fogden2000 Posted October 1, 2005 Share Posted October 1, 2005 🙁 Nån som vet den valigaste orsaken till att mitt nya Cubase SE3 Studio Case II crashar.Splitter nytt,nyistalerat (2700:-) Dator 1024 ram Xp Home 3,00 ghz SP2 Inga andra pluggar finns än dom som från Studio Casen" Audigy 2. Latency 10ms Har provat ominstalation 2ggr,hänger sig på samma sätt varje gång Buffersize: 2048. Offsetsamples :0 😕 Snart kastar jag ut datorn genom föntret 🙁 Nån vänlig som har nån "första hjälpen tips" 😎 😳 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted October 1, 2005 Share Posted October 1, 2005 eftersom jag inte tänkte på det själv när jag beställde uppgraderingen så måste jag fråga om du har köpt en USB-liscens (en sån där dongle)? när crashar cubase? när du startar upp det, när du kommit in i huvudprogrammet, under installationens gång? finns det någon .log fil som kan ge några ideér? pröva att ta kontakt med affären där du köpte programmet, mi7 eller steinberg själva (har forum på steinberg.net). har precis fått min uppgradering skickad till mej igår från mi7, så förväntar mej att få det på måndag...wee. jag har väntat i en månad! 😳 smiles, ~ force dunk-dunk-dunk! Link to comment Share on other sites More sharing options...
fogden2000 Posted October 1, 2005 Author Share Posted October 1, 2005 Hej Det krashar efter ungefär 10 min varje gång. Jag skapar några miditracks, spelar in några takter,tex Matta/Bas trummor,eller importerar ett audio trumspår.Och sen spelar nåt till detta, Tex B4,då tar det ungefär 10 min så hänger hela Cubase sig 😮 ,midi hänger,och från audio´t hö´rs en sån där isande konstant "noice"-ljud(inte gruppen Noice 😎 ) F** 🙂 Med andra ord det krashar på samma sätt varje gång Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linus Posted October 1, 2005 Share Posted October 1, 2005 från audio´t hö´rs en sån där isande konstant "noice"-ljud Kommer det brus ur ljudkortet när programmet kraschar, är min första tanke: Ljudkortsdrivrutinen. Vad har du för ljudkort? Har du provat att uppgradera ljudkortsdrivrutinerna? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Killercat Posted October 1, 2005 Share Posted October 1, 2005 (edited) Instämmer med föregående talare. Låter misstänkt likt ett drivis-problem. Det hade varit mitt första stopp i felsökningsproceduren... EDIT: stavfelfix Edited October 1, 2005 by Killercat Link to comment Share on other sites More sharing options...
zagor Posted October 2, 2005 Share Posted October 2, 2005 jag tror också på drivrutin problem... och hoppas... har nyss rekomenderat studio case för en hel skola och en hel klass... Link to comment Share on other sites More sharing options...
fogden2000 Posted October 2, 2005 Author Share Posted October 2, 2005 1-Provade att ominstalera ljudkortet,och uppdaterade drivrutiner 2-Går in i asio ,ställer ned buffer size till 512 3-Startar Cubase SE 3 "new projekt" får visserligen nåt meddelande att:"Samplerate could not be set to external sync" 😉 4-Importerar ett 115 audio komp,kopierar 8-10 takter 5-lägger ett midibasslinga & en Jp-matta från 5080 6-Spelar 8-10 min,sen hänger sig hela Cubase,samma syndrom varje gång 😎 Både audio & midi crashar om jag får uttrycka mig så..... 😛 Vad gör man? Ominstallera hela Windows Xp ? Installera om Cubase & Ljudkort? Har gjort sk tunings från sidan MusicXP.net Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lundin Posted October 3, 2005 Share Posted October 3, 2005 (edited) Har gjort sk tunings från sidan MusicXP.net Före eller efter datorn och Cubase börjar strula? Ditt problem verkar vara ett systemrelaterat fel och inte cubase. Har du kollat så USB-drivrutinerna är uppdaterade.. det verkar som det är en check att din dongle sitter i USB-porten som får datorn att packa ihop. Men ett tidsbaserat fel kan även vara något annat IRQ-relaterat..hmm... någon form av systemcheck vore kanske att rekommendera. Gå in under Enhetshanteraren i Windows och se så det inte finns några hårdvarukonflikter samtidigt. Edited October 3, 2005 by Lundin Link to comment Share on other sites More sharing options...
fogden2000 Posted October 3, 2005 Author Share Posted October 3, 2005 Både och 😆 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linus Posted October 3, 2005 Share Posted October 3, 2005 (edited) 1-Provade att ominstalera ljudkortet,och uppdaterade drivrutiner Vilka drivrutiner? Soundblasters egna? Asio4all? kX-drivarna? Edited October 3, 2005 by Linus Link to comment Share on other sites More sharing options...
fogden2000 Posted October 3, 2005 Author Share Posted October 3, 2005 Soundblaster´s egna. Avinstallerade SP2 ,hjälpe inte,hängde sig igen 😆 Link to comment Share on other sites More sharing options...
zagor Posted October 3, 2005 Share Posted October 3, 2005 att du får samplerate fel meddelande i början är inget kul... men sen sa jag ett namn som kan skrämms:SOUNDBLASTER! vilken? och varför? 😉 nej skojar bara om varför Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lundin Posted October 3, 2005 Share Posted October 3, 2005 (edited) Vad har du för övrig hårdvara installerad? Har du virusprogram igång samtidigt? Har du flera andra minnesresidenta program igång samtidigt? Har du uppdaterat BIOS? Har du kollat vilka IRQ'er som ditt ljudkort delar med annan hårdvara? Finns mycket som kan innebära problem om man har otur...som du uppenbarligen har... Edited October 3, 2005 by Lundin Link to comment Share on other sites More sharing options...
fogden2000 Posted October 5, 2005 Author Share Posted October 5, 2005 🙂 Jag ger upp nu. Har provat allt..........Återstår bara ominstallation av Xp,bara & börja bränna filer & annat bråte som jag måste ha 🙁 Tack för alla som tipsat 🙂 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts