Jump to content
Annons

Sladdar mellan kontrollrum och liverum?


Ambjörn

Recommended Posts

Hej!

Jag håller på att bygga studio i garaget och är färdig med ytterväggarna. Nu tänker jag sätta upp en mellanvägg för att få till kontroll- och liverum och funderar lite på sladdarna som ska gå mellan rummen. Jag är ganska klar över hur jag ska dra dem - i svängda plaströr genom väggreglarna - men inte vilka slags sladdar jag ska ha eller hur jag får det användarvänligt i liverummet.

Ni som har egna studior - hur gör ni t ex med mikrofonsladdarna? Har ni ett antal separata kablar eller kör ni med någonslags multikablar? Har ni kontakterna löst hängande ut genom väggen i liverummet eller har ni någon typ av panel där man kan koppla in sig efter behov? Det vore väl det smidigaste, men jag har inte hittat någon sådan för xlr-kontakter, bara patch bays för telekablar. Finns det sådana för xlr? Var hittar man dem?

Jag skulle också vilja kunna styra datorn i kontrollrummet, från liverummet. Det bästa vore om jag kunde ha en extra uppsättning mus, skärm och tangentbord i liverummet. Går det att lösa? Vad behöver man för prylar för att kunna koppla in allt till samma dator?

Vore tacksam för tips - jag anar att det här är frågor som fler har tänkt på före mig!

Vänliga hälsningar

/ Ambjörn

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

När vi byggde vår utspridda studio (kontrollrum + 2 olika inspelningsrum) så tog vi ett antal 5 mm aluminiumplåt som vi borrade upp och monterade XLR kontakter i sen lödde vi i och drog sladdar till alla rum och bås. I från kontrollrummet så har vi sen ett flertal XLR anslutningar ut mot respektive rum så vi jackar helt enkelt in en mixerkanal i panlen... Det blir alltså som en patchbay fast med XLR kontakter kan man säga.. Funkar utmärkt för oss!

Sen naturligtvis.. Att tänka på... Korsa inte och än hellre dra ALDRIG signalkablar i närheten av befintliga elkablar.. Byt lysrör mot halogenlampor... Gärna sånna som går på 12 V och matas från separat transformator.. 3 fördelar med detta.. 1 Man behöver inte vara godkänd elektriker. 2 Man sänker den elektromagnetiskt utstrålade brum-brus nivån ordentligt. 3 man får mysig belysningen 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen! Nu hittade jag faktiskt en patchbay med XLR-kontakter på Musikbörsens hemsida, så jag tror att jag satsar på den:

http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?artno=143406&fm=1

Är det ingen som har en fiffig lösning för att styra datorn (i kontrollrummet) från liverummet? Jag skulle vilja ha någon typ av förgrening som gör att jag kan ha skärmar, möss och tangentbord i båda rummen, men inkopplade till samma dator. Eller finns det något smartare sätt?

Hälsningar

/ Ambjörn

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder Frontier Tranzport. Klockrent. Liten och lätt att flytta med.

Beträffande KVM-switchvarianten som Claes tar upp så var det väl två skärmar/tangentbord/mus du ville ha, och inte två PC? Då måste du ha en annan switch, till exempel ATEN CS221,

http://www.aten.com/products/productItem.p...050103163647001

som finns att handla på Dustin för drygt en tusenlapp plus moms. www.dustin.se

Sen kan det vara bra att ha med sig i bakfickan att KVM-switchar ibland kan vara litet "känsliga". Speciellt om man använder trådlösa möss och tangentbord kan det gå att få dem att strula en del. Hur som helst är det bra att inte handla de billigaste varianterna...

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Sen naturligtvis.. Att tänka på... Korsa inte och än hellre dra ALDRIG signalkablar i närheten av befintliga elkablar..

usch nu känns det som om jag hackar på dig hela tiden idag 🙂

Men faktum är att om du måste dra signalkablar i närhet av elkablar så ska du korsa dom.....inte dra dom parallellt.

Men jag håller med dig om att man helst inte ska dra kablar i närhet av elkablar (även fast man använder balanserat).

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen naturligtvis.. Att tänka på... Korsa inte och än hellre dra ALDRIG signalkablar i närheten av befintliga elkablar..

usch nu känns det som om jag hackar på dig hela tiden idag 🙂

Men faktum är att om du måste dra signalkablar i närhet av elkablar så ska du korsa dom.....inte dra dom parallellt.

Men jag håller med dig om att man helst inte ska dra kablar i närhet av elkablar (även fast man använder balanserat).

Hacka på du.. det är bara nyttigt! 😄

Du har naturligtvis rätt.. För att förtydliga då.. Dra aldrig signalkablar parallelt med elkablar. Måste du "pasera" en elkabel.. Korsa så rakt över som möjligt och gärna med stort avstånd i från elkablen.

Vad jag egentligen menar med att inte korsa är ju förståss att man ska undvika att ha signalkabler i närheten av elkablar överhuvud taget. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen naturligtvis.. Att tänka på... Korsa inte och än hellre dra ALDRIG signalkablar i närheten av befintliga elkablar..

usch nu känns det som om jag hackar på dig hela tiden idag 🙂

Men faktum är att om du måste dra signalkablar i närhet av elkablar så ska du korsa dom.....inte dra dom parallellt.

Men jag håller med dig om att man helst inte ska dra kablar i närhet av elkablar (även fast man använder balanserat).

Hacka på du.. det är bara nyttigt! 😛

Du har naturligtvis rätt.. För att förtydliga då.. Dra aldrig signalkablar parallelt med elkablar. Måste du "pasera" en elkabel.. Korsa så rakt över som möjligt och gärna med stort avstånd i från elkablen.

Vad jag egentligen menar med att inte korsa är ju förståss att man ska undvika att ha signalkabler i närheten av elkablar överhuvud taget. 😆

Nu börjar det likna något! 😄

Vi är överens! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder Frontier Tranzport. Klockrent. Liten och lätt att flytta med.

Det verkar ju vara en makalös liten pryl! Och den funkar alltså genom väggar? Jag kommer att ha dubbla väggar med luftspalt mellan kontroll- och liverummet, men det ska väl funka om jag förstår saken rätt. Det låter nästan för bra för att vara sant - nu kan jag strunta i kvm-switchar, dubbla skärmar osv. Billigare OCH enklare för en gångs skull... :-)

/ Ambjörn

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...