Jump to content
Annons

Står intrumentutveckling still?


Linus Aegman

Recommended Posts

Bilar blir bättre för varje år, datorer snabbare, Tv apparater större likaså hus 🙂

Allt utvecklas för att bli bättre men hur är det med tex en gitarr? Är en gibson 67'a (inge aning om vilka årsmodeller som gäller) klassad som bättre än en helt NY Gibson från 2005? Och varför vill man efterlikna nya förstärkar modeller med de gammla?

går inte utvecklingen frammåt och varför inte, det komemr alltid finnas ett och samma Gibsonljud genom alal tider?

Sen vet jag ju att det finsn nya förstärkare med massa olika förstärkaremodeller inbyggda, modeller från förr och inte nya (tor jag, kansek några som ltåer kass 🙂 ).

Pedaler ocj liknande musikutrustning vet jag iaf utvekclais men jaja,.

Jag vet inte mycket men kom bara o tänka på detta o var tvungen å kolla hur det står till

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tja, hur mycket kan en gitarr utvecklas egentligen? Grunddesignen är så dum så att den är snudd på omöjlig att anpassa till modern teknik. För att ersätta gamla instrument borde det istället komma ut nya instrument som gör nya saker, både när det gäller kontroll och ljud. Nu är det kanske lite glest med sånt, men idag har jag haft möjlighet att prova ett sådant nytt instrument: Saxxy!

SI468-PIP.JPG

Instrumentet styrs av rösten, och har tre ljud att välja bland: Tuba, trumpet och klarinett. Det är alltså inte som en breath controller, utan den tar ut grundtonen ur din röst och använder det för att styra allting.

Okej ja.. den ser ut som en leksak. Och den låter som en leksak. Och den är skitsvår att spela på. Och visst, jag köpte den för att den var på rea. Men i alla fall, jag är övertygad om att det här är framtiden 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, det finns ju många saker som var bättre förr, matalsmöbler, kostymer och gitarrer t.ex. Beroende på olika faktorer som billigare arbetskraft, långsammare växande träd och tjockare koppartråd i spolningen pickups.

Konkurensen tvingar fram nya och mer rationella sätt att erbjuda produkter. På gott och ont. Min första orgel köpte jag för 7500 kr i 1976 års valuta. Alla gratisplugins slår den med hästlängder idag. Det du investerar för 7500 kr idag när det gäller elektronik hade för trettio år sedan varit - om det överhuvudtaget funnits (Jag kommer ihåg annonserna i Contemporary Keybord om Analog Delay för tretusen dollar) förbehållet ca tre personer i landet.

Men en gammal gitarr är aldrig fel.

Var jag begriplig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bilar blir bättre för varje år

Tja, det är väl mest bilarnas funktioner som förbättras. Själva bilen i sig har det inte hänt jättemycket med. Den slukar fortfarande petroleum och går på fyra hjul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, det är väl mest bilarnas funktioner som förbättras. Själva bilen i sig har det inte hänt jättemycket med. Den slukar fortfarande petroleum och går på fyra hjul.

Precis. Kom inte här och säg att det är något fel på en Porsche 928 från 1987 eller en Shelby Mustang GT500 från 60-70-talet. Precis som fina gitarrer lever fina bilar vidare. Men skitbilar dör fort precis som skitgitarrer. En riktig vintagegura från 1962 lär aldrig dö....

Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)

alltså ... instrument blir ju bara bättre lixom. Så har det alltid varit.

Samma sak med typ kläder .. Om jag skulle hitta en container med kläder från 60-70 talet så skulle jag ju få huuur jävla mkt som helst för den.

Även en asfräsch bil från 50 talet är värd asmkt ..

mkt beror ju på skicket skiten är i...

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kanske inte behöver ändra på gitarren för att dess ljud låter olika beroende på vem som spelar den och därför ständigt är förnyad i och med nya gitarrlirare??? 😕

EDIT: Några stavfel...

Redigerat av allansson
Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Det är ju också ett väldigt flexibelt instrument. Tänk på att i princip spelar ju Hendrix, Stevie Vai och George Benson på samma instrument. Och det låter ju väldans olika.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske hittade man det perfekta mycket tidigt? Ska man ändra nått ska det var atill det bättre. :rolleyes:

Du har en poäng tycker jag.

Jag tror att "alla" typer av produkter nånstans "på vägen" kan uppnå något som man kan betrakta som fulländning. Sen finns det inte mycket mer att göra än att plagiera, massproducera och prisoptimera (marknad o bla bla bla).

Man kan liksom inte göra så mycket mer med en elgura idag än man kunde på 50-talet. Man kan föralldel slänga på en 7-e sträng och 4 mikar, eller förlänga halsen till 32 band, men man gläder inte så många med det. Gitarren är fulländad som den är...

