Jump to content
Annons

Piano


robertus

Recommended Posts

Annons

tror han menar precis va han säger... ska försöka förtydliga

Vilka oktaver gäller för piano... t.ex c2-c7... kan va bra o veta så man inte spelar för höga noter på ett piano...

så tror ja han menar..

men ett tips till dej e att spela på bara... så länge de låter bra så e de inge fel..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett vanligt fullstort piano har 88 tangenter. Det "C" som ligger på första hjälplinjen under de fem linjerna i notsystemet är det "C" som ligger ganska mitt på pianot, tangent nr 40 fr vänster på ett fullstort piano. Sen får du räkna uppåt eller neråt beroende på vilken ton du ska ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla och speciellt Bassman som verkar ha förstått min luddiga fråga bäst 😉 Jag menade en klaviatur med 4 oktaver dvs 29 vita tangenter, vad kan den lägsta tonen heta? Jag vet att det är C såklart men frågan är vilket C; ettstrukna eller? Är det då det som ligger på första hjälplinjen under de fem linjerna eller 😄😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan nog variera mellan synthklaviatur hur det ser ut. Oftast kan man ju dessutom transponera, splitta mm.

Vanligtvis har du nog ändå det c som ligger på första hjälplinjen strax till vänster om mitten på ditt klaviatur. Detta heter c1 (ettstruket c).

Om du fortfarande har svårt att hitta rätt, lyft på telefonluren och lyssna på tonen där. Det är ett g#1 (ettstruket giss) även om det inte är helt hundra i stämningen. g#1 ligger här i notsystemet (svart tangent):

-------------------------

-------------------------

-------------------------

----------------g#1-----

-------------------------

-c1-

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket Bassman 😳 Kan ta hjälp av mitt sequenserprogram för att se exakt kanske var de ligger 🙂 Tänkte jag skulle börja lära mig spela piano/synt. Du kanske har några bra tips på bra siter eller litteratur där teori och ackordsbyggnad tas upp på ett grundläggande sätt? Typ lektioner och så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra de 🙂 Tack för tipsen 😳 Ska kolla upp tipsen. Har funderat på att köpa arrboken. Har du den? Är den bra? Vet att den är kurslitteratur på en kurs på Växjö Universitet som heter Arrangering. Funderar på att läsa den 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra de 😳 Tack för tipsen 😎 Ska kolla upp tipsen. Har funderat på att köpa arrboken. Har du den? Är den bra? Vet att den är kurslitteratur på en kurs på Växjö Universitet som heter Arrangering. Funderar på att läsa den 😎

Växjöbo...stora delar av min släkt bor där.. 🙂 ..

ARR boken kan du låna på biblioteket, den innehåller en CD med MIDIfiler på oxå som ackompanjerar det som det skrivs om..jag har lånat min och den är helt OK men enbart den är lite i snålaste laget.

Prova att komplettera med Visharmonik samt Jazz och Popharmonik av Sten Ingelf, dessa böcker är brantare inlärningskurva på för att du inte har något tillhörande "facit".

så det går att tolka frågorna lite hursomhelst, men dom är bra.

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

PDF var grundläggande och visar vad jag redan vet men den var bra. Gillar saker som är rakt på sak och inte flummar. Killen har gjort ett bra jobb 🙂

Tyvärr måste jag göra Växjöbon besviken. Jag bor inte där. Kursen i Arrangering går på distans så därför passar den mig perfekt. Läser för närvarande i Kristianstad 😳

Demoniqus

Har laddat hem Chord Wizard. Har cok inte hunnit titta på den ännu. Jobbar hela helgen så det får bli i nästa vecka. Siten verkar dock vara omfattande 😄

Den andra boken du tipsar om har jag hört talas om. Tror att jag kanske skulle klara av den. Jag får väl ta och flyya min fysik till bibblan 😎

Tack än en gång; nu är det bara att sätta sig och öva som gäller

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...