Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag gĂ„r fram till PC:n, ser att jag har blivit automatiskt utloggad ur min WindowsanvĂ€ndare och framför inloggningsskĂ€rmen lyser ett litet fönster med varningsmeddelandet ”Skrivning till Registret misslyckades i
” och en OK-knapp.

Aj aj aj! tÀnker jag. Fel pÄ nÄn sektor pÄ hÄrddisken kanske? BÀst att starta om och köra Scandisk. Jag bootar om, och vÀlkomstskÀrmen vid BIOS meddelar mig att datorn klarar sjÀlvtestet, mÄr bra och nu ska starta operativsystemet. Trodde BIOS, ja.

IstÀllet möts jag av svart skÀrm och texten:

Citat
DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER

Jag börjar att koka. Efter ett stressigt nervöst sammanbrott grabbar jag efter Windows XP-skivan, och kör igĂ„ng reparationskonsollen. DĂ€rifrĂ„n kör jag chkdsk och den hittar nu massvis med fel pĂ„ systemdisken. Skadade sektorer markeras av Scandisk för att förhindra att nya filer skrivs till dessa sektorer. Blir ledsen över datorkrĂ„nglet jag rĂ„kat pĂ„, men samtidigt lĂ€ttad över att mina andra tre ”viktiga” hĂ„rddiskar (fildisk, instrument & audiodisk samt musikdisk) visar sig vara fullstĂ€ndigt felfria. Puh! 😛

Systemdisken scannas fÀrdigt, och jag bootar om burken. Inget bootdisk-felmeddelande! IstÀllet dyker det upp en liten stapel i ASCII-lÀge, och det var lÀnge sedan jag blev sÄ glad över att se monokrom ASCII-grafik ritas pÄ min bildskÀrm. Men det Àr för att jag vet att nÀr stapeln nÄtt 100% byts den ut i en grafisk Windows XP-logga och Windows laddas in.

Stapeln stannar upp efter en fjĂ€rdedel. HjĂ€rtat stannar lite ocksĂ„. HĂ„rddisklampan stannar inte. Den lyser för fullt. Efter 10 sekunder börjar stapeln röra sig snabbt, och hjĂ€rtat fortsĂ€tter. Windows XP-loggan visas. Jag andas ut. Nu blir det svartskĂ€rm. HjĂ€rtat stannar igen. NĂ„gra sekunder senare dyker en muspekare upp. HjĂ€rtat fortsĂ€tter. Windows inloggningsfönster kommer fram. Linus blir glad och loggar in. 🙂

Datorn fungerar bra igen. Startar igÄng mina program och pular lite. Det Àr lite jobbigt att min audiooptimerade och annars pÄlitliga dator har strulat, men nu funkar den ju - ett tag. NÄgon timma senare dyker ett nytt felmeddelande upp.

Citat
Registrets storlek har nÄtt maxgrÀnsen. Försök ta bort nÄgra program.

JasĂ„? tĂ€nker jag. Var det dĂ€rför skrivningen misslyckades förut? 😄

Genast sÀtter jag igÄng och avinstallerar program, Àr noga med att inga systemfiler i system32\ plockas bort, och att registret blir stÀdat.

Jag startar om datorn. Datorn stannar en stund innan och mitt i ASCII-stapeln. Jag misstĂ€nker fel pĂ„ bootsektorn eller MBR, men att Windows lyckas lĂ€sa den om den fĂ„r stĂ„ en nĂ„n sekund. Ni vet, ”try again & try harder” kan vara rĂ€tt mentalitet. 😉

Datorn gĂ„r hursomhelst igĂ„ng numera. Sen kör jag scandisk igen för sĂ€kerhets skull. Inga nya fel. Jag kopierar över alla viktiga filer av vĂ€rde till min fildisk – för sĂ€kerhets skull. Sedan defragmenterar jag systemdisken. Jag Ă€r lite nöjd igen.

Om Àn lite segare i startup, sÄ funkar ju datorn bra igen - ett tag. Explorer.exe kraschar.

