Jump to content
Annons

Automatisera Reverb


frelin

Recommended Posts

Hej!

Har blivit ganska sur på programmet nu. Vill alltså automatisera reverb A men det vill sig inte. Kan inte fatta vilken parameter som gör så att jag får tyst på det när jag inte vill ha nåt reverb har provat med de som var tillgängliga. Jag kör Cubase SE 1.7 på mac. Behöver liksom rumseffekten under några sekunder och sen inte mer under låten. Tacksam för svar!

/Oskar

Redigerat av frelin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Förtydligar lite. Jag vill automatisera ett reverb A som ligger på Master track. Reverbet ska altså vara under ett par sekunder men inte mer men på alla audiospår. Jag kan inte ha det på bussen för där automatiserar jag ner volymen. Det handlar om en kör med en eftersläntare. Tar jag bort allt så blir det ingen fin efterklang.. MVH Oskar

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Öppna reverb A

tryck på W på kanalen.

Tryck på play när stället du vill ändra på kommer

Gör vad du vill i reverbet

Stoppa,

tryck bort W, tryck in R.

Link to comment
Dela på andra sajter

Först så har jag reverb på. Sen så spelar jag till jag intevill ha reverb och drar ner alla parametrar. Men sen när jag går tillbaka så är dom fortfarande nere...

EDIT: trodde jag hade löst det men nej...

Redigerat av frelin
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du verkligen valt 'R' efter att du spelat in rörelserna?

Är förresten lite osäker på om du vill att reverbet ska klinga ut eller fadeas ned. Om du vill ha utklingning borde du kunna tappa via aux till reverbet från samtliga kanaler och sedan automatisera varje send.

Om du vill fadea reverbet borde det vara enklart att dra ned regeln på den 'FX track' som reverbet ligger på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill att revebet ska klinga ut. Har en automisationskurva som sänker volymen precis där det ska klinga ut eftersom det är en som låter där den ska vara tyst. Altså en körinspelning med två micar utkörda till ett gruppspår där automisationskurvan ligger. Som det är nu så blir det ju konstigt när volymen måste ner så snabbt då efterklangen i kyrna också försvinner. ur ska jag göra sa du. Lägga ett reverb som send på gruppspåret och sen automatisera hur mycket som ska skicaks?

MVH OSkar

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder du både Read och Writeknapparna? och har du resetat volymregeln på effekten innan du startar om sequencern från början?

Om du gör som JoachimE påpekar kommer reverbet klinga ut och du får det du är ute efter...

Alltså automatisera effektsend på respektive audiokanal sen ( för en mer drastiskt effekt ) kan du använda on/offknappen för effekt-send'en istället..

.. annars funkar det lika bra att göra det stegvis... 😉

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...