Jump to content
Annons

Design!


wacky

Recommended Posts

Tjabba! Har läst runt här på forumet och insett att det finns många kunniga människor. Min fråga nu gäller ang. studiobygge.

Jag håller på o bygga upp en studio 1 mil utanför Sundsvall. Min fundering är kring hur det ska se ut i en studio. Ska/bör man ha 2-3 bås i studion till bas/git-stärk, och ett för sång. Eller kan man klara sig lång på ett kontrollrum och ett stort inspelningsrum? Min studio är ungefär 65 kvm totalt.

/Fredde

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Beror på vad du tänkt spela in.. Är det livesituationer med högljudda rockband (alla på en gång) så kan det vara bra att ha ett bås/rum för trummorna och kanske en skrubb för sången men det kan gå bra att spela in sången i kontrollrummet eller efteråt också.. sen kan man bygga portabla ljudbafflar som du kan fytta runt och ställa runt ev. gitarrförstärkare så det inte blir så mycket läck mellan mikrofonerna.

Finns en del beskrivningar här på forumet hur man bygger sångbås etc..

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej! Thanks for the tips! Någon som har en länk till just portabla ljudbafflar runt stärk m.m? (på svenska). Men rent generellt, vad är mest praktiskt att göra, bygga trumbås eller bygga in stärkare?

/Wacky

😆

Nja... Jag gjorde mina egna bafflar. Spånskiva med rockwool på båda sidorna i princip.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej! Thanks for the tips! Någon som har en länk till just portabla ljudbafflar runt stärk m.m? (på svenska). Men rent generellt, vad är mest praktiskt att göra, bygga trumbås eller bygga in stärkare?

/Wacky

🙂

Nja... Jag gjorde mina egna bafflar. Spånskiva med rockwool på båda sidorna i princip.

Okey! Tackar tackar 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tänkte bara kolla när ni hade koll på studiobygge och någon vet någon om någon scenbygge hur man på samma sätt kan utforma scen som liksom inte bara brötar ut ljud och hur man kan ta in akustiken och även design..

Ska nämligen vara med och göra om en kyrkas scen, som varit anpassad i 20 år för körer..

Tack för svar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...