Citat
Runtime error 216 at 00005936

Instruktionen pÄ 0x045B5936 refererade till minnet pÄ 0x06810874

Det gick inte att utföra en minnesÄtgÀrd.

The memory could not be ”read”.

Den första gĂ„ngen meddelandet dyker upp tanker jag att det Ă€r en “vanlig” programkrasch, som man upplever nĂ„n gĂ„ng dĂ„ och dĂ„ i de flesta operativsystem.

Men dÄ Explorer kraschar tvÄ gÄnger till, pÄ samma sÀtt och under en period av 5 minuter, börjar jag fundera om det Àr fel pÄ RAM. Jag noterar felmeddelandet pÄ papper.

Är det kanske systemdiskens fel som fortfarande hĂ€rjar? Det Ă€r sĂ€kert nĂ„gra trasiga nycklar i Windowsregistret pĂ„ systemdisken som orsakar felen? 🙁

Eller swapfilen? Det Ă€r kanske i den felet ligger och att Windows egentligen menar swapfilen nĂ€r den sĂ€ger ”minnet”? Men vĂ€nta, swapfilen ligger pĂ„ den oförstörda fildisken. Den kan inte vara orsaken. Jag stĂ€nger av swapfilen i Windows, men ingen skillnad. Bra, dĂ„ vet jag att det felet Ă€r uteslutet.

Jag söker pĂ„ felet pĂ„ Microsofts hemsida, men det enda jag fĂ„r reda pĂ„ Ă€r att trojanen Subseven kan orsaka felmeddelandet. Jag vet att jag inte har trojanen, men lĂ€ser Ă€ndĂ„ instruktionerna pĂ„ sidan. 😕

Jag googlar pĂ„ saken och hittar lite sidor – men ingen som haft samma problem. De flesta sidor som nĂ€mner ”Runtime error 216” nĂ€mner ofta Visual C++ ocksĂ„.

Det har förresten kommit nya uppdateringar med seriösa buggfixar till Windows. Vad bra, tÀnker Linus. Om nÄgra av mina systemfiler Àr skadade pÄ systemdisken kommer dessa att skrivas över med de nya icke-trasiga filerna, pÄ ett nytt oskadat stÀlle pÄ systemdisken, och dÄ kommer Windows att repareras.

Jag laddar hem uppdateringarna och startar installationen av den första uppdateringen.

Citat
KB896688 – installationsfel

OtillrÀckliga systemresurser för att kunna avsluta den begÀrda tjÀnsten.

đŸ˜Č

Systemresurser Àr det inget fel pÄ. Jag har inga program igÄng, förutom brandvÀgg, antivirus, vnc och tv-kortets fjÀrrkontroll/timer. Aktivitetshanteraren visar 0% i CPU-anvÀndning. Jag klickar OK, som Àr den enda knappen i fönstret.

Citat
Installationen av KB896688 slutfördes inte.

Windows XP har delvis uppgraderats och fungerar kanske inte korrekt.

Jag klickar OK igen. Ett nytt fönster visar hur alla nya filer ersÀtts av de gamla versionerna i dllcache/. Sedan bootar datorn om automatiskt utan att sÀga till.

Jag lÄter datorn starta i FelsÀkert lÀge. Nu Àr datorn helt fri frÄn bakgrundstjÀnster och program. Ingen brandvÀgg eller nÄgot alls har laddats in. Det hjÀlper ÀndÄ inte. Windows kan inte installera nÄgra uppdateringar. Nu Àr jag trött pÄ Windows.

Jag laddar hem senaste versionen av MEMTEST86 och brÀnner som en bootbar CD. Mitt RAM-minne (DDR266) Àr visserligen lÄngsamt, men testet visar att det inte finns nÄgra fel pÄ mitt RAM. DÄ kan jag utesluta RAM-minnet som trubbel, men systemdisken ÄterstÄr.

