Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ska spela in lite trummaskins grejer och vill då spela in det via midi så att jag sedan hämtar ljud ur min roland burk.

Har inte använt midi alls och vet därför heller inte hur jag ska koppla eller hur jag ska gå tillväga.

Ska man först rita dit alla streck osv i Cubase? Har både 5.1 och SX.

Ska dessutom åka in till stan imorgon bitti för att köpa till fler småsaker om det behövs.

Har en 707a och en midikabel. Behöver jag en till?

Måste ha rätt mycket klart nu i veckan då jag ska spela in låtar så att alla i mitt band ska få kunna kolla in allt hemma innan vi börjar repa.

Annons
Stinkey (oregistrerad)
Postat

Kan du inte bara spela in det på en MIDI kanal i cubase och sen koppla datorn till din Roland när du spelar upp filen. Borde funka tycker jag.

Postat

Nu har jag aldrig testat en 707:a, men det borde ju räcka med en midikabel från datorn till 707:an. Skulle tro att det funkar att "rita" in trumkompet i Cubase och skicka det som midi till 707:an, och sedan kör du in ljudet från 707:an till ljudkortet och spelar in i Cubase. Kan behövas lite finjustering av position för att få det tight men det är ju en baggis. Har du inte manualen så kan du kolla vilka toner som motsvarar vilka trummor på: http://home.swbell.net/roy_tate/info/tr707mid.txt

Som jag kommer ihåg det så brukar Cubase och Roland ha en skillnad på ett nummer åt något håll...dvs ton nummer 10 hos Roland motsvarar nr 11 i Cubase eller tvärtom. Ah...du hittar nog rätt 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.