Jump to content
Annons

Instängd sång.


Emmmir

Recommended Posts

Morsning!

Jag använder mig av ett Audigy 4 Pro som ljudkort och en Studio Projects B1 micken, mellan ljudkortet å micken har jag en Alto S-6 Mixer med EQ.

Nu är det så här att mina sånginspelningar låter så instängda, det är svårt att förklara, men det låter som ett fett lager med bomull på sången, jag har dugliga saker för att få till ett hyffsat bra sångljud, men jag är inte nöjd, misstänker att det inte är för att jag har kassa saker utan för att det e nån inspelning eller sådant som jag missat? kan det va nå sånt?

//Emmmir

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hur nära micken är du när du sjunger? Ju närmare micken, desto basigare ljud. (Tror att det kallas för "proximity effect"...)

Många använder EQ för att få till ett bättre sångljud.

Testa en parametrisk EQ med ett smalt band och några dB's gain, och svep längs frekvenserna så kanske du hittar nåt ställe där det "öppnas upp". Bredda sedan "bandet" och justera frekvensen lite kanske för att få så bra ljud som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

PetePizza (oregistrerad)
Sker endast på mikar med njurkaraktäristik.

Nja, man kan väl säga att ju mer riktad en mik e desto större benägenhet att få bashöjning vid närmikning. 8-karaktärer ger också proximity men en omni (rundupptagande) mic är inte alls lika känslig för detta fenomen.

Link to comment
Dela på andra sajter

PetePizza (oregistrerad)

Har man en tyst omgivning så skulle jag föredra ett lite längre avstånd eftersom ljudet gärna behöver en liten bit i luften för att hinna breda ut sig och låta "normalt" men vill man få en närmare känsla i soundet och kanske inte vill få med så mycket annat så kan nog 10-15+ cm va att lagom avstånd, som android säger. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

B1 har, som redan har nämnts, njurkarakteristik (cardioid) - och ju närmare du kommer micen, desto mer bas blir det.

Om du får dålig diskant, så kan det bero på att du har vänt micen på fel håll.

En cardioidmic tar nämligen upp huvudsakligen framifrån och väldigt lite bakifrån. Du ska sjunga mot den sidan där logotypen finns.

Inspelningarna på min testsite är på ca 20-30cm avstånd, med puffskydd ngefär halvvägs mellan munnen och micen. Det känns som ett lagom avstånd, tycker jag...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Sker endast på mikar med njurkaraktäristik.

Nja, man kan väl säga att ju mer riktad en mik e desto större benägenhet att få bashöjning vid närmikning. 8-karaktärer ger också proximity men en omni (rundupptagande) mic är inte alls lika känslig för detta fenomen.

Precis...och en åtta är ju två njure...eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, jo det där med fram och baksida märkte jag nyss, har nämligen nyss köpt micken så än vet jag inte mycket om den.

Använder det puffskyddet som följde med, ett som man trär på micken, inte ett sånt somm är en bit ifrån micken, men det lär väl inte ska spela nån roll

?

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, jo det där med fram och baksida märkte jag nyss, har nämligen nyss köpt micken så än vet jag inte mycket om den.

Använder det puffskyddet som följde med, ett som man trär på micken, inte ett sånt somm är en bit ifrån micken, men det lär väl inte ska spela nån roll

?

Skumskyddet som följer med är ett vindskydd och inte ett puffskydd. Det stjäl diskant - så du bör investera i ett puffskydd i stället...

Link to comment
Dela på andra sajter

PetePizza (oregistrerad)
Sker endast på mikar med njurkaraktäristik.

Nja, man kan väl säga att ju mer riktad en mik e desto större benägenhet att få bashöjning vid närmikning. 8-karaktärer ger också proximity men en omni (rundupptagande) mic är inte alls lika känslig för detta fenomen.

Precis...och en åtta är ju två njure...eller hur?

Ja, är det en mic med dubbla membran och möjlighet att ställa in så att man får "8" så kan man ju säga att det är två njurar, en åt varje håll liksom 🙂 Är det en bandmic så finns ju bara ett membran dock, fast med 8-karaktär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sker endast på mikar med njurkaraktäristik.