Varför inte installera om dĂ„? Tja, det finns inget av vĂ€rde pĂ„ systemdisken, men det Ă€r jobbigt att behöva installera om. Jag hade ju anstrĂ€ngt mig och fĂ„tt till en sĂ„ ypperligt optimerad Windowsinstallation. 🙁

Ghosta om? Nej, det borde jag tĂ€nkt pĂ„ för ett tag sedan. Min klon Ă€r alldeles för gammal
 Att lĂ€gga in klonen och sedan göra avinstallationer, uppgraderingar och nyinstallationer kĂ€nns mer passĂ© Ă€n att installera en ren Windowsinstallation frĂ„n grunden.

Jag tittar pÄ MSFNs guider och funderar pÄ att göra en kopia av Windowsskivan, slipstreama SP2, applicera alla hotfixar pÄ den och inkludera ljudkortsdrivrutiner, grafikortsdrivrutiner, nÀtverkskortsdrivrutiner och allt annat. Sen fÄr jag blÄsa hela systemdisken och installera om allt, sÄ ska datorn bli frÀsch och fungera.

Eller ska jag gĂ„ steget lĂ€ngre och samtidigt byta ut min systemdisk? Den Ă€r bara 3 Ă„r gammal, men vĂ€lanvĂ€nd och har slitit hĂ„rt under Ă„ren. Och jag vet inte om det blir sĂ„ lyckat att installera om Windows pĂ„ en disk som redan har en hel del skadade sektorer
 ÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄh! 🙁

Kan nĂ„n ge mig ett bra pris pĂ„ en Powerbook G4? 🙂

Redigerat av Linus
Annons
captain nemo (oregistrerad)
Postat

Jag har en bra hammare du kan fÄ för 100 spÀnn...

//nemo

Postat

I nulĂ€get Ă€r det nog inte mycket annat att göra, Ă€n att köpa en ny disk och installera frĂ„n scratch. Försöker du anvĂ€nda den skadade disken igen, sĂ„ stöter du garanterat pĂ„ patrull snart igen - och fĂ„r Ă€ndĂ„ göra en nyinstallation av allt pĂ„ en ny disk, efter högvis av svordomar nĂ€r den gamla kraschade för 4:e gĂ„ngen (man ger sig ju ofta inte i tid, sĂ„ dĂ€rför blir det 4:e försöket... 🙂😉 ).

Jag kör image-backup pĂ„ systemdisken till min externa backupdisk, lite allt som oftast (minst varannan vecka ungefĂ€r) - och behĂ„ller föregĂ„ende backup tills nĂ€sta backuptillfĂ€lle (hĂ€ngslen och livrem... 😆 ). Kanske nĂ„got att ta efter... 😉

Postat (redigerat)

Jo, min systemdisk (Maxtor DiamondMax Plus 9 120 GB PATA IDE) fĂ„r nog plockas ur burken och straffas hĂ„rt, och sĂ„ sĂ€tter jag ytterligare en ljuv Seagate Barracuda i burken 😛

Har kikat pĂ„ bĂ€sta pris. Varför ska 300 GB SATA vara sĂ„ mycket dyrare/GB Ă€n en 250 GB? SĂ„ mycket mer komplicerad borde vĂ€l tillverkningen inte bli? 😉

EDIT: Jo, jag ska bli bĂ€ttre pĂ„ att ta Ghost-backup nĂ€r jag gjort stora Ă€ndringar i systemet 😄

Redigerat av Linus
Postat

Hoppsan.. vilket elÀnde du har blivit ut för..

Vill bara slĂ„ ett slag för http://www.grc.com/sr/spinrite.htm Den har rĂ€ddat mĂ„nga stendöda datorer för mig.. Och en sak till.. Se till att slĂ„ pĂ„ S.M.A.R.T i BIOS nĂ€sta gĂ„ng.. DĂ„ blir du varnad innan hĂ„rddisken dyker 😉

Postat

Been there... inget Àr sÄ trÀlo som en diskkrasch. Man tÀnker "det hÀnder inte mig", men nÀr man minst anar det möts man av en blÄskÀrm, startar om datorn och nÀr datorn inte lÀngre vill starta upp ordentligt börjar man inse det förskrÀckliga. Senast det hÀnde mig var pÄ min 2 Är gamla laptop, fick lov att köpa originaldisk för 3600:-, det sved. Och inget har man lÀrt sig av det heller, kör lika hÄrt min stationÀra och tar backuper allt för sÀllan. Living on the edge liksom.

