Jump to content
Annons

inspelning av elgitarr!


TVage

Recommended Posts

Annons

Det vanligaste är nog att man närmickar med en dynamisk mic - exempelvis Shure SM57 eller liknande - och så avståndsmickar man med en kondensatormic, ett par meter från stärkaren. De spelas förstås in på varsitt spår, så att man kan vara flexibel med soundet vid mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog vilja påstå att det helt och hållet beror på vilken typ av gitarrljud du är ute efter. Det är mitt standardsvar numera eftersom man bör använda olika tillvägagångssätt beroende på vilket sound man önskar.

Om du t.ex är ute efter ett modernt distljud för metal så är avståndsmickning big no-no. Två dynamiska mickar (Shure SM57, Audix i5, Sennheiser MD421 etc) så nära att de nästan touchar gallret, en centrerad i mitten av ett element, och en i 45 graders vinkel bredvid, på samma element. Blanda dessa direkt och spela in på monospår; akta dig noga för fasfel. Dubba ett par gånger.

Hur vill du att det ska låta, och vad har du för utrustning? Stärkare, kabinet, mickar, gitarr, ev pedaler etc...

Redigerat av Fredrikgroth
Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror att jag var lite otydlig, ville bara ha igång en diskussion om inspelning av elgitarrer, så man kan få lite tips av varandra.

själv spelar jag in ett skramligt pop/rock-band. en vox (vet ej modellen) + strata och fender twin + les paul. ska använda en sm57a som närmick och eventuellt en sennheiser 421 (är dom bra för det ändamålet?) samt distansmickning med nån form av kondensator.

Link to comment
Dela på andra sajter

På den gamla goda tiden, när jag hade en marshallstack och folk i allmänhet knappt lirade in digitalt... då brukade vi micka upp förstärkaren med en mick, på när håll. Exakt placering varierades tills önskat ljud hittades. Någon gång två mickar, en nära och en på lite längre avstånd. Volym = 10. Sedan så är det bara tuta och köra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...