Jump to content
Annons

Ingen insignal i Cubase SX2


Damien

Recommended Posts

Hejhej!

jag har nyss införskaffat mig ett Audiophile 24/96 och använder mig av Cubase SX2.

Mitt problem är att jag inte hör vad det är jag spelar in. Kopplingarna är gjorda på det sättet att jag kan spela gitarr så att den hörs när jag är ute i Windows (XP PRO) och när jag går in i Cubase ger det utslag på stereo kanalen men inte på audiospåret. Detta gör att jag inte kan spela in med några som helst effekter men jag kan spela in. Låter det krångligt? jovars jag vet men jag har ingen aning om vad det kan tänkas vara för fel. Kortet är installerat med de senaste drivarna och fungerar bra annars men inte då. Vad kan det vara?

Mycket tacksam för svar.

/Damien

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
WhatGoesOn (oregistrerad)

Oj, det kanske till och med jag som nybörjare kan svara på.

Jag hade nämligen samma (?) problem.

Antar att du om du plockar upp mixern får utslag på Stereo In men inte på Audio 01 och inte på Stereo Out?

Om detta är fallet, kolla att på Audio 01-spåret har Input Routing (längst upp) ställt på Stereo In och Output Routing ställt på Stereo Out.

Klicka sedan på monitor-knappen och vips trillar ljudet in(?).

Klicka Record Enable för att kunna spela in spåret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm jag klarar ju faan inget. Jag är visserligen en grym nybörjare på det här och skulle förmodligen behöva en massa vägledning men nu funkar faan inget. jag blir så jävla less!!!!!!

🙂

Finns det ingen guide någonstans där man kan se hur man ska konf sitt Audiophile 24/96 i Cubase SX2???

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen. Blev lite deprimerad där förut......

Jo, nu låter detta säkert urfåningt men minns att jag är nybörjare ända ut i musarmen när det gäller musikskapande MEN jag hittar inte monitorknappen.

Den enda knappen är M och det är ju Mute knappen eller?

Var i hela fridens namn kan jag hitta monitorknappen?

/Damien

Link to comment
Dela på andra sajter

Utöver det som redan skrivits finns en funktion i "Device Setup", "VST Multitrack" (om jag kommer ihåg korrekt) som brukar strula till det och ge liknande problem som du beskriver. Slå ifrån "Direct Monitoring" och slå istället på monitoreringen på det spår som du spelar in på. Då skall du (förhoppninhgsvis) både höra ljudsignalen som du har kopplat till spåret samt de effekter som du använder.

Hoppas detta hjälper!

Mats

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker verkligen om du är nybörjare och har inte läst manualen som du fick med. Har du svårt för engelska så är det synd. Men du borde verkligen läsa grunderna getting started. Jag brukar göra det när jag får nya grejer. Har du ändå pungat ut 7500 kr för ett program så skam om du inte utnyttjar manualen. Jag vet att det låter tråkigt. Men läs i 30 minuter i sängen innan du går lägger dig så har du sparat 30 timmars frågetecken.

Cubase är ett avancerat program. Man kastar ju sig inte heller in bil utan veta hur man växlar och kopplar innan man börjar köra 😄

Manualen är den mest underskattade funktionen i SX2 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...