//peAk

Postat

Uh, satan vad jobbigt. En ny hÄrddisk lÄter som vÀlinvesterade pengar, Àven om det krÀver en vÀldig massa jobb att fÄ tillbaka systemet i sitt gamla slimmade skick. Men det kan det vÀl vara vÀrt för att slippa ytterligare framtida problem?

Min gamla Powerbook krĂ„nglade ganska mycket, skĂ€rmen sa plötsligt poff och belysningen i den slocknade, hĂ„rddisken började skĂ€ra sig, flĂ€kten stĂ€ngde aldrig av sig etc. Men med iBooken jag har nu har jag inte haft ett enda problem, förutom en kernel panic nĂ€r jag ryckte ur ett M-Audio Firewire 410 ur datorn och nĂ€r jag första gĂ„ngen pluggade in en Apple Mighty Mouse 🙂 Ganska ironiskt.

Hoppas att det löser sig. Inte ska du vÀl behöva byta till Mac? Det blir ju rÀtt segt att köpa maclicenser av alla program. Det Àr en av anledningarna till att jag inte tÀnker byta till Pc, Àven om det skulle bli billigare i lÀngden och det skulle öka prestandan.

Postat

Usch, detta Àr ju hemskt, Linus! Lider med Dig! Jag blir kallsvettig nÀr jag lÀser Din "felrapport". Detta mÄste vara den först publicerade skrÀcknovellen för Studioister!

Hoppas att Du finner pÄ rÄd och fÄr rÄd!

• 2 veckor senare...
Postat
  wonderboy sa:
Jag blir kallsvettig nÀr jag lÀser Din "felrapport". Detta mÄste vara den först publicerade skrÀcknovellen för Studioister!

*garv*

Jag kanske skulle sĂ€lja den som skrĂ€cklektyr till PC för alla... đŸ˜±:rolleyes:

hegobald sa:
Se till att slĂ„ pĂ„ S.M.A.R.T i BIOS nĂ€sta gĂ„ng.. DĂ„ blir du varnad innan hĂ„rddisken dyker 😳

Äsch, moderkortet har inte SMART. Men jag gillar mitt moderkort Ă€ndĂ„.

mornel sa:
En ny hÄrddisk lÄter som vÀlinvesterade pengar, Àven om det krÀver en vÀldig massa jobb att fÄ tillbaka systemet i sitt gamla slimmade skick.

JajamÀn, nu Àr jag pank. Men jag har en 300 GB Seagate Barracuda 7200.8 SATA. Den har blivit ny audiodisk.

Min 120 GB Seagate Barracuda 7200.8 SATA (gamla audiodisken) blir ny fildisk.

Min 200 GB Seagate Barracuda 7200.7 IDE (gamla fildisken) blir ny systemdisk.

Nu funderar jag pÄ om jag ska installera ett eller tvÄ separata Windows? Ska jag installera tvÄ OS mÄste jag ju sitta och dra grÀnser för programmen. Musikprogram och videoredigering hamnar isÄfall pÄ musik-Windows. Men borde t.ex. grafikprogrammen hamna dÀr ocksÄ? Jag jobbar mycket med grafik i mina program och importerar till videoredigeringen.

Var drar man grÀnsen isÄfall? PÄ sÄ sÀtt kÀnns en installation mycket enklare. Jag har klarat mig perfekt pÄ en installation tidigare. Och musikprogrammen har flutit pÄ bra i performance trots nÀtverk, brandvÀgg och antivirus. Inga problem.

Postat
  Citat
Usch, detta Àr ju hemskt, Linus! Lider med Dig! Jag blir kallsvettig nÀr jag lÀser Din "felrapport". Detta mÄste vara den först publicerade skrÀcknovellen för Studioister!

