Jump to content
Annons

Poker?


tomazopantera

Recommended Posts

Annons

Jag har inte heller lyckats förstå mig på dessa nya trender, där man sitter och glor på några som spelar kort, folk som ska mobba ut varandra och ändlösa serier där man kan hoppa in efter ett års uppehåll och se att allt är precis som det var när man såg det senast...

Det är inte mycket av dagens utbud som går att genomlida. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

För att inte tala om alla som lägger en massa tid på att chatta på nätet. Har de inga liv? 😉

Men jag håller med om att det är lite märkligt att folk lägger mer tid på att kolla på vad andra gör än att göra nåt själv. Både dokusåpor och skvallerpress är väl finfina exempel på sånt, och jag tycker det verkar som de bara växer i utbredning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför har så många blivit torsk på poker? Det är ju poker på aftonblajjet, på tv och överallt. Har de inga liv? Har folk blivit helt galna?

Ja, tyvärr.

Misären breder ut sig. Och folk ruinerar sig på, ofta statligt styrda, spel. Det är ju inte bara poker det gäller heller. Det finns ju mera elände.

Det är ju inte heller den enda bedrövelsen. Claes berör ju några till. Vore det inte för nyheterna och kanske några få andra TV-program så skulle jag nog klippa av antennsladden till TV:n och plombera den.

Skvallerpressen har ju också urartat fullständigt. Och dit hör tyvärr även kvällstidningarna. 🙂😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med MusicGene. Poker är kul. Orkar inte följa några program på TV, men spelar en del själv och kan förstå dom som följer programmen för att själva utveckla sitt eget spel.

Det är inte bara tur, även en stor del skicklighet. Ibland har man tur och ibland otur. Men över en längre tid så vinner den som är duktigast.

Vilket i mitt fall innebär att om jag håller mig till bord med låga insatser så hittar jag nästan alltid bord där jag går plus. Går jag upp lite så går jag nästan alltid minus 😉 Glad amatör med andra ord.

Sen kan man diskutera speldjävulen och hur rätt det är att ta pengar av dom som inte klarar av att hantera det. I mitt fall innebär det att jag har lovat mig själv att sätta in max 50$ i månaden, har nu ca 250$ på kontot och har inte satt in något på drygt ett år nu. Jag har aldrig plockat ut något heller. Så glad amatör som sagt som spelar för att det är kul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tillhör emellertid de som blir upprörd av det stora antal människor som inte kan hantera det och förstör sina liv totalt. Jag tycker det är omoraliskt att tjäna pengar på andras olycka. För det är faktiskt de som inte kan hantera det som är de stora förlorarna. Inte bara ekonomiskt. Det finns till och med ett antal som tar sitt eget liv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tillhör emellertid de som blir upprörd av det stora antal människor som inte kan hantera det och förstör sina liv totalt. Jag tycker det är omoraliskt att tjäna pengar på andras olycka. För det är faktiskt de som inte kan hantera det som är de stora förlorarna. Inte bara ekonomiskt. Det finns till och med ett antal som tar sitt eget liv.

Det finns ju hjälp att få om man har problem. Den som är med i spelet får spelet tåla som det så vist heter.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Violiner har rätt!

Poker handlar till viss del om skicklighet men tyvärr till för stor del om tur också, varför det är ointressant som företeelse.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Poker handlar till viss del om skicklighet men tyvärr till för stor del om tur också, varför det är ointressant som företeelse.

Hehe..

Tur och otur har en ganska stor påverkan under ett kortare tidsintervall, men inte över ett längre...

Du kan förlora med bra kort, och vinna med dåliga.

"Dåliga" spelare gör ofta en hel del misstag, spelar enbart utefter sina egna kort, bluffar aldrig alternativt för mycket, och är ganska lätta att läsa.

Personligen kör jag ganska tight, och bluffar någon gång ibland, oftast mot personer som jag tror mig kunna läsa, och är ganska aggresiv när jag har något.

Jag är som sagt glad amatör, men har inte behövt sätta in pengar på drygt ett år. De tillfällen jag förlorar är oftast när det antingen har gått bra ett tag och jag får för mig att jag är "oövervinnerlig" och spelar på skit kort och bluffar hej vilt. Alternativt när jag testar att spela mot folk som är duktigare. Hade jag varit lite bättre på att känna av mig själv, dvs sluta i tid, och inte testat att gå upp mot hårdare motstånd hade resultatet varit ett helt annat.

Min spelstil innebär att jag spelar relativt få händer, och oftast vinner dom som jag spelar hela vägen ut. Det gör att de gånger jag bluffar så tror dom flesta att jag faktiskt har något och lägger sig om dom inte själva har något bra vilket också är syftet. När man inte har något så gäller det att antingen, om man tror att man kan få igenom det, bluffa, alternativt lägga sig för att förlora så lite som möjligt. Detsamma gäller om man har något, men tror att någon annan har bättre. Lägg dig, det är inte värt att förlora bara för att se om han verkligen hade något bättre.