Sen kan man ju diskutera vad som gör en gitarr bra. Alla strator har ju t ex taskig sustain (vilket "borde" betraktas som dåligt), men ganska många menar ju att de är de bästa gurorna i alla fall.

tjing

B

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en teori..

när det digitala mediet verkligen bröt ut så var det en revolution, alla gamla analoga syntar byttes ut mot häftigare digitala syntar. Analoga inspelnings prylar som rullbandare och annat känndes gammal modiga och dom fick står och samla damm i nått hörn, medans A-dat tog över i studion. Nu var det inne med digital ljud inspelning och den var här för att stanna.

Men efter nåt år när någon gått upp på vinden för att leta efter en gammal inspelning på en rullbandare från förr. Insåg man (hörde man) skillnaden på dom olika teknikerna. På den gamla inspelningen fanns det gamla ljudet som man en gång var trött på. Men nu många år senare märkte man plötsligt charmen. Visst var det lite brusigt och så men ljudet var mycket mera äkta. Då kom man på den genialiska idén att kombinera den analoga inspelnings tekniken med den digitala, för att få fördelarna från båda.

Det därför kommer det en massa pluggar och annat som får våran musik att låta lite mera (äkta) gammal i stället för kliniskt rent. Man plockar fram den där guran från -49 för att just den guran har en särskild karaktär. Eller den analoga synten som låter häftig med sina begränsade ljud möjligheter.

Jag tror att vi börjar bli trötta på det kliniska digitala ljudet, precis som dom som höll på med musik när den digitala tekniken bröt ut, var trötta på på det analoga operfekta ljudet.

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker egentligen inte att det spelar någon roll hur gammalt ett instrument/en gitarr är. Som någon sa så är gitarren en ganska 'mogen' produkt, du kan plocka dit någon extra komponent men i grund och botten har du en gitarr ändå. Det är den mänskliga faktorn som för gitarren vidare...

Sedan kan man förstås beundra hantverket, många gamla prylar känns mer gedigna än moderna (tycker jag) och designen ibland mer genomtänkt (jag skrev "ibland"!).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, gitarrister ÄR stillastående eller bakåtsträvare. Det har kommit mycket bättre gitarrer än gamla Fenders och Gubbsons men ingen köper dem. Varför då? För att " det låter inte Fender/Gibson!"

Synthen har utvecklats, basen, keyboards och t o m trummor, fattar Ni? Trummor! Men vad gör gitarristerna? Jo, de suktar efter gammal 50-talsskit och pratar "vintage", löjligt!

Många av gitarrföretagen är uppgivna. Vad de än har kommit med för innovationer så säljer inte deras nydanande gitarrer. Istället står "Rock-Nisse" fortfarande lutad mot sitt gamla Marshallstack med volymen på elva och kränger av samma gamla vedervärdiga "licks" på sin Läss Pööl och vi andra springer mot dörren.

Dock anas en ljusning! Unga, framåtsträvande gitarrister börjar köpa kvlaitetsinstrument från Ibanez, Music Man, Caparision, PRS m fl. Dessa pluggar de in i ENGL:s, Randalls, 5150 och t o m POD:s! Även gamla stötar har börjat synas med detta nya. Blackmore kör på ENGL med motiveringen att där har han inte behövt modifiera något för att det skall låta bra. The Edge är överlycklig över sin POD som tar över all hans effekthantering. Gamla tillverkare som t ex VOX har vaknat till och börjat producera fantastiska saker!

Ni unga, fräscha gitarrister: Lyssna inte till de gamla stötarna, gå Er egen väg och vi skola alla bliva lyckligare, förutom "Rock-Nisse" och hans vänner men dem klarar vi oss utan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Väl skrivet wonderboy 😉!

Precis som du skriver så går det ju inte att utveckla bättre gitarrer om definitionen på bästa inom gitarrsound är som dom lät på 50-talet!

Kan tycka att det är likadant med klassisk musik! Om definitionen på bäst inom klassisk musik är Bach, Brahms, Beethoven kan ju omöjligen

ett nu levande större musikaliskt geni överträffa dem!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Väl skrivet wonderboy 🙂!

Precis som du skriver så går det ju inte att utveckla bättre gitarrer om definitionen på bästa inom gitarrsound är som dom lät på 50-talet!

Kan tycka att det är likadant med klassisk musik! Om definitionen på bäst inom klassisk musik är Bach, Brahms, Beethoven kan ju omöjligen

ett nu levande större musikaliskt geni överträffa dem!