KÀnde oxÄ dom kalla kÄrarna krypa och tÀnkte skriva ngt liknande sÄ detta kan nog bli en bestseller pÄ skrÀck-toppen : )

Gissar pÄ att det Àr en slump men har under Ärens lopp "endast" haft 2 hÄrddisk-crasher, bÄda gÄngerna dÄ jag har valt att köra Maxtor sÄ dom vill jag inte ta i med tÄng lÀngre, det resulterade dessutom i att jag fick kÀnna pÄ Dataprince bedrövliga kundbemötande nÀr ngt strular.......dom e billiga sÄ lÀnge grejerna funkar men nu kan jag ju princpiellt inte handla dÀr lÀngre, synd dÄ deras bÀrbara hade rÀtt fina specar ; )

Lycka till med din Seagate : )

Postat (redigerat)

Det Àr bara att beklaga!

Jag har nog haft en vÀldans tur med hÄrdiskar genom Ären.

Har sÀkert haft ett 10-tal diskar men ingen har kraschat Àn. DÀremot har jag brÀnt ett nÀtaggregat.

EDIT:

Jejje:

En "Macdisk" har nog aldrig kraschat va?

Redigerat av Eternal
Postat
  Jejje sa:
HATA PC! 😠

Hmmm... LĂ„ter som ett riktigt övervĂ€gt svar. 😛

HÄrddiskproblem Àr ju faktiskt inga datorer förskonade frÄn, eftersom exakt samma diskar anvÀnds i bÄde PC och Mac... :rolleyes:

Postat
  Claes sa:
  Jejje sa:
HATA PC! 😠

Hmmm... LĂ„ter som ett riktigt övervĂ€gt svar. đŸ€Ș

HÄrddiskproblem Àr ju faktiskt inga datorer förskonade frÄn, eftersom exakt samma diskar anvÀnds i bÄde PC och Mac... :rolleyes:

😛 Ă€r det sant, jag trodde macar hade nĂ„got helt annat 😛😄

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
  Claes sa:
  Jejje sa:
HATA PC! 😠

Fast det filsystem Apple anvÀnder i sina macar Àr nÄgot smartare och skonsammare för hÄrddiskarna Àn MS filsystem, jag har iaf aldrig rÄkat ut för en hÄrddiskkrasch pÄ en mac och knappt nÄgon av mina kolleger underr 15 Ärs tid.

Apples macar levereras dessutom alltid med vÀl beprövade hÄrddiskmodeller för att undvika opÄlitliga diskar med barnsjukdomar.

Postat

Bla bla, flamewar. Att ni aldrig kan lÄta bli, det Àr sÄ man skÀms över att vara macanvÀndare.

Macar i allmÀnhet Àr inte felfria bara för att ni inte har rÄkat ut för hÄrddiskkraschar. Se mitt tidigare inlÀgg i trÄden.

Postat
  mornel sa:
Macar i allmÀnhet Àr inte felfria

Jo, pÄ det stora hela sÄ Àr dom felfria, speciellt om man hanterar dom rÀtt och matar dom med rÀtt minnen.

Fast tappar man sin mac/powerbook i golvet eller utsÀtter den för snabba klimatförÀndringar regelbundet sÄ kan ju Àven en mac gÄ sönder...

Postat
  Glaskatten sa:
  mornel sa:

Jo, pÄ det stora hela sÄ Àr dom felfria, speciellt om man hanterar dom rÀtt och matar dom med rÀtt minnen.

Fast tappar man sin mac/powerbook i golvet eller utsÀtter den för snabba klimatförÀndringar regelbundet sÄ kan ju Àven en mac gÄ sönder...

Trots Apple-minnen och enbart anvÀndning i hemmet, utan att den Äkte i golvet, rÄkade jag ut för de problem jag beskrev ovan + fler. Hade bland annat en powerbookladdare som blev sÄ varm att sladden smÀlte. Min iPod hÀnger sig stÀndigt, har haft den i tre mÄnader. Den förra slocknade skÀrmen pÄ, som tur var hade jag garanti kvar och fick en ny. Men felen kÀnns ganska slumpmÀssiga, med min nuvarande iBook har jag inte haft ett enda problem, förutom de kernel panics jag beskrev tidigare.

