Jump to content
Annons

lyssna rock låt och ge mig kritik


betyg  

14 röster

  1. 1. betyg

    • 1 dåligt
      1
    • 2 sådär
      1
    • 3 ok
      7
    • 4 bra
      0
    • 5 kanon bra
      0


Recommended Posts

Annons

Det första som slår mig är att här krävs mer arbete med inspelning, mickning och mixning för att först och främst få upp standarden på grundljudet..

Nu känns ljudbilden en aning sparsmakat och gles emellanåt, trummorna lite otajt i början..

Har ni tänkt att trummorna ska börja ett par takter ensamt vid ett liveframträdande? det låter lite konstigt som det är nu.. i mina öron i.a.f 🙂

låten växer när elgurorna kommer in klockan 01:36... hade jag mixat denna låt hade jag kastat om lite i arret... börjat låten med "we're falling apart" x 2..helt ensamt... genom "telefon-eq"..sen kastat in dom malande elgurorna... och sedan byggt vidare på fullt arrangemang, tror att denna genre ni valt att förespråka ska vara ös från takt 1 och inte släppa gaspedalen förräns trummisen ligger helt utmattad bakom scenen och skriker "KRAAAAAAAAAAAAAMP "... 😉

Låten kan bli skitbra med lite trix..nu blev det bara en 3:a, fast med 5-varning

kör igen..

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller mycket med Demoniqus när det gäller ljudet. Jag tycker att ni egentligen har TVÅ bra låtar här som inte mår jättebra av att vara sambo.

Första låten med lite laidback beat utspelar sig mellan 2:00 och ca 2:50, bra och snygga gitarrfills om än lite oborstat i kompet. Skulle funka som en egen låt.

Andra låten är själva refrängen som skulle funka bättre med en vers i samma tempo, klar hit. Ha kvar solot från 3:41 oxå.

Stor potential hursomhelst!! 3,25 på min betygskala. 😉🙂😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Synd på låten.

Trummorna. Fram med dem i mixen, vill ha dem mer "närmickad" känsla. Virveln låter som en papperskartong. Distgitarren som ligger långt fram i mixen (kommer först in strax efter första minuten) låter pinsamt torr. Kanske lägga lite reverb på den så den inte känns så otajt och man får bort det "fula" soundet. Lägga ner "tempot" och spela halfbeat på refrängen skulle jag gilla så känns inte det så otajt heller, en oktav ner skulle inte heller låta så tokit. För att få mer botten. 8:delarna är _inte_ tajt. Basen.... Hjälp mig. Inte nog med att den är otajt. Den skulle kunna lyfta låten en hel del om den spelades lite mer intressant, faktiskt. Bra sång! Kan bli ännu bättre om det tas i lite mer vid inspelnignen så man får mer "feeling".

Nu kanske det låter som jag helsågar här. Men det är för att jag tror att den här låten kan låta bra 😉

3:a blev det. Hade blivit högre om inspelningen varit bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, schysst låt.

En sak ni kan prova med elbasen på nästa inspelning. Nu låter det väldigt mycket som om det är telekabeln direkt från basen in i ljudkortet eller hur ni nu spelar in. Det blir inte speciellt mycket liv i basljudet.

Om ni inte har balanserad ut från basförstärkaren så testa att köra signalen via en DI-box. En idé kan även vara att spela in basen på två kanaler. En line och en mick framför förstärkaren. Sen kan man mixa fram ett ljud som man tycker om. Man kan tex lägga mycket "botten" i linesignalen och brighta upp det med mickkanalen.

Lägg gärna ut fler låtar. Det ska bli kul att höra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, schysst låt.

En sak ni kan prova med elbasen på nästa inspelning. Nu låter det väldigt mycket som om det är telekabeln direkt från basen in i ljudkortet eller hur ni nu spelar in. Det blir inte speciellt mycket liv i basljudet.

Om ni inte har balanserad ut från basförstärkaren så testa att köra signalen via en DI-box. En idé kan även vara att spela in basen på två kanaler. En line och en mick framför förstärkaren. Sen kan man mixa fram ett ljud som man tycker om. Man kan tex lägga mycket "botten" i linesignalen och brighta upp det med mickkanalen.

Lägg gärna ut fler låtar. Det ska bli kul att höra.

Ett lätt aöternativ är då att lägga på förstärkarsimulator i t ex Sonar eller vad man nu använder för mjukvara. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Hej, schysst låt.

En sak ni kan prova med elbasen på nästa inspelning. Nu låter det väldigt mycket som om det är telekabeln direkt från basen in i ljudkortet eller hur ni nu spelar in. Det blir inte speciellt mycket liv i basljudet.

Om ni inte har balanserad ut från basförstärkaren så testa att köra signalen via en DI-box. En idé kan även vara att spela in basen på två kanaler. En line och en mick framför förstärkaren. Sen kan man mixa fram ett ljud som man tycker om. Man kan tex lägga mycket "botten" i linesignalen och brighta upp det med mickkanalen.

Lägg gärna ut fler låtar. Det ska bli kul att höra.

det är telekabel in i mixern, sedan till ljudkortet. vad gör det för skillnad om man kör genom en DI-box?

ska prova vid nästa inspelning!

tack för hjälpen...någon gång ska man vara nybörjare. =)

om du vill lyssna på fler låtar kan du gå in på våran hemsida www. zenith1.tk

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du spelar in obalanserat tappar du lätt lite av dynamiken i ljudet, dvs skillnad mellan starka och svaga frekvenser. Dessutom hjälper ofta DI-boxen till att ge lite starkare insignal till mixern från din bas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Andrew (oregistrerad)

Helt ok låt... Bra melodi och hyfsat lir med. Känns lite som om mixen behövs slipas lite på... Coolt med lite metalgung i sticket eller vad man ska kalla det... Scary schitsofrenia biten(eller hur det nu stavas)... En 3a med potential tycker jag...

Fast vad vet lilla jag... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Skulle velat ha en andra sångstämma på "And all the things i

ve shown you ". Skulle maffa upp det lite, tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...