Precis! Träffade ett par musiklärare för ett par veckor sedan. De menade på att många av dem vi kallar "de gamla mästarna" inte alltid var så väl sedda under sin livstid. Kanske inte så konstigt men detta är däremot lite jobbigt: De menade på att det finns fantastisk musik från svunna tider som aldrig får sin chans, ingen vågr satsa på att ge ut den eller att låta någon uppföra den. Mycket annan fin musik är förstörd, av en mängd anledningar. Då liksom nu "demoniserades" de som gjorde "för bra" saker t ex. Regimer kunde också beordra att musikverk av en viss kompositör skulle förstöras då den inte var "politiskt korrekt".

Kan detta möjligen vara ett verk av förfäder till dagens "Rock-Nissar"? 😉

Gitarrer från 50-talet låter INTE bra! Det är alla "Rock-Nissar" som har hittat på det så jättemycket så att det till slut blir "sant".

Link to comment
Dela på andra sajter

Gammla gitarrer, bilar mm. i gott skick finns det ju inte så många av, därför kostar de där efter. tillgång och efterfrågan...

Link to comment
Dela på andra sajter

wonderboy.... du har inget o komma med 😮

Och det hade tydligen Du? Låter inte Rock-Masse väldigt likt Rock-Nisse? Förstår Ni nu vad jag menar?! De finns överallt, har inga argument men försöker ändå att pådyvla unga, friska musikanter sina dåligt underbyggda åsikter.

Wonderboy vs Rock-Masse 10 - 0!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, gitarrister ÄR stillastående eller bakåtsträvare. Det har kommit mycket bättre gitarrer än gamla Fenders och Gubbsons men ingen köper dem. Varför då? För att " det låter inte Fender/Gibson!"

Synthen har utvecklats, basen, keyboards och t o m trummor, fattar Ni? Trummor! Men vad gör gitarristerna? Jo, de suktar efter gammal 50-talsskit och pratar "vintage", löjligt!

Många av gitarrföretagen är uppgivna. Vad de än har kommit med för innovationer så säljer inte deras nydanande gitarrer. Istället står "Rock-Nisse" fortfarande lutad mot sitt gamla Marshallstack med volymen på elva och kränger av samma gamla vedervärdiga "licks" på sin Läss Pööl och vi andra springer mot dörren.

Dock anas en ljusning! Unga, framåtsträvande gitarrister börjar köpa kvlaitetsinstrument från Ibanez, Music Man, Caparision, PRS m fl. Dessa pluggar de in i ENGL:s, Randalls, 5150 och t o m POD:s! Även gamla stötar har börjat synas med detta nya. Blackmore kör på ENGL med motiveringen att där har han inte behövt modifiera något för att det skall låta bra. The Edge är överlycklig över sin POD som tar över all hans effekthantering. Gamla tillverkare som t ex VOX har vaknat till och börjat producera fantastiska saker!

Ni unga, fräscha gitarrister: Lyssna inte till de gamla stötarna, gå Er egen väg och vi skola alla bliva lyckligare, förutom "Rock-Nisse" och hans vänner men dem klarar vi oss utan!

Inte illa Vomitboy!

Först upptäcker du produkten "Termos" och nu har du insett att det finns ett gitarrmärke som heter Ibanez. Dom har ju inte varit med så länge eller?

Vallhagen - w-böj 17-2

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har väl ingen direkt koll på gitarrer hit och dit har själv en akustisk Yamaha FG modellen från 1973 ett otroligt skönt instrument som både i hals och sound slår det mesta av dom akustiska gurorna som man provar i musikaffärerna idag,tom. gitarrer i 15-20000 kr klassen...men jag tror att generellt ju längre bakåt i tiden man går låg det ett gedignare hantverk bakom instrumenten så gäller iaf för pianon...dom bästa pianon som gjorts, gjordes mellan 1900-1940 då en "mänsklig" hand var på varje del i instrumentet c:a 3000 delar och allt justerades för hand med omsorg....dessvärre är det ingen som uppskattar ett gammalt piano idag, utan man kan göra vrålfynd på annonsmarknaderna ett gammalt Malmsjö från 1914 för 1500 spänn som om man skulle köpa ett nytt piano med samma tonegenskaper och gedigna hantverk får man pynta 150000 kr.

Det är naturligtvis bra för köparen men vansinnigt om man tänker på det hantverk som ligger nedlagt i skapandet av instrumentet...och jag skulle tro att samma förhållande råder på gitarrsidan när det gäller just hantverket...ju äldre desto bättre hantverk...jag var i London och ramla in i en affär på Denmark St.

och testade en Martin 0018 från (jag tror den var från 1946) och såg ut som skit på ytan...men maken till ton i guran får man leta efter....helt enkelt ruggigt....jag började tänka på vad jag skulle säga för att övertyga min fru att jag måste ha just denna gitarr(priset var 46.000kr) och det slutade naturligtvis med att man tog sitt förnuft till fånga och trava ut ur affär'n 😮 och det kanske var bäst det men dom visste hur man byggde instrument förr det är en sak som är säker....

