Jump to content
Annons

Tips på arret - tack!


Thimmie

Recommended Posts

Hoppla!

Jag vill ha tips på hur jag ska arra låten. Taktart på trummor, andra ackord allt man kan tänkas komma på. Suger texten osv...

Det är en slaskinspelning och inte mixad.

Thimmie Englund - London

London

Det var en riktigt kall natt i Augusti

Jag är inte säker på vilket datum det var

Men jag gick ner för gatan av brustna drömmar

 

En vemodsvals jag möter och det händer inom mig

Inom dig?

Inom oss?

 

Kan du se mig i från London?

Där en del av mig försvann

Jag hatar när du ler så där som du bara kan

 

Ett par steg in i September jag tror jag blev blå

Som ett stryptag som inte släpper någonting alls

 

En vemodsvals jag möter och det händer inom mig

Inom dig?

Inom oss?

 

Kan du se mig i från London?

Där en del av mig försvann

Jag hatar när du ler så där som du bara kan

 

Jag har tusentals visioner i mitt huvud när jag går

De säger saker som jag inte trodde fans

 

En vemodsvals jag möter och det händer inom mig

Inom dig?

Inom oss?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle nog behålla rytmgitarren. Lägga på upptempo trummor i vanlig 4/4. En elbas som spelar drivet på 16:delar. Kanske en distad gitarr som ligger lite längre bak i ljudbilden. Sedan skulle jag nog leta efter ett akustiskt ljud som harmonierar med din röst. Typ En trombon som lägger sorliga harmonier, en melodislinga för att bryta av enmellanåt. Sången är lysande som den är. Skitbra sjunget förresten. Snygga körer, slipa bara dem lite. Kanske skulle jag bryta av med ett durparti i slutet. Göra om en halv refräng till dur innan du går över i moll igen.

Jag skulle vara mycket sparsam med syntarna. Bra låt med mycket potential . 😄

Edit glömde säga att jag tycker texten är klockren. Skulle vara kul att försöka göra ett arrangemang så du förstår min idé, men jag tycks aldrig få tid att göra sådana grejor.

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Egghuvud//

Ojoj! Tack för ditt seriösa svar! Ja, det blir nog ett drivigt 4/4 och kanske en tvåtakt en bit in i refrängen som sedan hoppar tillbaka till refrängen. Ett durparti i slutet? Hur tänker du då?

Gött att du gillar låten, texten och sågen! 😳

Klart du ska spela in en version för att visa, det vore hur kul som helst att höra!

Tack igen för ditt seriösa svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte kunnat lyssna (sitter utan ljud) så jag får återkomma. Ville bara säga att texten är riktigt bra, öppen för lyssnaren, inte övertydlig, och leder till många associationer om hur man skulle arra men det är ju lite svårt när det finns melodier som jag inte hört 😄.

Hade texten varit det enda som funnits hade jag drömt om en låt som "Citi Solei" med Afghan Whigs och bara att jag associerar till det skall du se som ett högt betyg. Återkommer när jag har ljud!

Peace Pal 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag gick ner för gatan av brustna drömmar

Boulevard of Broken Dreams???

Jaja... gillar verkligen arret som det är... tycker att du ska behålla soundet som det är nu, fast bättre inspelat, mixat och kanske någon clean elgitarr och en ambient pad lr nåt sånt... Fint drag hursomhelst...

Redigerat av allansson
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett durparti i slutet? Hur tänker du då?

Det är något i harmoniken som bjuder in till att växla över i dur en del av slutrefrängen eller så. Har ingen gitarr framför mig så jag kan inte beskriva, men jag skall kolla lite när jag kommer hem och se om jag kan förklara bättre vad jag menar. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte kunnat lyssna (sitter utan ljud) så jag får återkomma. Ville bara säga att texten är riktigt bra, öppen för lyssnaren, inte övertydlig, och leder till många associationer om hur man skulle arra men det är ju lite svårt när det finns melodier som jag inte hört 😎.

Hade texten varit det enda som funnits hade jag drömt om en låt som "Citi Solei" med Afghan Whigs och bara att jag associerar till det skall du se som ett högt betyg. Återkommer när jag har ljud!

Peace Pal 😄

Ujuj! Låter gött! Hoppas du inte blir besviken när du hör låten bara! 😄

peace.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag gick ner för gatan av brustna drömmar

Boulevard of Broken Dreams???

Jaja... gillar verkligen arret som det är... tycker att du ska behålla soundet som det är nu, fast bättre inspelat, mixat och kanske någon clean elgitarr och en ambient pad lr nåt sånt... Fint drag hursomhelst...

