Jump to content
Annons

Windows hittar inte min audio-disk


Staplegun

Recommended Posts

Annons

Vad pillade du med?

Vad jag minns sÄ kan man exempelvis i TweakXP bocka av vilka enheter som skall eller inte skall visas. Har du vart dÀr?

Är det en separat hĂ„rddisk eller en partition?

Om det Àr en hÄrddisk kolla om den syns i enhetshanteraren. Syns den dÀr sÄ borde den fungera Ätminstone.....

det var det lilla jag kunde bidra med 😎

Redigerat av pwayne
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det Ă€r fruktansvĂ€rt trĂ„kigt att lĂ€ra sig ta backup den hĂ„rda vĂ€gen... 🙂

Snurrar hÄrddisken alls? LÄter den skumt, eller som vanligt?

Du kan kanske försöka fĂ„ tag pĂ„ en precis likadan begagnad och flytta över interfacekortet. Om felet ligger dĂ€r, sĂ„ löser du det snabbt och enkelt pĂ„ det sĂ€ttet. Är det dĂ€remot motorn eller annat mekaniskt som har skitit sig, sĂ„ kan du inte göra nĂ„got sjĂ€lv - men http://www.ibas.se/ kan plocka fram allt - Ă€ven om du skulle ha skrivit över med ny data. Inte billigt, men de vet vad de pysslar med.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Den hĂ„rda vĂ€gen har vi mĂ„nga vandrat tyvĂ€rr 🙂

Claes tips e bra!

Du kan Àven kolla med Diskrecovery eller liknande "program" , brukar fungera nÀr windows inte hittar disken.

Om det Àr en hÄrddiskkrasch sÄ vet jag mÄnga som har rÀddat informationen pÄ disken genom att frysa in den och sen i med i datorn fort som f-n och göra en backup.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

du har vĂ€l testat att starta om datorn... 🙂

det funkade för mig... eller rĂ€ttare sagt, funkar varje gĂ„ng den "försvinner" 🙁

fast min lĂ„ter konstigt, klonkar och smĂ€ller! jag har naturligtvis gjort backup sĂ„ den fĂ„r vĂ€l ge upp helt nĂ€r den vill... det Ă€r inte systemdiken, utan den som jag spar grejor pĂ„. kyla ner den och göra en snabb backup Ă€r en bra ide som fungerade för mig! 😄 jag gick Ă€ven in i bios och satte pĂ„ s.m.a.r.t. det gör disken lite lĂ„nsammare, men dĂ„ ska den sĂ€ga till i tid nĂ€r det blir problem... fĂ„r vĂ€l se vad som hĂ€nder...

nu har den inte lÄtit pÄ ett par dagar, men det kommer vÀl. jag testar att köra utan vÀxlingsfil för tillfÀllet och det verka fungera utmÀrkt! jag har 1 gb i ram och kör pÄ xp.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Testa att rycka cd/dvd-enheten och slÀng in disken dÀr (pÄ den kabeln och pÄ cdn's strömkabel). Det kan ju faktiskt bara vara ide- eller strömkabeln som pajjat.

edit: alltsÄ, jag förutsÀtter att den inte dyker upp som en oformaterad enhet i windows.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 6 Ă„r senare...

Jag vet att detta Àr en gammal trÄd, men detta Àr i princip det enda stÀllet pÄ internet (Förutom pÄ Frost ACM's hemsida) jag ser benÀmningen "Audiodisk".

Jag undrar nĂ€mligen: Vad Ă€r en Audiodisk? Är det en helt vanlig HĂ„rddisk bara att man lĂ€gger allt sitt inspelnade material och projektfiler dĂ€r och sedan kallar den för audiodisk? Eller Ă€r det nĂ„gon sorts speciell hĂ„rddisk, som gör att det lĂ€mpar sig bĂ€ttre Ă€n en vanlig hĂ„rddisk att spela in pĂ„?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vad Ă€r en Audiodisk? Är det en helt vanlig HĂ„rddisk bara att man lĂ€gger allt sitt inspelnade material och projektfiler dĂ€r och sedan kallar den för audiodisk?
Precis sÄ Àr det.

Systemdisken Àr hÄrddisken dÀr du har OS (Windows) samt program.

