.. Glömde nämna.. Precis som herr Grahn säger ett puffskyd gör susen också... Men ingen skumgummiboll då (det är snarare vindskydd) utan ett sånt där "nylonstrumpsgaller" ska det vara.

Japp Eric är en grymming.. Spela han inte i Åsele för nåra år sen va? Han kom ju förbi Dorotea och spela i alla fall. 😳

Jo jag var å lyssnade på´n. Fika kaffe gjorde jag oxå... En höjdarkväll var det. :rolleyes:😎

Postat

Ett bra grundljud är ju inte fel. Det finns typ stormembransmickar från 795:- och uppåt, ingen jätte kvalite men dom låter bättre än en sm57:a till sång, och som redan nämnts ett puffskydd.

Postat
Ett bra grundljud är ju inte fel. Det finns typ stormembransmickar från 795:- och uppåt, ingen jätte kvalite men dom låter bättre än en sm57:a till sång, och som redan nämnts ett puffskydd.

Räkna inte med det du. Jag har samlat på mig ett gäng betydligt dyrare kondingar men jag skulle lätt slänga upp en SM57 än en rutten konding att spela in sång med om jag känner att mina andra inte passar. Mao det händer att jag använder såväl MD421 eller SM57 till sång. En SM57 har ett sound medan alla billiga kondingar jag provat låter just, billiga.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.