Jump to content
Annons

Nu har Neuron VS blivit billig.

Recommended Posts

Annons

Hej!

HĂ„rdvaran Ă€r dĂ„lig sĂ„ mjuvaran lĂ€r vĂ€l knappast vara bĂ€ttre 🙂? Extremt processorhungrig ska mjukvaran vara dessutom!

Om den gÄr ner till 49 euro sÄ köper jag... kanske!

Dela pÄ andra sajter

Hej!

Jo har testat Neuron nÄgra gÄnger och det mesta lÄter precis som om man tog lite Àldre samplers* och drog dom genom lite effekter

som skitar ner ljudet! Det var hela grejen, inget unikt alls! De flesta ljuden kÀndes dessutom som helt oanvÀndbara i riktig produktion!

Massa reverb och delay & Co pÄ allt, stÀnger du av effekterna blir det om om man tog lite Àldre samplers* och drog genom lite effekter

som kanske Ohm Force**, bitReduzzer eller vad man nu anvĂ€nder för effekter nĂ€r man vill fĂ„ ett riktigt mutant-SF-aktigt sound 😉!

M.a.o. gör man musik dÀruti man behöver en synth som Neuron kan man garanterat göra detta sjÀlv pÄ datorn eller med alla sina synthar!

Fast i.o.f.s. Àr 1500 klart billigt ÀndÄ, ska man slÄ till i alla fall, en synt till kan man ju alltid ha? Förresten glöm den, 1500:- spÀnn Àr mÄhÀnda

billigt men 1500:- + en extra dator Àr inte riktigt lika billigt: On my 2.8 GHz PC with 1.5GB of RAM the utilization jumps up to 60-70% just from

instantiating the plug-in, and can easily jump right up to 100%.

* Ensoniq EPS, Casio FZ-1, Korg DSS-1, vissa ljud pĂ„ Akai S1000 och Ensoniq ASR-10, o.s.v. 🙂!

** Obs jag har mycket dÄlig koll pÄ vilka plugins som Àr bÀst pÄ att "skita ned" ljud med, Ohm Force Àr det enda jag sjÀlv testat sÄ

dÄ tog jag Ohm Force som exempel, finns sÀkert mycket bÀttre!(?)

Redigerat av Hans
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)

Jag vet inte vad som skiljer mjukvaran och hĂ„rdvaran Ă„t (förutom burkarna) men hĂ„rdvaran har ju vunnit en massa priser och hĂ€vdats vara revolutionerande. Även om dess revolutionerande drag överdrivits lĂ„ter det skitkonstigt att den kan jĂ€mföras med en FZ-1 + effekter.

NÄvÀl. Diverse bekanta till mig har bestÀllt nu sÄ jag fÄr vÀl frÄga dem om nÄgra veckor eller sÄ.

Redigerat av sisÀltÀÀ
Dela pÄ andra sajter

Unikt: ja.

Coola ljud: ja.

VĂ€rt dyra pengar: njae...

Instabil mjukvaruvariant: Det bekrÀftas i varenda recension jag sett sÄ svaret blir: ja, mycket instabil.

Dela pÄ andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Ajaj, kanske för bra.. Hartmann verkar inte nöjda med prisdumpningen och sÀger att den inte gÄtt rÀtt till:

http://www.hartmann-music.com/home/us/news/

Fast det kanske dom bara sÀger för att slippa bli stÀmda eller bli tvungna att kompensera sina andra distributörer, frÄgan Àr dessutom om de verkligen kan avsÀga sig ansvar och support.

Dela pÄ andra sajter

VadĂ„ "boot-leg Neuron VS"? 😄

Kanske fabriken har gjort nÄgra hundra extra Neurons vid sidan om? Eller sÄ Àr det nÄgon distributör som helt enkelt har sÄlt sÄ dÄligt av Neuron att de blivit tvungna att dumpa priset.

Dela pÄ andra sajter

Hmm.. bootleg instruments? Det lÄter underligt med tanke pÄ att man fÄr med hÄrdvaru kontrollern. Och om mjukvaran Àr densamma sÄ bör det dessutom vara riktigt illegalt vilket borde betyda problem för Music Store.

NÀr jag först sÄg det lÄga priset antog jag att de köpt upp ett lager Neuron VS som affÀrer inte fÄtt sÄlda. Blir intressant att se vart detta tar vÀgen.

/Majken

Dela pÄ andra sajter

Det Àr klart att man kan göra bootleg-hÄrdvara. Som exempel skulle fabriken som gör kontrollern Ät hartmann kunna flÀnga ihop nÄgra hundra extra och sÀlja dem vid sidan av men frÄgan Àr vad som Àr mest troligt.

Jo, det Àr klart att det Àr möjligt, men det lÄter verkligen högst osannolikt. Och att affÀren, som Àr en av de mest vÀlrenommerade tyska nÀtbutikerna skulle ta in bootlegversioner av den hÀr produkten har jag ocksÄ svÄrt att tÀnka mig.

En underlig historia, det hÀr.

Dela pÄ andra sajter

Hej!

Okej fĂ„r nog förtydliga mig len del - Jag överdriver ibland... liiite 😆!

Grejen var att jag hade förvÀntningar pÄ Neuron i.o.m. att de skrivits att den var unik, det var den inte alls enligt mig!