Hehe... jag visste att Green day skulle komma upp! Jag skrev dock min text på engelska för fyra år sedan och då var inledningen så här:

"It was a damn cold night in august but I’m not so sure about the date

I was walking down the road of broken minds"

Jag har alltså INTE blivit inspirarad av Green Day. 🙂

Till låten: Kul att du gillar arret! Det kommer absolut att vara cleana guror på, men pad:en var en ny idé - tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett durparti i slutet? Hur tänker du då?

Det är något i harmoniken som bjuder in till att växla över i dur en del av slutrefrängen eller så. Har ingen gitarr framför mig så jag kan inte beskriva, men jag skall kolla lite när jag kommer hem och se om jag kan förklara bättre vad jag menar. 🙂

Det låter mycket spännande! Väntar... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

rockmasse//

Hoppla! Najs att du gillar låten! Synd att du bor i Jönköping, jag repar med ett band i Linköping.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lovade återkomma när jag fått ljud och det gör jag nu 😕

Första associationen är Gonzales (gitaren förstås) och arr i den stilen men refrängen förändrade infallsvinkeln en del och får mig atta tänka på "Gumball " som hade en fräck punk-latino hit som jag inte kommer ihåg vad den hette. Jag tror att nånstans däråt vore en bra anfallsvinkel.

Punk-Latino tror jag skulle bli bra :rolleyes::rolleyes:.

Efter en stunds funderande tror jag att jag skulle testat kompet med distade guror som spelar det som nu acke-gitarren gör. Jag skulle dubbat och pannat dem i stereo. Rak takt som Egghuvet säger och gärna sorglig trombon. Lite Franz Ferdinad-bas och så var det klart! Lite mellan fix skulle väl inte skada men i grunden. Pang på!

Du sjunger bra (fast jag är inte riktigt förtjust i det lång Duuuu:et) och på refrängen låter det riktigt bra om sången, så fortsätt och pressa sången i framtiden det låter kanon.

Om låten. Versen är helt oK liksom sticket och refängen lyfter ordentligt.

Så även om detta inte är en Gallup får du tre och en halv på vers och brygga och 4 och en halv för refrängen (av fem skall jag väl säga)

Lycka till med arret! 😠😠😆

Link to comment
Dela på andra sajter

pwayne//

Tack för dina kommentarer om än att de börjar aningen flumigt! 🙂 Jag visste att någon skulle hoppa på mina duuuuu. Det kan jag hålla med om att man kan få snyggare. Kul att du diggar låten!

Soulmist//

Tack, tack. Najs att du gillar sången! 😄

Danabacken//

Tackar! 😎

claypool//

Eh... ja, vad skulle det vara? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt med skönt driv. Jag skulle vilja ha ett parti där du tar ner låten och lugnar ner allt. Kanske köra ett stick i halva tempot för att inte trötta ut lyssnaren. Sen så blir ju även slutet rivigare efter ett sånt stick, mer dynamiskt skulle det bli.

I övrigt så tycker jag att du ska behålla all sång och alla körer som dem är, skulle du slipa till dom för mycket och spela in det mer tight så skulle mycket av själen i låten kunna gå förlorad.

Ett fett Strataljud genom en blackface med skönt reverb och tremolo som lirar små licks vore mysigt och kanske en dämpad jazztrumpet (vad kallas det nu igen när man har en sån där grej i tratten? 🙂 )

Kanske köra kompet med både en stålsträngad och en nylonsträngad acke. Dock vet ja inte om jag tror på en distad kompgitarr, låten känns mer rökig & vintage i mina öron och en modern dist skulle bara göra att det lät Fame Factory-orkestern om låten. Kanske en mjuk overdrive från singlecoilmickar isf...

Bra låt än en gång 😱

Edit: La till ett par saker efter en andra lyssning.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

addic59//

Hehe... jo, det vet jag! Gött ju! :rolleyes:

johlin//

Som jag sa så skrev jag texten för flera år sedan. Alltså INNAN Green days låt kom ut. Tack för arr-förslaget 😄

Phobos//

Jag har testat att repa låten en gång med bandet. Då kör vi 4/4 i versen och 2-takt i halva första refrängen. Det kanske kan få lyssnare att inte tröttna?

Strataljud käns bra. Tremolo känns mindre bra. Antar att du menar en trumpet med sordin? Det kanske skulle var soft!

Kul som fän att du diggar låten! Tack för dina synpunkter! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller mig undan arrförslag däremot så instämmer jag i den övriga hallelujakören. Bra låt och mycket bra sång. Att du översatte den från Engelska tackar jag Gud för, det här är väldigt typiskt Svenskt så det är bra att texten är på Svenska också.