Nja, man kan väl säga att ju mer riktad en mik e desto större benägenhet att få bashöjning vid närmikning. 8-karaktärer ger också proximity men en omni (rundupptagande) mic är inte alls lika känslig för detta fenomen.

Precis...och en åtta är ju två njure...eller hur?

Ja, är det en mic med dubbla membran och möjlighet att ställa in så att man får "8" så kan man ju säga att det är två njurar, en åt varje håll liksom 🙂 Är det en bandmic så finns ju bara ett membran dock, fast med 8-karaktär.

Det jag menade var att åtta räknas väl till cardioid-"familjen" va? Dvs att dom också är känsliga för närbashöjning (proximityeffekt).

Anledningen till att en rundupptagande mikrofonen inte alls är lika känslig för detta är att den är känslig för tryck....oavstående vart trycket kommer ifrån. Medans en riktad njure,åtta mm inte är tryckkänslig utan hastighets/avståndkänslig (kommer inte på rätt ord att beskriva det med) pga olika "portar" på mikrofonen. Rätt ord kanske är tidskänsliga??

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Underhill (oregistrerad)

B1 är njure. Prova att sjunga in från fel håll. Jag hade en mic där de helt enkelt hade vänt innanmätet fel. Lät som du berkrev- Burk.

Byt den i sådana fall.

Rock on / Mr U.

Link to comment
Dela på andra sajter

PetePizza (oregistrerad)
Sker endast på mikar med njurkaraktäristik.

Nja, man kan väl säga att ju mer riktad en mik e desto större benägenhet att få bashöjning vid närmikning. 8-karaktärer ger också proximity men en omni (rundupptagande) mic är inte alls lika känslig för detta fenomen.

Precis...och en åtta är ju två njure...eller hur?

Ja, är det en mic med dubbla membran och möjlighet att ställa in så att man får "8" så kan man ju säga att det är två njurar, en åt varje håll liksom 🙂 Är det en bandmic så finns ju bara ett membran dock, fast med 8-karaktär.

Det jag menade var att åtta räknas väl till cardioid-"familjen" va? Dvs att dom också är känsliga för närbashöjning (proximityeffekt).

Anledningen till att en rundupptagande mikrofonen inte alls är lika känslig för detta är att den är känslig för tryck....oavstående vart trycket kommer ifrån. Medans en riktad njure,åtta mm inte är tryckkänslig utan hastighets/avståndkänslig (kommer inte på rätt ord att beskriva det med) pga olika "portar" på mikrofonen. Rätt ord kanske är tidskänsliga??

Jag tror vi är lite oense där. En åtta är ju en åtta men det är klart om den består av två kardioider i en multipattern mikrofon som jag nämnde ovan så kan man väl säga att den är inne med ena foten i kardioid familjen. (men då är den ju inne med tårna i omni-familjen samtidigt eftersom micen troligen går att ställa om till rundupptagande också) Men snackar man en renodlad åtta utan möjlighet att ställa in nåt annat så tillhör den inte cardioid familjen. Den har dessutom mer proximityeffekt än en vanlig njure.

Den mikrofontypen jag tror du syftar på som är rundupptagande fast med tryck är PressureZoneMicrophones. (PZM) Dessa har ju oftast halvsfärisk riktningskaraktär dvs du kan placera den på ett scengolv eller under ett flygel lock så tar den upp nästan allting. Men sen finns ju även de med 2 membran som genom fasvändningar och ändring av nivåer mellan de två signalerna får en rundupptagande karaktär.

Man kan ju dela in mikrofoner i tryckavkännande (pressure operated) och partikelhastighetsavkännande (pressure gradient) och av de engelska namnen att döma så har ju båda att göra med tryck vilket faktiskt är sant. 🙂

Portarna du nämnde brukar ju oftast sitta på dynamiska njurar för att få dem att ta upp mer ljud från sidorna och få en jämnare och bredare upptagning. Ljudet färdas genom små labyrinter för att sen komma i lämplig fasvridning med membranet så att det blir rätt förstärkt utan att släcka ut något.