Jag kan förstÄ hur man kan bli lurad att den skulle göra ngt unikt med soundet men det Àr bara effekter plus lite modelling

som har funnits i synthar sen förra Ärtusendet, prophecy + ett gÀng konstiga effekter samt massa reverb och delay pÄ det

och definitivt inget Hartmann "uppfunnit". Vanliga samplade ljud, varav mÄnga var lite "skitiga" (som hos Àldre samplers) och

detta dras dÄ sedan genom massa effekteri! En del ljud var nog allt coola och sÄ men inget man inte skulle kunna göra sjÀlv

med enbart freeware-pluggar, skulle dock ta en hel del tid att göra det pÄ egen hand men min poÀng dÀr Àr att Neuron absolut

inte Àr nÄgonting unikt, men okej jag erkÀnner att ifall den kostade 1500:- och var normalt processorkrÀvande sÄ skulle jag köpa

mig ett exemplar! Just det, den jag testade kostade ju faktiskt +40,000 kr, eller vad det nu var? och inte 1500:- Hade den kostat

1500:- sĂ„ hade jag sjĂ€lvfallet köpt en med en gĂ„ng 😆!

Redigerat av Hans
Dela pÄ andra sajter

Mycket i synten Àr inte unikt och mycket av ljuden baseras pÄ effekterna vilket jag kan hÄlla med om. DÀremot Àr hjÀrtat i Neuron, resynatorerna nÄgot som Ätminstone inte jag stött pÄ i nÄgon annan synt. SÄ nÀr statiska patchar anvÀnds kan man lika gÀrna satsa pÄ Atmosphere eller dylikt men nÀr du morphar resynatorerna i realtid sÄ mÄste jag sÀga att Neruon faktiskt kan skapa ljud som andra syntar inte klarar av.

Det var förresten jag som testade Neuron VS i tidningen, en trevlig synt med bra ljud som jag tyckte drogs med aldeles för mycket buggar och för hög processorbelastning tillsammans med en saftig prislapp. Jag fick en beta version av Hartmann nÀr de jobbade pÄ en uppdatering men det tycks ha runnit ut i sanden och den nyaste versionen synten Àr fortfarande v1.0.

/Majken

Dela pÄ andra sajter

Nu har killen som ringde ringt igen och han fick inte nÄgot svar kring hur landet faktiskt ligger (förutom att chefen snackar med sina jurister i denna stund) men sa att musicstore tar allt ansvar för produkten. Du har alltsÄ garanti och sÄdant som Àr utlovat (det Àr ju dem vi köper ifrÄn, inte hartmann).

Ska bli intressant att se vart detta tar vÀgen.

Dela pÄ andra sajter

Mycket driftig kille, Don (pÄ 99musik):

"Jag pratade precis med sjÀlvaste Axel Hartman och sÄhÀr ligger det till..

Musicstore har pÄ nÄgot vis lyckats handla skitmycket av den fabrik (en fabrik i Munchen) som tillverkar hartmans grejor .. givetvis har dom ju fÄtt köpa dessa grejor till ett jÀkla pris sÄ just nu hÄller hartman pÄ att förbereda juridiken för detta, första prio Àr att fÄ bort musicstores 'kampanj' och se till att dom inte kan fortsÀtta sÀlja hartman, andra prio lÀr vÀl blir att skaffa en ny fabrik ...

kul .. Axel Hartman var inte glad ..."

😆

Dela pÄ andra sajter

lowlife (oregistrerad)

...och dĂ€r kom bekrĂ€ftelsen frĂ„n Musicstore pĂ„ min bestĂ€llning! Leverans inom ett par dagar via UPS för totalt €177. Finfint!

Dela pÄ andra sajter

Mycket driftig kille, Don (pÄ 99musik):

"Jag pratade precis med sjÀlvaste Axel Hartman och sÄhÀr ligger det till..

Musicstore har pÄ nÄgot vis lyckats handla skitmycket av den fabrik (en fabrik i Munchen) som tillverkar hartmans grejor .. givetvis har dom ju fÄtt köpa dessa grejor till ett jÀkla pris sÄ just nu hÄller hartman pÄ att förbereda juridiken för detta, första prio Àr att fÄ bort musicstores 'kampanj' och se till att dom inte kan fortsÀtta sÀlja hartman, andra prio lÀr vÀl blir att skaffa en ny fabrik ...

kul .. Axel Hartman var inte glad ..."

:rolleyes:

Hela grejen kanske beror pÄ att Hartmann Àr skyldig "fabriken" pengar? Och nu försöker de fÄ in en del vad han Àr skyldig, men vem vet.

Klart Àr att Neuron VS inte har blivit den storsÀljare den kunde ha blivit. Men nu lÀr den sÀlja som smör....

Dela pÄ andra sajter

Majken: Nej, de hÀngde bara pÄ för att inte mista kunder. Nu nÀr det visat sig hur landet ligger kommer de inte att leverera nÄgra billiga NVS. (info frÄn Don igen, som frÄgade Hartmann om saken)

Hmm, sÄ att Musik-Schmidt sÀljer riktiga Neuron VS till vrakpriser medan Music Store sÀljer "piratkopior". Vilket dÄ borde slÄ ganska hÄrt mot Musik-Schmidt som fÄr betala en massa slantar sjÀlva för att bli av med dem. AlltsÄ Àr det Àven Musik-Schmidt man skall handla av om man vill ha en billig Neuron VS eftersom det Àr de "riktiga". Förstod jag rÀtt?

/Majken

Dela pÄ andra sajter

Problemet Àr att dÄ MS nu fÄtt reda pÄ hur det ligger till sÄ har de plötsligt inte varan i lager lÀngre.. kolla lÀnken. :rolleyes:

StÄr iofs att de fortfarande har Neuron VS i lager för 149 euro.

Dela pÄ andra sajter

Problemet Àr att dÄ MS nu fÄtt reda pÄ hur det ligger till sÄ har de plötsligt inte varan i lager lÀngre.. kolla lÀnken. :rolleyes:

Ojoj vilken soppa, det blir bara mÀrkligare och mÀrkligare. Stort tack för all info SisÀltÀÀ!

/Majken

Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du ska bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.