Det skulle vara kul att få höra vad som händer med den sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller mig undan arrförslag däremot så instämmer jag i den övriga hallelujakören. Bra låt och mycket bra sång. Att du översatte den från Engelska tackar jag Gud för, det här är väldigt typiskt Svenskt så det är bra att texten är på Svenska också.

Det skulle vara kul att få höra vad som händer med den sen.

Ojoj! Tack, tack! Ja, vi får väl se när du får höra den "färdiga" låten. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker den ska börja med gitarrintro en "runda".

sen kommer trummor, bas, mer gitarrer plus en trumpetslinga på topp.

Sen fadas det ner, trumpeten slutar och kompet ligger några takter på grundackordet. Sen kommer versen

vid bridgen läger trumpeten något, kompet går upp i insitet ända till refrängens slut. Då går det ner och trumpeten slutar.

Vers 2 skulle det kunna vara break i på steg-det var ett STEG i September-breaket hålls ut till tror-jag TROR jag blev blå.

vid bridgen-trumpeten lägger något friare och kompet ökar i styrka.

Refrängen stark.

Efter refrängen tycker jag du ska ha ett längre mellanspel.

efter detta går det ner till akkegura och sång i vers tre.

Vid bridgen så gör du breaken som är på mp3an fast med kompet. Sen laddar du upp till Refrängen som är megastark med lite extra gitarrer eller lite stråk eller nåt sånt. Kanske ett gitarrsolo eller nåt. Sen slut.

Det hela ska vara ganska intensivt med mycket fills i trummorna.

I Lars Winnerbäcks låt finns det ett snyggt trumbrejk som du skulle kunna "låna", det är innan sista refrängen.

lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker den ska börja med gitarrintro en "runda".

sen kommer trummor, bas, mer gitarrer plus en trumpetslinga på topp.

Sen fadas det ner, trumpeten slutar och kompet ligger några takter på grundackordet. Sen kommer versen

vid bridgen läger trumpeten något, kompet går upp i insitet ända till refrängens slut. Då går det ner och trumpeten slutar.

Vers 2 skulle det kunna vara break i på steg-det var ett STEG i September-breaket hålls ut till tror-jag TROR jag blev blå.

vid bridgen-trumpeten lägger något friare och kompet ökar i styrka.

Refrängen stark.

Efter refrängen tycker jag du ska ha ett längre mellanspel.

efter detta går det ner till akkegura och sång i vers tre.

Vid bridgen så gör du breaken som är på mp3an fast med kompet. Sen laddar du upp till Refrängen som är megastark med lite extra gitarrer eller lite stråk eller nåt sånt. Kanske ett gitarrsolo eller nåt. Sen slut.

Det hela ska vara ganska intensivt med mycket fills i trummorna.

I Lars Winnerbäcks låt finns det ett snyggt trumbrejk som du skulle kunna "låna", det är innan sista refrängen.

lycka till.

Där ja! Tack för feedbacken! Kul nog så när vi har repat den nu några gånger så är det faktiskt så att jag börjar själv med sång och gitarr och på "en vemodsvals..." så kommer alla in.

En sak som är intressant, det är många tycker att det ska vara någon form av blåsinstrument på. Får tänka ut något.

Tack! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade på den här från din hemsida och letade sen upp tråden här. När jag hörde gitarren först tänkte flamenco i London?

J-t bra låt! Varför inte ta ut svängarna lite och göra nåt gypsy inspirerat eller zydeco? Bara för att pröva hur det blir...

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade på den här från din hemsida och letade sen upp tråden här. När jag hörde gitarren först tänkte flamenco i London?

J-t bra låt! Varför inte ta ut svängarna lite och göra nåt gypsy inspirerat eller zydeco? Bara för att pröva hur det blir...

Flamenco! Det är fler som associerar till det. Kul! 🙂

Jäkligt kul att du tycker att det är en j-t bra låt! Kanske kan man dra ut lite på svängarna. Jag har börjat repa låten med mitt band. Får se hur mycket det svänger när det är klart...?

Tack för kommentarerna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska bli kul att höra var det slutade till sist.

För det hoppas jag att vi får göra!

Absolut! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Skapligt, låten är inte alls dum. Vågar du peta in ett brott, rytmiskt eller harmoniskt, har du tagit låten ytterligare ett snäpp uppåt.

Tonarten gör sångaren lite trist. Pressa tills det låter engagerat och pop, istället för finlandsbåttrubadur.

Inspelningen låter mono. A-guran skriker efter att bli dubbad och utpannad, stämmorna kan också dubbas och pannas. Tänk på att sjunga toktight eller köra slarviga konsonanter bara, annars blir man lätt stereosjösjuk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...