Audiodisken Àr bara ytterligare en hÄrddisk för att du ska slippa lÀgga ljudfiler pÄ samma hÄrddisk som Windows anvÀnder. DÀrmed minskar risken för att Windows/virtuellt minne slöar ner Ätkomsten till dina ljudfiler.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det Àr en vanlig hÄrddisk. Att den kallas Audiodisk Àr för att folk brukar Àndra namnet pÄ den för att ha bÀttre koll pÄ hela sin rigg.

Smidigare om man döper dom till Audiodisk, Systemdisk, Sampledisk osv. IstÀllet för Disk C, Disk D osv... Partitionsbokstaven finns dock kvar.

Fördelen med separata diskar Àr att det underlÀttar för operativet och hÄrdvaran med all trafikslussning av filer. Dessutom sÄ om ex systemdisken skulle krascha sÄ finns allt kvar pÄ dom övriga diskarna. Dock ska det tillÀggas att det Àr ingen ursÀkt för att slippa göra backup.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det beror pÄ hur stor din SSD-disk Àr och hur mycket program du har.

Men jag tycker du kan utgÄ frÄn den setup du tÀnkt dig, med Windows pÄ SSD-disken.

Skulle du sedan ha en massa program och dokument som Àr onödiga att ha pÄ SSD sÄ kan du vÀl köpa en extra hÄrddisk senare.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag mailade Frost och frÄgade, fick först svaret:

"Det Àr en hÄrdisk som Àr dedikerad för ljudinspelning"

Jag tyckte inte det svaret gav mig sÄ mycket, sÄ jag testade svara pÄ det, och frÄga lite mer detaljerat, och fick svaret:

"Det Àr en hÄrddisk certifierad för audio video streaming."

Och efter det svaret tycker jag att de Àr lite vÀl kortfattade och informationslösa. Men jag antar att det inte bara Àr en vanlig hÄrddisk om den Àr certifierad?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag mailade Frost och frÄgade, fick först svaret:

"Det Àr en hÄrdisk som Àr dedikerad för ljudinspelning"

Jag tyckte inte det svaret gav mig sÄ mycket, sÄ jag testade svara pÄ det, och frÄga lite mer detaljerat, och fick svaret:

"Det Àr en hÄrddisk certifierad för audio video streaming."

Och efter det svaret tycker jag att de Àr lite vÀl kortfattade och informationslösa. Men jag antar att det inte bara Àr en vanlig hÄrddisk om den Àr certifierad?

Det dÀr var vanligt förr i tiden, innan diskarna blev sÄ pass snabba och bra, att man inte behövde tÀnka pÄ det lÀngre. För kanske 15-20 Är sedan eller nÄgot, sÄ kunde nÀmligen hÄrddiskarna behöva en liten paus dÄ och dÄ, gÄ ut till ett speciellt stÀlle för att kalibrera om stegmotorn eller för att fixa kylningen bÀttre. Under tiden disken var upptagen med det sÄ kunde man förstÄs inte spela in eller spela upp ljud frÄn dem - och det var dÀrför det kom speciella diskar som inte behövde göra nÄgon sÄdan kalibrering, sÄ att man kunde köra med dem kontinuerligt utan att det blev nÄgra sÄdana avbrott.

Idag finns det ingen orsak att leta efter nÄgra specialdiskar, utan man kan köra med en helt vanlig disk utan bekymmer.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Svarade dom verkligen sĂ„? Vilka muppar! 😏

Visst dom kanske har annat för sig Àn att svara pÄ mail som Àr för dom sk "noobfrÄgor" Men hellre ge fan i att svara dÄ Àn att komma med sÄnt kasst svar?!

Och om dom ÀndÄ "tar sig tid" till att svara sÄ tar det kanske 30 sekunder lÀngre att förklara lite mer ingÄende...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Men jag antar att det inte bara Àr en vanlig hÄrddisk om den Àr certifierad?
Nej, den Àr inte certifierad men den Àr av en modell som orkar med hög överföringshastighet. Det finns miljöklassade hÄrddiskar som inte Àr jÀttesnabba och det finns prestandadiskar som kostar en hel del.

En stor hĂ„rddisk (1 eller 2 TB) med 7200rpm skulle jag rekommendera. Är det en stationĂ€r dator tycker jag du ska titta pĂ„ Samsung Spinpoint F3 eller WD Caviar Black.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...