Jump to content
Annons

Omfixad - pianoinspirerad pop


Richie76

Recommended Posts

LÅTNAMN: A simple mistake

ARTIST/GRUPP: Slowmoboy

GENRE: Pop

LÅTLÄNGD: 3.01

KOMPOSITÖR: Rikard Sandberg

PRODUCENT: Rikard Sandberg

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: MP3

STORLEK: 5,53 MB

STATUS: In the shop..

Redigerat av Richie76
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker att det överlag låter bra. Men sången har en tendens att bli för låg ibland, den drunknar liksom i det andra en del. Breaket mellan 1:05-1:07 är coolt, men uppstarten är alldeles för klen. Lägg lite mer power där, annars låter det bara mesigt.

Betyg 7 av 10 mistah mistah tummar!

The Mr... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

håller med mistern en hel del, men jag tror inte du behöver lägga in nå fler instrument för att fläska upp de...

kolla över nivåer bara...

fixa trummorna också! virveln gillar jag inte alls, och nån kagge hörs knappt

potential finns :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, nu har jag redan provat med att lägga på en extra melodigitarr på andra versen och en till gitarr på stickpartiet.. Har förövrigt lagt upp den versionen.

gillar inte heller virveln, så jag får försöka fixa det och även se över kaggen..

Men det är så mycket jobb när trummorna redan är bouncade, så det får bli ett senare projekt..

Tack för synpunkterna jerker! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är för kraftiga panoreringar. Pianots högre register och en melodigitarr ligger båda krafitgt utpanorerade till höger. Pukorna (och hihat med för den delen) ligger också kraftigt utpanorerade, som att de definitivt inte hörde till trumsetet.

Link to comment
Dela på andra sajter

haha! 😉 Ok! Kul att du gillar låten. vad är det för fel på pianoljudet då?

Har förövrigt lagt upp en version med några ändringar och höjd kagge mm.

Tror den börjar bli färdig snart! 😉

Redigerat av Richie76
Link to comment
Dela på andra sajter

Dödsskön låt! Men jag saknar BAS! Ingen annan som tycker det?

Fram med basen!!!

Och fram med sången lite till, sudda bort överskottet på delay (00.38-00.45),

rensa lite basfrekvenser i pianot om det skall ligga så långt framme.

Gillar annars pianoljudet, tänker på Stones "She´s a Rainbow".

Jättefin melodi, inget som brister där. Sköna gitarrfills, verkligen bra.

Jobba vidare - produktionen är absolut inte klar. Men det här kan bli hur bra som helst. 🙂

Nad

Link to comment
Dela på andra sajter

Hepp!

Håller med föregående talare, basen är ganska fattig. Trummorna låter i allmänhet väldigt programerade och det är lite trist. En sån här sjyst låt förkänar riktiga trummor. (och gör dig av med virveln!!) Försök att få en mer "live känsla" på dem så ska du se att låten kommer att lyfta och få mycke mer liv!

När sången börjar känns det lite tunt testa lägg på en akke gura som fyller på lite.

Den är klart bättre än förra versionen. Har för mig att du hade nya monitorer??

Testa pada dem i basen så dem inte blir lika basiga så kanske det blir lättare att skruva den delen av ljudet.

// Olle

Link to comment
Dela på andra sajter

Kalaslåt ju! Den har hitpontential ju...

Men upp med sången en aning, lägg gärna lite mer botten i sången också (lite mer basregister). Pianot kändes lite vasst och skolpiano i början men funka i mixen sen..

Lite väl mycket reverb på bakgrundsstråkarna... Gillar soundet körstämmorna.

Helt klart en 7a på en tiogradare 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

haha! 🙂 Ok! Kul att du gillar låten. vad är det för fel på pianoljudet då?

Har förövrigt lagt upp en version med några ändringar och höjd kagge mm.

Tror den börjar bli färdig snart! 😆

ja. nu låter mixen bättre.

sången känns lite för tunn och tillbakahållen och jag har aldrig gillat att för stora panoreringar i trummorna. pianot känns också helt onödigt mycket panorerat.

det här har du gjort bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjysst som vanligt!

