Jump to content
Annons

Hörbar skillnad mellan 96kHz ich 192kHz?


Emmmir

Recommended Posts

men en etta betyder ju inte fullt utslag. Hur många ettor behövs för fullt utslag? Integrerar man över ett visst antal bitar för att få rätt värde?

Alltså, jag är också lite osäker på detta men så som jag har förstått det så borde 20-bitar ge fullt utslag. (vilket då blir 120 dB)

Det verkar förresten vara väldigt smart att använda den här kodningen för att slippa lågpassfiltrera signalerna vid inspelning (för att få bort alias).

Japp, mkt smart! Och framförallt smart att ”spela” in signalen direkt till digital DSD-kod istället för att omvandla hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
men en etta betyder ju inte fullt utslag. Hur många ettor behövs för fullt utslag? Integrerar man över ett visst antal bitar för att få rätt värde?

Låt oss räkna lite.

Först så måste det lågpassfiltreras. Ingen nu levande människa kan höra 2,8 MHz, så lite lågpass behövs det.

Antag att vi sätter lågpass till 192kHz. Då hinner vi 2.8 miljoner / 192.000 per sekund, alltså ungefär 14 bitar per sample. Skall vi alltså kunna ha fullt utslag vid 192kHz så krävs det 14 ettor i rad, sen 14 nollor i rad, och så vidare.

Att kunna göra såna här överslagsräkningar är rätt nyttigt. Men det besvarar faktiskt inte frågan. Låt oss i stället leta reda på specifikationen. Något för en senare post.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

men en etta betyder ju inte fullt utslag. Hur många ettor behövs för fullt utslag? Integrerar man över ett visst antal bitar för att få rätt värde?

Låt oss räkna lite.

Först så måste det lågpassfiltreras. Ingen nu levande människa kan höra 2,8 MHz, så lite lågpass behövs det.

Antag att vi sätter lågpass till 192kHz. Då hinner vi 2.8 miljoner / 192.000 per sekund, alltså ungefär 14 bitar per sample. Skall vi alltså kunna ha fullt utslag vid 192kHz så krävs det 14 ettor i rad, sen 14 nollor i rad, och så vidare.

Att kunna göra såna här överslagsräkningar är rätt nyttigt. Men det besvarar faktiskt inte frågan. Låt oss i stället leta reda på specifikationen. Något för en senare post.

Gunnar

Intressant beräkning, men jag förstår den inte. Låt mig fundera lite på den o åtk lite senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...