Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej å hå.

Det här har jag grubblat på en stund:

De flesta (alla?) digitala instrument/sequencerprogram vi använder, har funktioner för tonhöjdskorrigering, pitch. Denna brukar anges i procent (%).

Jag undrar; procent av vad då? är det så enkelt att det är procent av spelad tonfrekvens? Eller procent av det tonala avståndet till nästa halvton? Eller något annat?

Frågan väcktes lite när jag pillade med cakewalks Pitch Shifter, som medger tonhöjdsförändring +/- 12 halvtonsteg, med upplösningen 0.01 halvton. Hur många procent är 0.05 halvtoner? Blir det 5?

tjing

Bengan

Annons
Posted

om man ser pitch som tempo (fart) på t ex en DJ-spelare, så är 0% pitch låtens ursprungliga tempo. -100% pitch så stannar låten, +100% pitch är dubbla hastigheten.

är det samma med ljud? jag kan ju dumförklara mig själv nu, men är inte ett ljuds tonhöjd reglerad på nåt sätt av hastigheten det spelas upp? ett basljud med extremt låg frekvens har ju betydligt färre svängningar per sekund än en högfrekvent ljud..

ändring av pitch i procent visar väl hur mycket hastigare ljudet spelas upp, beroende av ljudets ursprungliga frekvens?

jag kan ju såklart ha HELT fel nu.

Posted
om man ser pitch som tempo (fart) på t ex en DJ-spelare, så är 0% pitch låtens ursprungliga tempo. -100% pitch så stannar låten, +100% pitch är dubbla hastigheten.

Utmärkt!

Även om du lägger upp det som en hypotes, så kan det mycket väl vara svaret på frågan. Med det tillägget att med dagens digital-tjosan kan man mycket väl förändra tonhöjd utan att ändra hastigheten (och ändra uppspelningshastighet utan att ändra tonhöjd).

Men själva %-begreppet kan säkert vara hämtat just från "vinylspelarpitchen". Nån som kan verifiera?

/Bengan

Posted

Jag kan ha missförstått frågan eftersom jag finner den väldigt enkel. 😉

Min erfarenhet av tonhöjdskorrigering i olika instrument och pluggar är att det inte finns nån standard för hur mycket en procent är.

Men det är ju snabbt kollat genom att vrida till 100%. 😉

Posted
Jag kan ha missförstått frågan eftersom jag finner den väldigt enkel. 🙂

Min erfarenhet av tonhöjdskorrigering i olika instrument och pluggar är att det inte finns nån standard för hur mycket en procent är.

Men det är ju snabbt kollat genom att vrida till 100%. 😉

Det är mycket möjligt att det är en jätteenkel fråga 🙂 ...

Ditt enkla svar är alltså att det antagligen inte finns nån standard? Om jag pitchar två mjukvaruinstrument lika mycket (säg 13% eller vad som helst), så finns det alltså risk att de kommer att vara ostämda?

tjing

Bengan

Posted
Jag kan ha missförstått frågan eftersom jag finner den väldigt enkel.  😎

Men det är ju snabbt kollat genom att vrida till 100%.  🙂

Det är mycket möjligt att det är en jätteenkel fråga 😎 ...

Ditt enkla svar är alltså att det antagligen inte finns nån standard? Om jag pitchar två mjukvaruinstrument lika mycket (säg 13% eller vad som helst), så finns det alltså risk att de kommer att vara ostämda?

tjing

Bengan

Ja, jag antar det. Men som sagt det är ju snabbt kollat genom att dra upp till 100% och se vad det blir för ton (förhoppningsvis minst ett helt halvt tonsteg 😄) eller ner 100% eller både och.

Fast när det är ett sånt där "Tune"-hjul brukar det väl stå angivet i cents? Som väl borde betyda hundradel, alltså procent, och då brukar väl 100% vara just ett halvt tonsteg.

Äh, det kanske inte var så lätt ändå... 😄