baztin Postat 7 september 2005 Postat 7 september 2005 Hej alla glada FLS användare! I avsaknad av en trummis av kött och blod (samt förståss trumset) håller jag på och experimenterar fram ett realistiskt trumsound för metal i FL Studio. Tycker själv att det börjar ta sig, sånär som på dubbelkaggarna som jag inte får att låta särskillt trevligt. Det låter för nuvarande mycket trummaskin/kulspruta om det 😎 , så därför undrar jag om det finns någon som skulle kunna hjälpa mig med lite tips och sådant. Har en massa samplingar av riktiga baskaggar, så jag tror mer att felet ligger i progammeringen. Ytterst tacksam för svar!
Pazo Postat 7 september 2005 Postat 7 september 2005 Felet ligger väl i att du inte kör flera lagar av kaggar. Som du kör nu är det samma sample som matar på hela tiden. Det är då det blir kulspruteaktigt. Du kan ju försöka variera mellan några kaggar som låter ungefärlikadant. Å sen kulspruta med dem 😎
baztin Postat 8 september 2005 Trådstartare Postat 8 september 2005 Ja, jo, det är väl i de banorna jag tänkt med. Jag använder faktiskt flera samplingar, men kanske det skulle behövas lite mer eq? Vad jag observerat på koncerter och dylikt är att trumisen även sitter och bankar på någon av pukorna när det blir mycket kulspruta. Blev dock inte helt lyckat när jag testade detta, vilket jag tror beror på att mina puksamplingar har en ganska lång utklingningstid. Hur kan man råda bot på detta? Helst utan att behöva sätta sig och redigera varenda sample för sig?
Coffeemidget Postat 8 september 2005 Postat 8 september 2005 För å vara riktigt sneaky kan du ta fem olika kaggar i ett randomlayer, och sedan fem till i ett annat, fast med högpassfilter på egen fx kanal. ställer in atack decay release på alla i channel settings så de kan kapas av eller ringa ut i varann beroende på hur lång du gör noten i stepsequencern, kanske någon kagge av med några millisek och några lite pitchade kanske. åså lägger du ut "klick" kaggen och andra kaggen samtidigt och routar dom till en egen fx kanal tilsammans å drar lite kompress och mycket litet och kort reverb som du sedan distar pyttepyttelite.
Ken Kängström Postat 9 september 2005 Postat 9 september 2005 Oj vad det hade underlättat med Reason nu. En combinator med 5 st reddrums med samma sampling på kanal 1 på varje reddrum. Tonen skärs succecivt på varje reddrum, och sedan programmera som faan. 😳 Men du skulle ju kunna importera en kick i tex wavelab, och spara 5 st filer med succecivt skuren "klick" i och sedan importera i en sampler. 😱
android Postat 9 september 2005 Postat 9 september 2005 Blev dock inte helt lyckat när jag testade detta, vilket jag tror beror på att mina puksamplingar har en ganska lång utklingningstid. Hur kan man råda bot på detta? Helst utan att behöva sätta sig och redigera varenda sample för sig? Det finns ju en "decay" parameter i samplerfönstret. Bara att ratta lite på den så blir det kortare utklingning.
baztin Postat 9 september 2005 Trådstartare Postat 9 september 2005 För å vara riktigt sneaky kan du ta fem olika kaggar i ett randomlayer, och sedan fem till i ett annat, fast med högpassfilter på egen fx kanal. ställer in atack decay release på alla i channel settings så de kan kapas av eller ringa ut i varann beroende på hur lång du gör noten i stepsequencern, kanske någon kagge av med några millisek och några lite pitchade kanske. åså lägger du ut "klick" kaggen och andra kaggen samtidigt och routar dom till en egen fx kanal tilsammans å drar lite kompress och mycket litet och kort reverb som du sedan distar pyttepyttelite. Låter hemskt invecklat och en aning overkill bara för en liten baskagge 😛 . Vad är ett "randomlayer" och hur funkar det? Jag testade dock att använda mig av två olika, men liknande, multisamplade kaggar och växlade mellan dem. Det lät en aning närmare dit jag vill komma. Det är väl bara att fortsätta experimentera, kanske ska testa med en kompressor på "Kick"-kanalen och inte bara på de samlade trummorna. Hur är det förresten med eq på metaltrummor. Någon som har några bra riktlinjer? Det finns ju en "decay" parameter i samplerfönstret. Bara att ratta lite på den så blir det kortare utklingning. Jovisst, men problemet är att jag använder FPC-trummskinen till mina trummor och där saknas än så länge tyvärr olika kontroller för samplingarna annat än pitch och volym. Och velociteten! glöm inte den! Nä, den mixtras det en hel del med, tycker att det börjar låte liite bättre nu iaf.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.