herwhisper Posted September 10, 2005 Share Posted September 10, 2005 Kollade in en Engl 530 Preamp. Det verkar som om den ska va rätt bra till metal. Men nu är ju frågan om man kan köra in utsignalen från 530 rätt in i ljudkortet och spela in. Eller om jag måste ha en gitarrstärkare som jag kopplar in 530 i och sedan mickar upp? Någon som vet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
herwhisper Posted September 10, 2005 Author Share Posted September 10, 2005 Ingen som vet??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Neosus Posted September 10, 2005 Share Posted September 10, 2005 Ingen som vet. 🙂 Inte jag heller. 😳 Spana hemsidan. Engl amps Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted September 10, 2005 Share Posted September 10, 2005 ...and a frequency-balanced signal featuring 4 x 12" cabinet emulation that you can patch directly to a mixing console or recording device. Verkar gå fint. Frågan är hur högtalarsimuleringen låter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JJRockford Posted September 10, 2005 Share Posted September 10, 2005 530n tror jag inte jag har provat, däremot en TubeToner (hette den så, en golvvariant av den preampen?). Tyckte inte att högtalarsimuleringen var speciellt rolig, om än inte oanvändbar. Fick till betydligt trevligare metal-ljud med min Yamaha DG-stomp. Däremot så är preampen i sig bra, men själva högtalarsimuleringen kan man gärna byta mot något annat, t ex en H&K Redbox. Eller kanske koppla in den i datorn och använda GuitarRigs högtalarsimulator? Link to comment Share on other sites More sharing options...
herwhisper Posted September 11, 2005 Author Share Posted September 11, 2005 Ok, det verkar alltså som om den inbyggda högtalarsimuleringen inte är så mycket att hänga i granen. Men jag hade ändå tänkt att köpa mig en gitarrstärkare så då går det ju fint att micka med den då. 🙁 Link to comment Share on other sites More sharing options...
JJRockford Posted September 11, 2005 Share Posted September 11, 2005 Möjligt att jag sparkar in ett gäng öppna dörrar nu, men tänk på det, köper du en sådan preamp så behöver du ju inte köpa en gitarrförstärkare med en massa finesser. Räcker ju att den har ett bra slutsteg egentligen, så kopplar man in preampen där i. Tror inte ens att du behöver ett bra slutsteg. Min Yamaha DG-stomp har hitills låtit bra i alla förstärkare jag har provat, även billigare transistor-förstärkare från t ex Marshall och Peavey. Kanske inte lika bra som min Vox Valvetronix (fast det har jag å andra sidan inte hitta många andra förstärkare som gör överhuvudtaget), men Voxen är lite opålitligt att använda live. Link to comment Share on other sites More sharing options...
herwhisper Posted September 11, 2005 Author Share Posted September 11, 2005 Möjligt att jag sparkar in ett gäng öppna dörrar nu, men tänk på det, köper du en sådan preamp så behöver du ju inte köpa en gitarrförstärkare med en massa finesser. Räcker ju att den har ett bra slutsteg egentligen, så kopplar man in preampen där i. Tror inte ens att du behöver ett bra slutsteg. Min Yamaha DG-stomp har hitills låtit bra i alla förstärkare jag har provat, även billigare transistor-förstärkare från t ex Marshall och Peavey. Kanske inte lika bra som min Vox Valvetronix (fast det har jag å andra sidan inte hitta många andra förstärkare som gör överhuvudtaget), men Voxen är lite opålitligt att använda live. Men det låter ju bra. Så då kan man ju spara in lite klöver på att inte köpa den mest fullutrustade stärkaren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JJRockford Posted September 11, 2005 Share Posted September 11, 2005 Precis. Ingenting blir ju starkare än sin svagaste länk, men har man en bra preamp så kan man ju få till riktiga kanonljud med en rent och starkt transistorslutsteg. Nu gör jag inte gärna reklam för märken/prylar jag inte själv provat, men om man får tro testen i Fuzz så skulle ju t ex en JJ Labs combo eller topp+låda passa ypperligt. Den kunde, om jag inte kommer ihåg alldeles tokigt, leverar ett starkt och rent ljud. Tyder ju på att varken slutsteget eller högtalarna kroknar i första hand. Och den typen av förstärkare är ju relativt billiga. Däremot kanske du får komplettera med någon extra booster, golvpreampen jag provade hade visserligen 4 kanaler, men inte med varsin volym, utan bara en volym. Tråkigt när man vill solo, brukar ju vara trevligt att få upp volymen några dB då... Borde dock vara lätt att ordna med någon form av ren booster (t ex MXR Microamp) eller en eq-pedal med volymkontroll (t ex Boss GE-7). Bara å koppla in den i preampens effektloop. Eller mellan preamp och slutsteg, det är väl i princip samma sak skulle jag tro... Link to comment Share on other sites More sharing options...
herwhisper Posted September 11, 2005 Author Share Posted September 11, 2005 Precis. Ingenting blir ju starkare än sin svagaste länk, men har man en bra preamp så kan man ju få till riktiga kanonljud med en rent och starkt transistorslutsteg. Nu gör jag inte gärna reklam för märken/prylar jag inte själv provat, men om man får tro testen i Fuzz så skulle ju t ex en JJ Labs combo eller topp+låda passa ypperligt. Den kunde, om jag inte kommer ihåg alldeles tokigt, leverar ett starkt och rent ljud. Tyder ju på att varken slutsteget eller högtalarna kroknar i första hand. Och den typen av förstärkare är ju relativt billiga. Däremot kanske du får komplettera med någon extra booster, golvpreampen jag provade hade visserligen 4 kanaler, men inte med varsin volym, utan bara en volym. Tråkigt när man vill solo, brukar ju vara trevligt att få upp volymen några dB då... Borde dock vara lätt att ordna med någon form av ren booster (t ex MXR Microamp) eller en eq-pedal med volymkontroll (t ex Boss GE-7). Bara å koppla in den i preampens effektloop. Eller mellan preamp och slutsteg, det är väl i princip samma sak skulle jag tro... Verkar bra! Ska kolla in på JAM och provspela några stärkare, JJ Labs är väll deras märke då lär dom ju inte va så dyra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts