Jump to content
Annons

Windows hittar inte min audio-disk


Staplegun

Recommended Posts

Annons

Vad pillade du med?

Vad jag minns så kan man exempelvis i TweakXP bocka av vilka enheter som skall eller inte skall visas. Har du vart där?

Är det en separat hårddisk eller en partition?

Om det är en hårddisk kolla om den syns i enhetshanteraren. Syns den där så borde den fungera åtminstone.....

det var det lilla jag kunde bidra med 😎

Redigerat av pwayne
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är fruktansvärt tråkigt att lära sig ta backup den hårda vägen... 🙂

Snurrar hårddisken alls? Låter den skumt, eller som vanligt?

Du kan kanske försöka få tag på en precis likadan begagnad och flytta över interfacekortet. Om felet ligger där, så löser du det snabbt och enkelt på det sättet. Är det däremot motorn eller annat mekaniskt som har skitit sig, så kan du inte göra något själv - men http://www.ibas.se/ kan plocka fram allt - även om du skulle ha skrivit över med ny data. Inte billigt, men de vet vad de pysslar med.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Den hårda vägen har vi många vandrat tyvärr 🙂

Claes tips e bra!

Du kan även kolla med Diskrecovery eller liknande "program" , brukar fungera när windows inte hittar disken.

Om det är en hårddiskkrasch så vet jag många som har räddat informationen på disken genom att frysa in den och sen i med i datorn fort som f-n och göra en backup.

Link to comment
Dela på andra sajter

du har väl testat att starta om datorn... 🙂

det funkade för mig... eller rättare sagt, funkar varje gång den "försvinner" 🙁

fast min låter konstigt, klonkar och smäller! jag har naturligtvis gjort backup så den får väl ge upp helt när den vill... det är inte systemdiken, utan den som jag spar grejor på. kyla ner den och göra en snabb backup är en bra ide som fungerade för mig! 😄 jag gick även in i bios och satte på s.m.a.r.t. det gör disken lite lånsammare, men då ska den säga till i tid när det blir problem... får väl se vad som händer...

nu har den inte låtit på ett par dagar, men det kommer väl. jag testar att köra utan växlingsfil för tillfället och det verka fungera utmärkt! jag har 1 gb i ram och kör på xp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att rycka cd/dvd-enheten och släng in disken där (på den kabeln och på cdn's strömkabel). Det kan ju faktiskt bara vara ide- eller strömkabeln som pajjat.

edit: alltså, jag förutsätter att den inte dyker upp som en oformaterad enhet i windows.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 år senare...

Jag vet att detta är en gammal tråd, men detta är i princip det enda stället på internet (Förutom på Frost ACM's hemsida) jag ser benämningen "Audiodisk".

Jag undrar nämligen: Vad är en Audiodisk? Är det en helt vanlig Hårddisk bara att man lägger allt sitt inspelnade material och projektfiler där och sedan kallar den för audiodisk? Eller är det någon sorts speciell hårddisk, som gör att det lämpar sig bättre än en vanlig hårddisk att spela in på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är en Audiodisk? Är det en helt vanlig Hårddisk bara att man lägger allt sitt inspelnade material och projektfiler där och sedan kallar den för audiodisk?
Precis så är det.

Systemdisken är hårddisken där du har OS (Windows) samt program.

Audiodisken är bara ytterligare en hårddisk för att du ska slippa lägga ljudfiler på samma hårddisk som Windows använder. Därmed minskar risken för att Windows/virtuellt minne slöar ner åtkomsten till dina ljudfiler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en vanlig hårddisk. Att den kallas Audiodisk är för att folk brukar ändra namnet på den för att ha bättre koll på hela sin rigg.

Smidigare om man döper dom till Audiodisk, Systemdisk, Sampledisk osv. Istället för Disk C, Disk D osv... Partitionsbokstaven finns dock kvar.

Fördelen med separata diskar är att det underlättar för operativet och hårdvaran med all trafikslussning av filer. Dessutom så om ex systemdisken skulle krascha så finns allt kvar på dom övriga diskarna. Dock ska det tilläggas att det är ingen ursäkt för att slippa göra backup.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på hur stor din SSD-disk är och hur mycket program du har.

Men jag tycker du kan utgå från den setup du tänkt dig, med Windows på SSD-disken.

Skulle du sedan ha en massa program och dokument som är onödiga att ha på SSD så kan du väl köpa en extra hårddisk senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag mailade Frost och frågade, fick först svaret:

"Det är en hårdisk som är dedikerad för ljudinspelning"

Jag tyckte inte det svaret gav mig så mycket, så jag testade svara på det, och fråga lite mer detaljerat, och fick svaret:

"Det är en hårddisk certifierad för audio video streaming."

Och efter det svaret tycker jag att de är lite väl kortfattade och informationslösa. Men jag antar att det inte bara är en vanlig hårddisk om den är certifierad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag mailade Frost och frågade, fick först svaret:

"Det är en hårdisk som är dedikerad för ljudinspelning"

Jag tyckte inte det svaret gav mig så mycket, så jag testade svara på det, och fråga lite mer detaljerat, och fick svaret:

"Det är en hårddisk certifierad för audio video streaming."

Och efter det svaret tycker jag att de är lite väl kortfattade och informationslösa. Men jag antar att det inte bara är en vanlig hårddisk om den är certifierad?

Det där var vanligt förr i tiden, innan diskarna blev så pass snabba och bra, att man inte behövde tänka på det längre. För kanske 15-20 år sedan eller något, så kunde nämligen hårddiskarna behöva en liten paus då och då, gå ut till ett speciellt ställe för att kalibrera om stegmotorn eller för att fixa kylningen bättre. Under tiden disken var upptagen med det så kunde man förstås inte spela in eller spela upp ljud från dem - och det var därför det kom speciella diskar som inte behövde göra någon sådan kalibrering, så att man kunde köra med dem kontinuerligt utan att det blev några sådana avbrott.

Idag finns det ingen orsak att leta efter några specialdiskar, utan man kan köra med en helt vanlig disk utan bekymmer.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Svarade dom verkligen så? Vilka muppar! 😏

Visst dom kanske har annat för sig än att svara på mail som är för dom sk "noobfrågor" Men hellre ge fan i att svara då än att komma med sånt kasst svar?!

Och om dom ändå "tar sig tid" till att svara så tar det kanske 30 sekunder längre att förklara lite mer ingående...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag antar att det inte bara är en vanlig hårddisk om den är certifierad?
Nej, den är inte certifierad men den är av en modell som orkar med hög överföringshastighet. Det finns miljöklassade hårddiskar som inte är jättesnabba och det finns prestandadiskar som kostar en hel del.

En stor hårddisk (1 eller 2 TB) med 7200rpm skulle jag rekommendera. Är det en stationär dator tycker jag du ska titta på Samsung Spinpoint F3 eller WD Caviar Black.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...