Hur som helst, macar Àr inte felfria, hur gÀrna du Àn vill tro det.

Postat
  mornel sa:
  Glaskatten sa:
  mornel sa:

Trots Apple-minnen och enbart anvÀndning i hemmet, utan att den Äkte i golvet, rÄkade jag ut för de problem jag beskrev ovan + fler. Hade bland annat en powerbookladdare som blev sÄ varm att sladden smÀlte..

Hur gammal var din Powerbook och var du första Àgaren? Powerbookladdaren var den Apple-original?

Postat
  Glaskatten sa:
  mornel sa:
  Glaskatten sa:
  mornel sa:

Trots Apple-minnen och enbart anvÀndning i hemmet, utan att den Äkte i golvet, rÄkade jag ut för de problem jag beskrev ovan + fler. Hade bland annat en powerbookladdare som blev sÄ varm att sladden smÀlte..

Hur gammal var din Powerbook och var du första Àgaren? Powerbookladdaren var den Apple-original?

Powerbooken var ett och ett halvt Är gammal (och jag var första och enda Àgaren, eller nja, familjen Àgde den) nÀr belysningen i skÀrmen slocknade, flÀkten började knasa ungefÀr samtidigt som hÄrddisken började skÀra, vilket var ett halvÄr senare. Ja, laddaren var Apple original.

Postat
  mornel sa:
  Glaskatten sa:
  mornel sa:
  Glaskatten sa:
  mornel sa:

Powerbooken var ett och ett halvt Är gammal (och jag var första och enda Àgaren, eller nja, familjen Àgde den) nÀr belysningen i skÀrmen slocknade, flÀkten började knasa ungefÀr samtidigt som hÄrddisken började skÀra, vilket var ett halvÄr senare. Ja, laddaren var Apple original.

Om skÀrmbelysningen slutar fungera efter sÄ kort tid tyder det pÄ att PBn fÄtt en ordentlig smÀll, klassikern Àr att nÄgon fastnar i adaptersladden och dragit med sig datorn i golvet.

Att flÀkten började knasa och disken började skÀra kanske berodde pÄ att smuts kommit in i datorn med försÀmrad kylning som resultat.

Postat
  Glaskatten sa:
  mornel sa:
  Glaskatten sa:
  mornel sa:
  Glaskatten sa:
  mornel sa:

Om skÀrmbelysningen slutar fungera efter sÄ kort tid tyder det pÄ att PBn fÄtt en ordentlig smÀll, klassikern Àr att nÄgon fastnar i adaptersladden och dragit med sig datorn i golvet.

Att flÀkten började knasa och disken började skÀra kanske berodde pÄ att smuts kommit in i datorn med försÀmrad kylning som resultat.

Jag startade datorn nĂ€r den hade legat i vila och skĂ€rmen sa poff. Ingen hĂ„rd smĂ€ll var involverad. Men men, tro vad du vill. Jag har varit med om en massa skit med macar, och en massa skit med pc-datorer. Ingen nĂ€mnd och ingen glömd, eller vad man ska sĂ€ga. Är förstĂ„s otroligt nöjd med iBooken jag har nu och kommer fortsĂ€tta vara macanvĂ€ndare i framtiden, men jag har skaffat Apple Care för att vara pĂ„ sĂ€kra sidan... Man vet aldrig nĂ€r det sĂ€ger poff.

Postat
  mornel sa:

Jag startade datorn nĂ€r den hade legat i vila och skĂ€rmen sa poff. Ingen hĂ„rd smĂ€ll var involverad. Men men, tro vad du vill. Jag har varit med om en massa skit med macar, och en massa skit med pc-datorer. Ingen nĂ€mnd och ingen glömd, eller vad man ska sĂ€ga. Är förstĂ„s otroligt nöjd med iBooken jag har nu och kommer fortsĂ€tta vara macanvĂ€ndare i framtiden, men jag har skaffat Apple Care för att vara pĂ„ sĂ€kra sidan... Man vet aldrig nĂ€r det sĂ€ger poff.

