Jump to content
Annons

Reason

codyrow

Recommended Posts

När jag ska köra 2 eller flera devices samtidigt fungerar

bara den som körs på midi kanal 1.

Kablarna är anslutna (ireason) jag får utslag på midin på kanal och device enhet JAG FÅR ALLTSÅ INGET LJUD ingen audio.

Är det någon som vet varför det är så här.

cody

Annons
  • 2 weeks later...

va fånig man känner sig, detta måste ju vara så enkelt men varken jag eller min kompis fattar och vi satt hela kvällen igår. Det är alltid bara första devicen som låter. Om jag lägger till en så låter bara den första. Går jag in i hardware interface och väljer dom olika till varje kanal är det fortfarande bara den första som låter. Jag vill inte kombinera ljud utan jag vill lägga olika spår precis som man gör i typ alla inspelningsprogram. Har gått igenom nästan alla inlägg i Reason delen här på forumet och ingen verkar ha samma problem. Verkar mysko eftersom inte min kompis fattar heller. Vi är väl dumma helt enkelt.

I den här tråden visade jag hur man löser ett liknande problem med hjälp av advanced midi och interfacet.

Tyvärr har jag inte kvar mina skärmdumpar, men ni kanske kan hänga med i texten iaf?

I ditt fall vill du styra två enheter med samma klaviatur. Då går även du in i Reasons Preferences/Advanced MIDI.

Välj din klaviatur/midi-interface på både Bus A och Bus B.

Klicka OK.

Nu går du till Reason Hardware Interface längst upp i racket.

Välj A på Bus Select, och på channel 1 väljer du din första enhet/device.

Välj B på Bus Select, och på channel 1 väljer du den andra.

Nu kommer båda enheterna att lira på midi-kanal 1.

Edited by Linus

Jag vill inte kombinera ljud utan jag vill lägga olika spår precis som man gör i typ alla inspelningsprogram.

Och du ville använda två klaviaturer för att spela in två helt skilda midispår?

va fånig man känner sig, detta måste ju vara så enkelt men varken jag eller min kompis fattar och vi satt hela kvällen igår. Det är alltid bara första devicen som låter. Om jag lägger till en så låter bara den första. Går jag in i hardware interface och väljer dom olika till varje kanal är det fortfarande bara den första som låter. Jag vill inte kombinera ljud utan jag vill lägga olika spår precis som man gör i typ alla inspelningsprogram. Har gått igenom nästan alla inlägg i Reason delen här på forumet och ingen verkar ha samma problem. Verkar mysko eftersom inte min kompis fattar heller. Vi är väl dumma helt enkelt.

Jag tycker att det låter som att problemet inte är midirelaterat utan att ni helt enkelt inte har kopplat in modulerna i någon mixer. En mixer behövs för att summera kanalerna innan de når ditt ljudkort, annars kan du bara höra den första synthen i racket - så till vida att du inte har flera utgångar på ditt ljudkort förstås.

ska testa strax det Linus skrev om. Jag har alltså ETT midikeyboard men vill spela olika spår. Man behöver ju inte 2 elgitarrer för att lägga två spår med elgitarrer i vanliga program och detta måste ju gälla reason också såklart. Vad menar du med mixer? Mixer i reason eller en fysisk? Riktig kan väl inte behövas? Jag pluggar in mitt keyboard in i midi-ingången på ljudkortet och spelar i programmet.

ska testa strax det Linus skrev om. Jag har alltså ETT midikeyboard men vill spela olika spår. Man behöver ju inte 2 elgitarrer för att lägga två spår med elgitarrer i vanliga program och detta måste ju gälla reason också såklart. Vad menar du med mixer? Mixer i reason eller en fysisk? Riktig kan väl inte behövas? Jag pluggar in mitt keyboard in i midi-ingången på ljudkortet och spelar i programmet.

Nu förstår jag verkligen inte vad det är du försöker åstadkomma.

Btw, har du tittat i manualen?

Jag har alltså ETT midikeyboard men vill spela olika spår. Man behöver ju inte 2 elgitarrer för att lägga två spår med elgitarrer i vanliga program och detta måste ju gälla reason också såklart.

Vadå spela olika spår? Samtidigt? Ett i taget?

Vad menar du med mixer? Mixer i reason eller en fysisk? Riktig kan väl inte behövas? Jag pluggar in mitt keyboard in i midi-ingången på ljudkortet och spelar i programmet.

En mixer i Reason.

Är jag så otydlig?

Jag vill spela in

spår ett: trumsampling

spår två: kanske ett malmström ljud

spårt tre: fiol

spår fyra: nåt annat malmström ljud

Först spelar jag in spår 1 som grund, går till nästa spår och lägger på malmström ljudet etc. Som i cubase spelar in olika spår, ett i taget. Sätta ihop en låt helt enkelt med 1 midikeyboard.

Edit: ursäkta om jag lät irriterad men jag blir så frustrerad bara.

Edited by Eric

nu förstår jag varför ni inte förstår, ni har aldrig haft problemet, för när jag följer anvisningarna direkt i manualen står där att det ska vara ljud när man gör så men det kommer inte. Det låter bara ur den första man väljer som sagt. Ska testa att installera om. Det måste vara nån inställning jag sabbat. Får återkomma om hur det gått då.

om jag nu inte missförstår dig så borde du göra så här:

längst till vänster på varje kanal i sequencerfönstret finns i 3:an en keyboardsymbol, klicka där på det spår du vill spela in på.

I 2.5 klickar man på samma ställe så dyker en midikontaktssymbol upp på det instrument man vill spela in.

om ja nu förstått dig rätt

reason.gif

Man behöver ju inte 2 elgitarrer för att lägga två spår med elgitarrer i vanliga program...

Om du vill spela in två olika gitarrspår samtidigt behöver du två gitarrer. Men om du vill spela in EN kanal åt gången räcker det med en gitarr.

Nu förstår jag att du bara vill spela in en kanal åt gången. Debbie har helt rätt.

Här är en annan bild:

dal13.jpg

Här ser du hur MIDI-spåret Malstrom 1 är markerat för att ta emot MIDI-signalerna. När du spelat in på Malström-spåret och vill spela in på Rhodes-spåret klickar du till vänster om texten "Rhodes" på Rhodes-spåret. Då flyttar sig MIDI-kontrollen till Rhodes-kanalen och du kan spela in det instrumentet.

(Fram till Reason 2.5 kan du bara markera ett spår åt gången för inspelning. Från Reason 3.0 kan du markera flera spår åt gången för inspelning.)

(Fram till Reason 2.5 kan du bara markera ett spår åt gången för inspelning. Från Reason 3.0 kan du markera flera spår åt gången för inspelning.)

Nja. I Reason 3.0 kan man spela in automation på flera spår åt gången (iom remote overrides), men man kan bara spela med klaviaturen på en device i taget.

tack tack för att ni försökt förstå mig och förklarat. Det visade sig att jag inte alls är dum utan programmet var. Det var så enkelt som jag trodde det skulle vara. Jag installerade om det helt och nu fungerar det som jag trodde att det skulle göra. Förstår inte vad för konstig inställning jag kommit åt dock för att försätta mig i den situationen.

Denna tråd kommer iaf säkerligen någon nybörjare ha nytta av då ni förklarat väldigt pedagogiskt.

Edited by Eric