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Precis som Karl påpekar var man ju hanstverkare på ett annat sätt förr. Lönekostnader ses numera BARA som utgifter, men en gedigen produkt kan man förhopningsvis sälja till ett högre pris. Och det är något speciellt med ett instrument man har spelat på i decenier. Kvalité kostar pengar, tyvärr för mig som är pank.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det är så här:

Gamla, riktigt fina instrument, byggda med verklig hantverksskicklighet och omsorg kommer att fortstta att vara "bäst" oavsett hur tekniken går framåt.

Visst byggs det fina instrument idag också. Men då kostar de därefter.

Och - visst byggs det mycket nya roliga instrument idag, till bra priser, ofta fulla med elektronik. Men problemet är att denna elektronik snabbt kommer att bli gammal. Det kommer att bli svårt att få den reparerad om inte alltför många år. Det kommer inte att finnas delar som passar. Instrumenten och tillbehören kommer att falla för åldersstrecket, snabbt. Medan de gamla instrumenten som bygger mera på mekanik, akustik och kanske några få mycket enkla komponenter, kommer att forsätta att låta lika bra som de har gjort hela tiden, om de sköts på rätt sätt.

Utvecklingen i elektronikindustrin går nu så snabbt att det redan börjar bli vissa problem att få tag på vissa "diskreta" komponenter av "hålmonteringstyp". Allt blir ytmonterat. Och dessa komponenter blir mindre och mindre. Och utvecklas. Och byts ut.

Man byter inte längre komponenter. Utan man byter kretskort. Det går lätt att byta kretskort så länge det finns nya kretskort att köpa. Men när de inte tillverkas lngre blir det problem.

Visst är det kul med nya avancerade prylar. Som ofta låter bra. Men livslängden minskar. Och i det perspektivet blir det billiga dyrare. Samtidigt som prylarna hamnar på sophögen i allt snabbare takt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske bör tillägga att jag gillar såväl min gamla 1700-talsfiol, Malmsjöpianot från vete 17, min Hammondorgel från 1965 eller nåt sånt och min USA-strata mm - som min Rolandsynt, min POD-XT, mitt UAD-1-kort och mina nya datorer och inte minst hela racket med effekter. Jag har alltså minst lika mycket "skräpelektronik" som gamla "fina" instrument... Jag är till och med sugen på en Variax. Så jag inte blir placerad i nå´t fack här... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske bör tillägga att jag gillar såväl min gamla 1700-talsfiol, Malmsjöpianot från vete 17, min Hammondorgel från 1965 eller nåt sånt och min USA-strata mm - som min Rolandsynt, min POD-XT, mitt UAD-1-kort och mina nya datorer och inte minst hela racket med effekter. Jag har alltså minst lika mycket "skräpelektronik" som gamla "fina" instrument... Jag är till och med sugen på en Variax. Så jag inte blir placerad i nå´t fack här... 😉

Du kan få köpa min variax 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter inte Rock-Masse väldigt likt Rock-Nisse?

njee, men wonder-boy låter väldigt likt wannabe-boy!

skoja bara... :rolleyes:

orkar inte tjafsa med dig men det verkar som du har lite inre agressioner som du bör ta itu med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Vallhagen samt rockmasse, kom igen nu:

wonderboy.... du har inget o komma med // , men wonder-boy låter väldigt likt wannabe-boy! // Inte illa Vomitboy!

- Sådär kan man ju inte hålla på, detta är ett diskussions-forum inte ett aggressions-forum! Kom gärna med egna mot-teorier,

argument, tankar och funderingar men att bara vara mindre trevlig är simpelt, helt meningslöst och faktiskt inte särskilt trevligt :rolleyes:!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Vallhagen samt rockmasse, kom igen nu:

wonderboy.... du har inget o komma med // , men wonder-boy låter väldigt likt wannabe-boy! // Inte illa Vomitboy!

- Sådär kan man ju inte hålla på, detta är ett diskussions-forum inte ett aggressions-forum! Kom gärna med egna mot-teorier,

argument, tankar och funderingar men att bara vara mindre trevlig är simpelt, helt meningslöst och faktiskt inte särskilt trevligt :rolleyes:!

Hej Hans!

Det här är ett absolut allvarligt inlägg.

Vi bara skojar. Wonderboy blir inte alls ledsen. Sök på Wonderboys 30-40 senaste inlägg och slå på ironidetektorn då du läser hans ordkrig så förstår du vad jag menar.

Men ok, tycker du att mitt inlägg bara var plumpt/tråkigt/elakt/dumt - du reagerade ju uppenbarligen - så har jag inga problem att visa respekt och fortsättningsvis hålla igen.

Wonderboy! Jag kallar dig fortsättningsvis för Wonderboy! Och ursäkta om du mot förmodan tog illa vid dig.

mvh

Bengt

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...