Jump to content
Annons

Ni som remixar.


peppemannen

Recommended Posts

Som topicen lyder.. hur får ni tag på era samplingar/acapellas till remixarna?

Tänkte att många som febrilt letar material kanske kan få tips i denna tråd.

Själv är det mycket sökande på DC och soulseek.

Det går även att hitta bra grejjer på internet om man orkar söka riktigt länge...

(eller vet vart kryphålen finns, någon?? 🙂 )

Jag har även kontaktat flertalet skivbolag för att få tips eller rent av acapellas från artister. Detta utan resultat dock...

De som remixar på lite "högre" nivå måste ju få sina acapellas från artisten/bolaget direkt?

Eller finns det nåra samlingar att köpa eller tillgå på annat sätt??

Berätta om era hemliga och mindre hemliga gömmor och ställen där ni gräver upp dessa åtråvärda ljudklipp! 😠

Redigerat av peppemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 1 månad senare...

Ja, så vitt som jag vet så en kompis fick göra en rmx på en artist, och då gav dom honom alla orginal filer till honom som han sen fick göra hur han ville med.

Link to comment
Dela på andra sajter

novation (oregistrerad)

Kommer man en bit på väg så - iaf de få gånger (läs 1) som jag fått ett remixuppdrag så fick jag originallåten på ett spår och acapellan oO(skumt ord 🙂 ) på ett spår..

Sen att hitta rätt bpm.. 😏 *tur man har bredband...*

Men vart man hittar acappellor annars vet jag ej - tips mottages tacksamt. Mkt kul nöje om den egna inspirationen tryter att göra om en annan låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

...Om jag tar mig själv som exempel så blev jag kontaktad av en remixare som ville göra om några av dom låtar jag proddat...

Utifrån min synvinkel var jag rätt intresserad av att veta vad han kunde prestera bara för att försäkra sig om att det var:

1.seriöst

2.fanns möjlighet att mitt material skulle låta bättre och inte bli förlöjligat på nåt sätt.

3. få mitt material ännu mer spritt

Efter mitt "krav" hörde jag inget mer...så jag tog det som att han inte var så "seriöst" inställd

..Så utifrån det så tror jag att många artister på högre nivå också vill veta vem du är och vad du kan innan dom släpper kopior på originalen till dig...

men det är bara att prova...du kan ju inte mer än få ett nej...

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni ska remixa, gör inte som vissa människor gör.

De tar bara en midi-fil på låten som de laddat ner från internet, och tilldelar kanalerna var sin VSTi. Sen arrangerar de bara om låten lite.

Det tycket jag blir skittråkigt.

Ska man remixa en låt så ska man ju helst göra en ny version, som inte låter precis som originalet.

Så ett sätt är ju att göra remixen i en annan genre, och kanske tom. bara använda acapellan och byta ut originalets basgång och ackord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så ett sätt är ju att göra remixen i en annan genre, och kanske tom. bara använda acapellan och byta ut originalets basgång och ackord.

hehe

jag remixade "Music" med Madonna

till en hårdrocks variant med en

stockcar-krasch tävling i bakgrunden 😉😄

det väckte en "viss uppmärksamhet" 🙂😎

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe

jag remixade "Music" med Madonna

till en hårdrocks variant med en

stockcar-krasch tävling i bakgrunden 😆🙂

det väckte en "viss uppmärksamhet" 😄🙂

haha, lät det manglad plåt i bakgrunden eller? 😄

Det är viktigt att sätta sin egen prägel på remixen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni ska remixa, gör inte som vissa människor gör.

De tar bara en midi-fil på låten som de laddat ner från internet, och tilldelar kanalerna var sin VSTi. Sen arrangerar de bara om låten lite.

Det tycket jag blir skittråkigt.

Ska man remixa en låt så ska man ju helst göra en ny version, som inte låter precis som originalet.

Så ett sätt är ju att göra remixen i en annan genre, och kanske tom. bara använda acapellan och byta ut originalets basgång och ackord.

Det finns väl flera sätt att göra en remix på?

Huvudlinjerna, som jag ser det:

1. Verkligen mixa om låten som gjorde folk från början, att bara anpassa ljudbilden efter mottagaren alltså. I nio fall av tio innebar detta att man skruvade upp baskaggen i en poplåt och förlängde introt lite, och vips så hade man en "extended version", "disco mix" eller "special maxi version" (minns ni dom?) 😆

2. Bygga sin egen låt.

Inte sällan misstänker jag att en slö producent tagit en redan färdig låt och bara lagt på en vokalsnutt från låten han "mixar".

3. Använda originalet.

Bygga vidare på delar som redan finns och samtidigt skapa något nytt.

4. Förstärka en känsla.

Som när Joey Negro samplar spår från multitracken, kvantiserar och trycker i lite extra kick i gamla discolåtar, till exempel. Låten är intakt, bara uppfixad.

Jag vågar påstå att detta är det svåraste.

Alla varianterna är väl gångbara, även om iallafall jag börjar tröttna på alltför kreativa remixar. Vad tycker ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns väl flera sätt att göra en remix på?

Huvudlinjerna, som jag ser det:

1. Verkligen mixa om låten som gjorde folk från början, att bara anpassa ljudbilden efter mottagaren alltså. I nio fall av tio innebar detta att man skruvade upp baskaggen i en poplåt och förlängde introt lite, och vips så hade man en "extended version", "disco mix" eller "special maxi version" (minns ni dom?) 😆

2. Bygga sin egen låt.

Inte sällan misstänker jag att en slö producent tagit en redan färdig låt och bara lagt på en vokalsnutt från låten han "mixar".

3. Använda originalet.

Bygga vidare på delar som redan finns och samtidigt skapa något nytt.

4. Förstärka en känsla.

Som när Joey Negro samplar spår från multitracken, kvantiserar och trycker i lite extra kick i gamla discolåtar, till exempel. Låten är intakt, bara uppfixad.

Jag vågar påstå att detta är det svåraste.

Alla varianterna är väl gångbara, även om iallafall jag börjar tröttna på alltför kreativa remixar. Vad tycker ni?

Att lägga på en extra kick är väl inte särskilt svårt? Eller har jag missuppfattat något? Man kan ju använda Cubase SX-funktionen timewarp för det, t ex..

Det enda jag inte gillar är när personen som remixar försöker efterlikna originalet så mycket som möjligt. Finns många nybörjartranceproducenter (knepigt där), som tar en midifil på en trancelåt och sedan importerar den i sequencern och väljer ut VSTi's som liknar originalljuden. Det blir grymt tråkigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Att lägga på en extra kick är väl inte särskilt svårt? Eller har jag missuppfattat något? Man kan ju använda Cubase SX-funktionen timewarp för det, t ex..

...

Det jag syftade på var till exempel Joey Negros sätt att bygga upp remixar som låter som originalet men ändå är uppdaterade.

För ett otränat öra låter det som om kicken är lite hårdare, när han i själva verket byggt om låten från början, så att säga.

Oändligt mycket knepigare än att slänga in en vokalsample från låten man mixar, om du förstår vad jag menar.

Däremot inte säkert att svårt = bättre, dock.

Men man kan inte låta bli att imponeras av hantverket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...