Jump to content
Annons

Nu blir jag snart tokig...


Emmmir

Recommended Posts

Gah!, Nu blir jag tokig, ska spela in sång, rap sång, men det låter åt helvete hur jag än gör, när jag testade innan, i ett mindre rum så lät det bra, när jag sen flyttar till ett större rum, så låter det piss, ska verkligen storleken på rummet spela nån större roll ?, ELler hur ska jag ställa in EQ:n på mixern för att det ska låta bra? Ja sjunger ju ca 15-20 cm ifrån, som man ska men det låter ändå kasst. Har en Studio Projects B1 mick för övrigt om det kan va bra å veta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Absolut, storleken på rummet spelar roll för akustiken, micken tar ju inte bara upp direktljudet från dig, utan också reflektioner från väggarna och alla saker i rummet.

Du kanske behöver dämpa rummet lite. Att hänga upp täcken omkring dig medan du spelar in är en enkel temporär lösning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Lät det bra i det lilla rummet, spela in där! Alla spår i en låt behöver väl inte vara inspelade i samma fysiska rum?! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En tanke bara... inte menat som en förolämpning.

Har du kollat så att du sjunger in från rätt sida av micken?

Det låter väldigt otydligt och mycket rum om du sjunger från fel sida.

Kompisar till mig gjorde det misstaget. Det kan vara svårt att veta vilken sida som är rätt om det är första gången man använder en mick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Gah!, Nu blir jag tokig, ska spela in sång, rap sång, men det låter åt helvete hur jag än gör, när jag testade innan, i ett mindre rum så lät det bra, när jag sen flyttar till ett större rum, så låter det piss, ska verkligen storleken på rummet spela nån större roll ?, ELler hur ska jag ställa in EQ:n på mixern för att det ska låta bra? Ja sjunger ju ca 15-20 cm ifrån, som man ska men det låter ändå kasst. Har en Studio Projects B1 mick för övrigt om det kan va bra å veta.

Rap låter inte alltid så jättebra i kondensatormickar, prova en gammal hederlig dynamisk mik typ SM58 istället, ger ofta mycket bättre tryck.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter oftast sämre i ett stort obehandlat rum, än i ett mindre - eftersom det brukar vara förhållandevis mindre mängd absorberande material i ett stort rum. Man har kanske en soffa och ett par bokhyllor och en matta som täcker större delen av golvet i ett litet rum - och då dämpas både bas och diskant ganska hyfsat. I ett stort rum (vardagsrum? ) har man kanske en soffgrupp, större del av golvet som inte är täckt av matta, relatvit sett större öppna ytor som inte är möblerade - och vitrinskåp (glasdörrar där ljudet reflexteras) - och inte så mycket böcker, utan kanske mer prydnadssaker, som inte absorberar något nämnvärt. Det är då ganska uppenbart vilket rum som då kommer att fungera bäst att spela in i.

Även i riktiga studios är sångbåset oftast förhållandevis litet...

Link to comment
Dela på andra sajter

y4r0ze (oregistrerad)

Sjung i den gaderob...med eller utan kläderi den. Är nog det bästa o billigaste alternativet...även om det känns super dumt att stå o rappa i sin kläd gaderob.

Redigerat av y4r0ze
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...