Den hÄrda smÀllen kan ju ha intrÀffat tidigare eller sÄ kanske det berodde pÄ kortis i laddaren, hade sladden smÀlt innan eller efter skÀrmen gick?

Postat (redigerat)
  Jejje sa:
HATA PC! 😠

Jo, jag har kraschat Macen mĂ„nga gĂ„nger ocksĂ„. Menade inte att det hĂ€r skulle vara en PC vs. Mac-trĂ„d. 😉

Men en installation av MacOS plus program Ă€r Ă€ndĂ„ en bit kaka jĂ€mfört med att installera Windows. 🙁

Jag ska ha service pack, 49 uppdateringar och buggfixar som slÀppts sedan SP2, senaste drivrutiner till varenda liten pryl pÄ moderkortet (nÀtverk och firewire och haderuttan) samt alla mina PCI-kort (SATA-stöd, DV-capture), alla konfigurationer av brandvÀggen sÄ den blockar oönskad trafik och slÀpper förbi önskad trafik, ladda hem databasen till mitt antivirus, och en hÄrd hÄrd optimering av Windows innan jag ens börjat installera nÄt av mina program.

SÄ, vad sÀger ni? Ett eller tvÄ Windows?

Och ska jag övervÀga ett byte frÄn Norton Ghost till hegobalds Àlskling Acronis True Image from. nu?

Redigerat av Linus
Postat
  Linus sa:
SÄ, vad sÀger ni? Ett eller tvÄ Windows?

Och ska jag övervÀga ett byte frÄn Norton Ghost till hegobalds Àlskling Acronis True Image from. nu?

Hegobalds Ă€lskling *lol* 😉

NÄvÀl.. pÄ enstaka datorer sÄ har jag bara goda erfarenheter av Acronis Trueimage. För 5 Är sedan körde jag nycket med Ghost.. det har sÀkert utvecklats sen dess sÄ jag kan inte utala mig om det har blivit bÀttre, men kÀnslan jag hade för Ghost var att det mner avr ett verktyg frö att massinstallera datorer.

Detta auppskattar jag med TrueImage

1. det kan skapa en "dold" partion som kan nĂ„s vid boot av datorn. Även om windows inte bootar.

2. Det Àr snabbt vid ÄterstÀllning.. Typiskt en 3 GB partion kan ÄterstÀllas innan jag hunnit slurka i mig en kopp kaffe (ca 5 minuter)

3. Man kommer kan "mounta" den dÄlda enheten som en virtuell hÄrddisk sÄ att

4. Man kan schamlÀgga backup.

5.. LÀttanvÀnt!

🙂 (mĂ„ste Ă„ka till tĂ„get nu.. Vi hörs)

Postat
  Glaskatten sa:
  mornel sa:

Precis som med PC. VÀljer man rÀtt komponenter och gör installationen korrekt, sÄ fungerar det alltid klockrent.

HÄrddiskar köper Apple frÄn samma stÀllen som alla andra, sÄ inte heller dÀr Àr de unika.

Jag har sjÀlv haft totalt tvÄ hÄrddiskar som har kraschat - pÄ omkring 10 Ärs tid i mina PC-burkar. Vissa av hÄrddiskarna har fungerat utmÀrkt flera Är efter att jag har lÄtit kompisar köpa dem billigt och anvÀnt i sina PC. Det "bevisar" förstÄs att PC-hÄrddiskar nÀstan aldrig krascharŽ- om man vill se det sÄ... :rolleyes:

Postat
  Linus sa:
  Jejje sa:
HATA PC! 😠

Jo, jag har kraschat Macen mĂ„nga gĂ„nger ocksĂ„. Menade inte att det hĂ€r skulle vara en PC vs. Mac-trĂ„d. 🙁

Sorry! Mitt lilla oövervĂ€gda uttalande fick oanade proportioner 😆

Postat
  Claes sa:

Precis som med PC. VÀljer man rÀtt komponenter och gör installationen korrekt, sÄ fungerar det alltid klockrent.

Klockrent och PC Àr tvÄ ord som inte riktigt passar ihop. Iaf inte om PCn kör nÄgon Windowsvariant.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.