Så man kan ju lugnt säga att det är svårt att egentligen klassa in mikrofoner i nån specifik familj, men jag förstår hur du menar. Så jag tycker vi sätter punkt för denna diskussion.

Peace! /Pete 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

...och så gällde ursprungsfrågan en Studio Projects B1, som absolut är en cardioid... 😉

Mycket väsen för så lite ull, som bonden sade när han klippte grisen... 😛

Portarna du nämnde brukar ju oftast sitta på dynamiska njurar för att få dem att ta upp mer ljud från sidorna och få en jämnare och bredare upptagning. Ljudet färdas genom små labyrinter för att sen komma i lämplig fasvridning med membranet så att det blir rätt förstärkt utan att släcka ut något.

- och när sångaren håller micen i handen och ska se extra häftig ut , så fattar han inte att han bygger om micen till en omni när han täcker för de där hålen med nävarna... 😆

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

PetePizza (oregistrerad)
- och när sångaren håller micen i handen och ska se extra häftig ut , så fattar han inte att han bygger om micen till en omni när han täcker för de där hålen med nävarna... 😆

😉😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Den mikrofontypen jag tror du syftar på som är rundupptagande fast med tryck är PressureZoneMicrophones. (PZM)

Nej det syftar jag inte på.

Man kan ju dela in mikrofoner i tryckavkännande (pressure operated) och partikelhastighetsavkännande (pressure gradient) och av de engelska namnen att döma så har ju båda att göra med tryck vilket faktiskt är sant.  😆

Klart att alla mikrofoner har med tryck att göra eftersom att det handlar om ljudtryck. MEN en gradient mikrofon är tidskänslig….dvs den känner av vart du står någonstans när du tex sjunger vilket inte en pressure gör. Givetvis hör du skillnaden om du står rakt bakom en pressure operated mik på diskantbortfall osv men amplituden blir den samma.

Portarna du nämnde brukar ju oftast sitta på dynamiska njurar för att få dem att ta upp mer ljud från sidorna och få en jämnare och bredare upptagning. Ljudet färdas genom små labyrinter för att sen komma i lämplig fasvridning med membranet så att det blir rätt förstärkt utan att släcka ut något.

Nejejej…helt fel. Portarna används just för att släcka ut ljud. Om vi tittar på en SM57:a tex så används portarna för att släcka ut ljud bakifrån och ha hög upptagningsförmåga rakt framifrån.

Så man kan ju lugnt säga att det är svårt att egentligen klassa in mikrofoner i nån specifik familj, men jag förstår hur du menar. Så jag tycker vi sätter punkt för denna diskussion.

Japp…nu sätter vi punkt!

Link to comment
Dela på andra sajter

PetePizza (oregistrerad)

Javisst Fredster du har så otroligt rätt vad du än säger så jag ska inte ens fundera på att säga nånting nästa gång du säger nåt för det verkar ju bara leda till att du blir irriterad och det är ju inget kul. Forumet är ju ett bra ställe att diskutera och utbyta kunskaper så jag har därmedlärt mig massor av dig så tack så mycket. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Javisst Fredster du har så otroligt rätt vad du än säger så jag ska inte ens fundera på att säga nånting nästa gång du säger nåt för det verkar ju bara leda till att du blir irriterad och det är ju inget kul. Forumet är ju ett bra ställe att diskutera och utbyta kunskaper så jag har därmedlärt mig massor av dig så tack så mycket. 🙂

Tack för att du tycker att jag har rätt, det känns skönt när det kommer ifrån en kunnig mikrofonexpert som du! 🙂

Allvarligt, jag blir inte alls irriterad…..om du uppfattade det så så ber jag om ursäkt. Däremot så gillar jag att diskutera, argumentera och dementera innehåll här på forumet och visst ibland går det lite till överdrift, det kan nog fler än du på forumet hålla med om.

Men som sagt jag blir absolut inte irriterad, tvärtom….jag blir glad! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...