Jump to content
Annons

Hur kopplar man högtalarna till datorn?


Nima-R

Recommended Posts

Annons

....

Jag förutsätter att du har inbyggt slutsteg i din "cdspelare". Högtalarutgången från ljudkortet (minitele) till line-in(rca) i slutsteget. Välj sedan line, eller aux eller md, eller vad nu alternativet kan heta på slutsteget för uppspelning.

minitele-rca kablar kan köpas på vanliga radio/tv affärer och kostar 20-40 spänn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dina högtalare är troligtvis inaktiva, och då måste använda en förstärkare. Koppla en sladd mellan "out" på ditt ljudkort på datorn till en lämplig "in" på förstärkaren. Kanske du måste köpa en sladd eller adaptrar som får det att passa. Troligtvis har du en mini-phono (1/8'') sterio ut från datorn, till rätt sorts ingång på din förstärkare.

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dina högtalare är troligtvis inaktiva, och då måste använda en förstärkare. Koppla en sladd mellan "out" på ditt ljudkort på datorn till en lämplig "in" på förstärkaren. Kanske du måste köpa en sladd eller adaptrar som får det att passa. Troligtvis har du en mini-phono (1/8'') sterio ut från datorn, till rätt sorts ingång på din förstärkare.

Lycka till.

Det heter väl passiva och inte inaktiva högtalare, väl?

Det stämmer nog. Om högtalarna är passiva (har jag haft för mig att det heter) så krävs ett slutsteg. Vilket du förmodligen redan har (i samband med cdspelaren). Saknar du detta. dvs att du inte kan få något ljud behöver du köpa slutsteg i rätt storlek. Vilket tyvärr kostar en hel del (om det ska hålla någon bra klass).

Jag tror dock, som i mitt tidigare inlägg att du har en radio/cdspelare/slutseteg sak med antagligen line-in (förmodligen rca)på baksidan. I så fall är det bara följa instruktionerna där! 😆

Lycka till!

p.s Jag använder själv min hi-fi stereo som monitorer. (80 watts slutsteg med 2x 35 watt högtalare (1x5 bas 1x 5 mellan 1x1 skrika)) Så koppla du in dina vanliga högtalare. Mycket bra alternativ till "budget"-monitorer för den mindre rika hemmastudio-entusiasten. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

vilka kompliserade ord men tack men en högtalare har en slad, hur ska koppa adapter till den?

....

Driver du med mig? 😆

Vad menar du för adapter? Kabeln?

Dina högtalare har förmodligen/förhoppningsvis kablar, ja. De skall förhoppningsvis vara kopplade till ett slutsteg. Förmodligen på samma ställe där högtalarkablarna är inkopplade ska det finnas en ingång som kanske heter "line-in". Denna ingång är förmodligen RCA. RCA är en sorts kabel med 2 kontakter. Oftast brukar färgerna vara röd och vit. Tämligen vanlig kabel. Köp en kabel som passar in där på ena sidan och i högtalarutgången på ljudkortet på andra sidan. Koppla ihop.

För att sedan få ljudet användas kommer du få ställa in på din stereo vad du använder för ljudkälla. Det finns förmodligen cd/radio/tape och kanske den du kommer använda heter aux/line eller kanske md. Ställ in så du använder den externa ljudkällan så ska det låta.

Hoppas det inte lät så "kompliserat" 😆

p.s jag skriver kabel istället för slad men det har samma innebörd.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
vilka kompliserade ord men tack men en högtalare har en slad, hur ska koppa adapter till den?

Nima-R, vänligen acceptera mig som meddlem i din (ännu icke existerande?) fan club.

bugande,

Nattvaktaren

edit för att: icke värdig

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Nima-R.

Vänligen innan du ser dig om efter en sådan kabel rekomenderar jag dig till att införskaffa dig antingen ett nytt fungerande tangentbord eller ett svenska lexikon. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

clavicl (oregistrerad)

Det funkar inte att koppla in högtalarna direkt till datan.

Datans ljud är för lågt. Duvet. Låg volym. Du behöver en volymratt att höja ljudet med så högtalarna kan spela hög volym. För å fixa en volymratt så låter du ljudet åka från datan till din stereo. Den har ju volymratt! Och förmodligen sitter högtalarna redan i din stereo, så allt du behöver är en sånhär sladd:

Sånhär sladd.

Det finns på OnOff/Teknikmagasinet/SIBA...

Link to comment
Dela på andra sajter

Datorn du har, finns/fanns det "data"högtalare till den?

I så fall: Från det uttaget(På datorn) ska du koppla en sladd

som ser ut ungefär så här: telemini------rcaL/rcaR och den

kopplar du in till din Stereo AUX. Sen är det bara att

tuta och köra. Säg till i vilken affär som helst som har

med kablar att göra att du ska ha "telemini/Stereo i ena

endan och rcaLeft/rcaRight i andra. Allstå en ensam plugg

i ena och två i andra(1 Vit.Left och 1 Röd.Right). Längd på

sladden kan man oftast bestämma själv om det är en

välsorterad affär. Om du nu inte vill beställa från Dustin alltså.

Sen till övriga på forumet kan jag bara be om lite mer förstående. 🙂

Det är inte alltid så lätt att "Veta" ALLT.

Link to comment
Dela på andra sajter

Njae kabeln i sig heter väl inget specielt. Men om du ska köpa den i en

affär så säg att du ska ha en med "MINITELE i ena endan och RCA LEFT+RCA

RIGHT i andra". Vad har du för ljudkort?

Rätt tokas, fel av mig. HANAR i båda ändar. USCH 🙂

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

i onoff så säljer dom denna kabel som heter KABEL AUDIO 3

ONOFF 3326 AUDIOSLADD

Audiosladd - 3,5 mm stereopropp - 2 x Phono stift - 1,2 m

Audiosladd 1,2 m - 3,5 mm stereopropp - 2 x Phono stift. Helgjutna kontakter.

bild http://http://www.onoff.se/onoff/bilddb.ns.../prod_32273.jpg]http://http://www.onoff.se/onoff/bilddb.ns.../prod_32273.jpg

Redigerat av Nima-R
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag själv har ett Delta1010LT, och där är det RCA ut, och då ska man INTE ha en liten tele i ena änden, utan två RCA i båda ändarna.

Fast jag själv använder vanliga högtalare, så jag har RCA ut från ljudkortet, och en liten tele in i mina vanliga högtalare.

Fast nu kanske jag krånglade till det ännu mer...

Har du inget Delta1010LT eller något annat ljudkort med RCA ut så ignoera mitt inlägg. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...