Man lär sig andras spelstil också. En del bluffar hejdlöst, men ger upp såfort man sätter emot någonting. Andra bluffar hejdlöst och ger sig aldrig.

Det här med att "se" andras kort. Vad tror du att den andra spelaren har när han höjer i detta läget? Det ligger två kort i samma färg på bordet, och två kort till ska upp vilket innebär att någon kan mycket väl få färg, dock inte du, men du har par i ess. Vad gör du? Kan någon ha/få stege? osv..

Detta är saker som många nybörjare inte ser, men som påverkar mycket hur du själv väljer att spela. Har du fyrtal så kommer du att vinna, då kan du "slowplaya" eller satsa beroende på i vilket läge du tror att du vinner mest. Har du par i ess som i ovan nämnda exempel och du inte tror att någon har något just nu, så satsa ganska högt för att få folk att lägga sig, du vill inte att någon får färgen. Det handlar hela tiden om "Kan du vinna denna handen? Hur gör du för att vinna så mycket som möjligt och samtidigt minimera risken att förlora?"

Dom dåliga spelarna blir dock färre och färre ju högre insatserna är, vilket gör att det blir svårare och svårare att läsa av när andra bluffar, och då givetvis även att bluffa själv. Det är även färre spelare som spelar på skit kort, vilket är både bra och dåligt. Dom som spelar på tur gör ju även att man själv oftare har otur, men samtidigt är det över en längre period dom som man vinner mest av. Är ganska irriterande när man sitter på tvåpar mot någon som har par i 4:or och på sista kortet kommer det upp en 4:a så han får triss. Samtidigt är det ju en del av spelet =) Bra spelare har dock redan lagt sig i det läget såvida dom inte tror att man har bluffat, för enligt sannolikhetsläran kommer man i längden förlora med 4:orna i det läget.

Jaja... Blev lite långt inlägg där.. Spelar Texas Holdém för den som är intresserad. Tänker inte blanda mig i diskussionen om huruvida det är rätt eller fel att spela om pengar..

Link to comment
Dela på andra sajter

De tillfällen jag förlorar är oftast när det antingen har gått bra ett tag och jag får för mig att jag är "oövervinnerlig" och spelar på skit kort och bluffar hej vilt. Alternativt när jag testar att spela mot folk som är duktigare. Hade jag varit lite bättre på att känna av mig själv, dvs sluta i tid, och inte testat att gå upp mot hårdare motstånd hade resultatet varit ett helt annat.

Just det. Och hur många tror du har kontroll?

Och hur vet du att du själv *alltid* kommer att ha tillräcklig kontroll?

Bluffa är för mig synonymt med lura.

Vad är så kul med det? Speciellt när man vet att den som sitter på andra sidan och förlorar faktiskt *kan* vara i sån kris att han är självmordsbenägen.

Ursäkta , men jag tycker hela den här spelkulturen som vuxit fram är beklämmande.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Spelkulturen som vuxit fram", vad är det för snack? Människan har spelat och tävlat sen urminnes tider och det är en av anledningarna till att samhället drivs framåt.

Spelar du inte TP med dina kompisar för att dom kanske blir ledsna om du kan en fråga som inte dom kan. Kanske dom isf går hem och tar självmord för att dom känner sig korkade och har mindervärdeskomplex?

Trams trams trams.

Jag har knappt spelat nån nätpoker, men blev väldigt sugen på att spela bara för att jävlas med dig 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Poker är väl inte värre än Lotto, ATG, Keno, Stryktips, Postkodmiljonären, Triss, Tian, bla bla bla bla, osv osv.

Därmed inte sagt att jag tycker det är bra att spela om pengar (eller att betala för att bli lurad). Däremot tycker jag om att spela "på skoj", dvs för äran att vinna några tändstickor över kompisarna.

Speldjävulen är skit, liksom spritdjävulen och knarkdjävulen. En del förbjuds, annat tillåts och en del uppmuntras.....

Världen är underlig 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger inte att Poker eller sport är tråkigt. Det jag inte kan förstå mig på, är hur det kan vara kul att titta på när andra spelar.

Även jag har utövat vissa sporter en gång i tiden, men med åldern och visheten har jag insett att jag inte vill slita ut min kropp i förtid.

Att titta på ett parti Poker är nog bland det tråkigaste man kan tänka sig. Det är nästan roligare att se ett avsnitt av "Glamour" - och då är det verkligen kris! Att själv spela kan jag däremot förstå att det kan vara kul. Själv föredrar jag andra spel - men det är ju en smaksak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...