Dock hemska trummor och ännu värre bas. Det ska ju definitivt vara en elbas på den här. Eller testa att lägga den du nu har där en oktav upp. Det är alldeles för stort glapp mellan basen och resten nu. För odistinkt.

Jävligt bra låt så ge den några svängar till!

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

Robc Tack för det! Jag kör med trilogy, alltså midi - samplingar. Har dock fått klagomål, så jag år se hur jag ska göra med det.. 😆

Nad Sylvan Tackarnsch så mycket! riktigt fina tips där! Verkar som om fler inte gillar basljudet så jag får väl ta och byta ut det.. Ska även se över delayet oxå, fattar fortfarande inte hur ni boyz kan höra sånt när man inte kan solo-lyssna!! 😆

Olle Tack för tipsen! Ja, jag har nog svårt med basen eftersom det mullrar som galning här i klädkammarn! 🙂 Får nog dra ner lite bas på monitorerna, eller det var det du menade va.. Ja, trummorna är väl inte de roligaste och alla verkar ogilla virveln, så den får väl oxå bytas på nåt sätt. Ska testa med akkegura på första versen, kanontips..

Cattis Tack, kul att höra.. if you´re happy, I´m happy!

hegobald Tack och bock för det! hitpotential lät inte helt fel i mina öron.. 😆

Verkar som om du inte är den ende som röstar på mer botten i sången, så det får la bli så! Stråkarnas reverb får ses över, impad av liknande iakktagelser! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Itzhak - Kul! ja, det blev lite bättre mix tack vare bl.a dina strålande tips.. Har fortarande inte riktigt fattat galoppen än! Trodde man skulle panorera ut vissa saker så långt ut det bara går för att få en bredare stereobild, men kanske inte så tydliga melodier, eller?

Eliasson - Tackar som bockar! Ja, börjar förså att trummorna kan bli bättre.. har dock ingen elbas, så jag vet inte hur man skulle lösa detta.. Ingen som känner suget efter lite samarbete..? 😆 Hörde bl.a. din bas-insats med Addic.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad trevligt det erbjudandet lät, Eliasson! 🙂

Har inte samarbetat över nätet tidigare men lägger iallafall upp en version utan bas här.. Så märker jag väl när du har tid och lust. Du får göra som du vill om du vill behålla basgången eller göra nåt nytt! 🙂

Är dock fortfarande ruggigt intresserad av hur du hade fixat det där gitarrljudet på samarbetslåten du hade grävt upp.. återkommande tre toner, som lät lite indiskt.. Blev grymt sugen på att försöka använda mig av nåt liknande, but how? 😆

Stabilt bra låt för övrigt..

Redigerat av Richie76
Link to comment
Dela på andra sajter

Dra ihop trummorna i mitten för guds skull! 😄 Det låter riktigt knasigt när man lyssnar i hörlurar faktiskt.

I övrigt låter det rätt bra tycker jag, fin låt. Framförallt första versen, det avskalade partiet med discokomp var riktigt schysst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar som bockar! Tycker du att jag ska dra ihop cymbaler och hela kittet till mitten? Sabbar man inte stereobredden då?

Nej, lägg inte allt precis i mitten, men var mer försiktig med panoreringarna. Tänk dig trumsetet framför dig och panorera ut trummorna som trumsetet ser ut, litegrand bara. Hihaten, till exempel, är ju inte alls långt ifrån virveln och baskaggen, cymbalerna kan vara lite längre ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inget att tillägga angående produktionen. En sak kan jag säga om musiken i alla fall:

P3

Edit: Jag var lite väl fåordig. Jag gillar basgången i refrängen. Sedan tycker jag att din röst är ganska fin. Mjuk som sammet. Bra jobbat!

Redigerat av Eternal
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar som en galning, Eternal! Det var riktigt gött att höra.. 😎

Blev förresten lite besviken att det inte blev nån sång av dig på Addicts pop låt.. skulle varit intressant att höra, ska dock hålla ögonen och öronen öppna! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Olle! Skickade dig ett mejl men vet inte om du fått det.. lägger ut en version utan trummor nu. Vet inte riktigt om du ville ha klick eller inte men du får väl mejla eller göra ett inlägg på tråden!

Vilken kul grej! 😳

Redigerat av Richie76
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...