Jump to content
Annons

Realtidseffekter


Hellpig

Recommended Posts

Det här har funkat för mig förut - man väljer en plugg (eko, reverb vad som...), spelar och effekten hörs direkt i realtid. Gäller alltså främst audioinspelning, exv gitarr. Spelar man in ett spår och sedan lyssnar så hörs effekten.

Jag är rätt säker på att jag har kommit åt någon inställning i Cubase SX 3 men jag har ingen aning vad 😉 Har även testat att slå av direct monitoring vilket inte hjälpte, så vitt jag kunde se i alla fall.

Någon har ett tips på vad som har hänt?! Tacksam för svar! Min kreativitet lider ju! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
gå in i device setup och bocka för "direct monitoring" där nånstans.

Har kört med och utan direct monitoring, gör ingen som helst skillnad. Tycker bara att det är lite lustigt... hur kör man annars en plugg som t ex Native Instruments Guitar Rig om man inte kör den i realtid? Utan realtid vore den helt värdelös (enligt min åsikt som gitarrist) .

Link to comment
Dela på andra sajter

Direct monitoring gör att man skickar ut ljudet direkt - utan att gå omvägen genom Cubase och därmed tvingas ha latency på lyssningen.

Om du vill ha effekter i realtid, så är det extern hårdvara som gäller och inget annat... 😛

Guitar Rig och andra effekter kör man ju som en plugg vid mixning. Du måste väl inte ha exakt det slutgiltiga soundet när du spelar, eller...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guitar Rig och andra effekter kör man ju som en plugg vid mixning. Du måste väl inte ha exakt det slutgiltiga soundet när du spelar, eller...?

Tja, det beror ju på lite vad det är man spelar, eller hur? Lirar man en tyngre låt där gitarrerna skall vara distade så vill man (eller åtminstone inte jag) spela med en helt ren gitarr. Samma sak om man spelar ett solo där man 'leker' med delay effekter. Det blir helt enkelt inte samma känsla, enligt min åsikt i alla fall. Och jo, jag har träffat på en del studionissar som inte hållt med mig genom åren, jag vet... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kör med en aktiv DI-box för att få in gitarren till ljudkortet, så kan du kanske samtidigt tappa av signalen till en liten mixer där du har diverse pedaler inkopplade - så kan du fortsätta spela in rent, men få rätt känsla ändå... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Well, jag checkade med Guitar Rig igår och kör jag det fristående går det att spela med effekterna i realtid. Så jag tror fortfarande att det är någon inställning i Cubase som spökar! Jag får väl joxa vidare och se om jag kan ordna till det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Well, jag checkade med Guitar Rig igår och kör jag det fristående går det att spela med effekterna i realtid. Så jag tror fortfarande att det är någon inställning i Cubase som spökar! Jag får väl joxa vidare och se om jag kan ordna till det...

Om du kör det som stand-alone, så krävs det förstås mycket mindre processorkraft för att ha låg latency - men latency har du oavsett vilket (även om den är väldigt kort så att du inte uppfattar det.

När du ska köra genom Cubase också, så har du mycket mer belastning på datorn - så jag misstänker att det du kommer ihåg att du har haft tidigare när det har gått "i realtid", har varit just stand-alone... 😉

Det är latency-inställningarna det handlar om - tveklöst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kör med en aktiv DI-box för att få in gitarren till ljudkortet, så kan du kanske samtidigt tappa av signalen till en liten mixer där du har diverse pedaler inkopplade - så kan du fortsätta spela in rent, men få rätt känsla ändå... 😉

Smart!

Har fan inte tänkt på d..

Link to comment
Dela på andra sajter

När du ska köra genom Cubase också, så har du mycket mer belastning på datorn - så jag misstänker att det du kommer ihåg att du har haft tidigare när det har gått "i realtid", har varit just stand-alone... :rolleyes:

Det är latency-inställningarna det handlar om - tveklöst.

Det är klart men är det så lång latency att ljudet inte kommer igenom överhuvudtaget då? Det kanske är en dum fråga men å andra sidan är jag ett blockhead när det gäller digital inspelning 🙂 Men jag ifrågasätter fortfarande nyttan av en sådan gitarrplugg då... kan man inte höra effekten när man spelar så suger det rätt rejält. Visst kan man färga ljuden i efterhand och det kan vara både kul och användbart men ... tja, inte så användbart om man vill höra hur resultatet blir innan man spelar in så att säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

När du ska köra genom Cubase också, så har du mycket mer belastning på datorn - så jag misstänker att det du kommer ihåg att du har haft tidigare när det har gått "i realtid", har varit just stand-alone... 😮

Det är latency-inställningarna det handlar om - tveklöst.

Det är klart men är det så lång latency att ljudet inte kommer igenom överhuvudtaget då? Det kanske är en dum fråga men å andra sidan är jag ett blockhead när det gäller digital inspelning 😉 Men jag ifrågasätter fortfarande nyttan av en sådan gitarrplugg då... kan man inte höra effekten när man spelar så suger det rätt rejält. Visst kan man färga ljuden i efterhand och det kan vara både kul och användbart men ... tja, inte så användbart om man vill höra hur resultatet blir innan man spelar in så att säga.

Du kan köra Guitar Rig (GR) i "realtid" i Cubase men med en viss latency som beror på faktorer som dator, ljudkort, drivrutiner etc. Tyvärr vet jag inte vad du har för utrustning så det kanske helt enkellt är så att ditt system ballar ur när du lägger på GR, men jag är inte lika säker som vissa andra att detta är det faktiska problemet.

Tyvärr har jag mycket liten erfarenhet av GR men vet att det går att spela med rent gitarrljud som i "realtid" låter sig manipuleras enligt de inställningar som man väljer i GR. Några generella anvisningar som kanske kan hjälpa på vägen:

- Om du inte redan provat så ladda och utgå från ett tomt projekt med enbart ett spår.

- Gå igenom monitoring optionerna i Cubase enligt tidigare inlägg i denna tråd så att du faktiskt får pluggin effekten att arbeta direkt på kanalen.

- Kolla att du har rätt in-bus (och kanske t.o.m. rätt ut-bus) på spåret från din GR anslutning - läste någonstans att det kan vara källa till strul.

- Se till att du använder GR som en insert på spåret som du vill lyssna av och spela in på.

🥰

Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...