Jump to content
Annons

Cakewalk Sonar 5


metz

Recommended Posts

Annons

Twelve Tone/Roland måtte gilla varumärken va? 😳

Roland® V-Vocal™, PSYN™ II, Pentagon™ I, Roland® GrooveSynth™, TTS-1™, Cyclone™, DreamStation™, Pure Space™, Lexicon® Pantheon™, BitBridge™, SurroundBridge™

Rolands V-Vocal VariPhrase är väl det jag tycker ser mest intressant ut... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs här om hur man kan använda alla nya funktioner. Vill ha nu! 😆 Såg att man kunde beställa uppgradering direkt från Cakewalk, även om man bor utanför US, senare denna månad. Kan vara värt att kolla upp om det blir billigare än att köpa från Roland.

Redigerat av P3t3r
Link to comment
Dela på andra sajter

Sonar för mig är stabilitet. Hoppas det gäller för nya versionen också. Grymt ful box dock, tur att man uppgraderar så man slipper ha den i hyllan 🙂

/Metz

Haha... ful box... håller dock med dig... 🙂

Hoppas att programmet är bättre än vad boxen lovar! 😮

Det finns flera intressanta nya grejor. Ikoner för varje spår ser lite "billigt" ut, men är nog väldigt praktiskt. En par bra "gamla" funktioner som blir uppdaterade är "track folders" och "track layers", vet nån om det finns i Cubase SX?

Tyvärr blir man sugen på 64 bitars processor oxå... dyrt... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

// slog samman inlägg från trådar inom samma ämne /admin

Jo nu händer det ju; Erbjudandet om uppgradering till v.5 ramlade in i epostboxen idag. Så sonarister! Ska ni uppgradera? Inte? Varför? Varför inte? Själv lutar jag åt uppgradering (kör v.3 studio fortfarande), men jag är inte riktigt hundra.

tjing

Bengan

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har beställt uppgradering! Jag uppgraderar från Sonar 3 PE och kommer förhoppningsvis få till sysex echo problemet som finns i 3:an. Sedan ser jag fram emot att funtionen Track template, kommer att underlätta vid mixning. Bra att man kunde välja att beställa den engelska manualen också, så slipper man den kraftigt nedbantade trespråksversionen. 🙂 Plus alla andra nya godsaker blir ett trevligt inslag i vardagen. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

På videon ser ju V-vocal ut som Melodyne. Nån som vet hur stödet för VST och VSTi kommer att se ut? Det pratas om "native vst support" och att man inte skall behöva scanna. När man vet hur dåligt deras vst-stöd har varit tidigare (kör Directixer i stället) undrar man ju... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som vet hur stödet för VST och VSTi kommer att se ut? Det pratas om "native vst support" och att man inte skall behöva scanna. När man vet hur dåligt deras vst-stöd har varit tidigare (kör Directixer i stället) undrar man ju...

Jag tror jag läste att vad de gjort är att "baka in" den gamla wrappern in i själva applikationen och gjort den osynlig. Det är naturligtvis ett smart drag, men jag tvivlar också på att själva VSTi stödet kommer att vara perfekt. MIDI(in) på VST supportas t.ex. inte. Men det kanske kommer. Min fundering är om stödet för MONO och STEREO outputs finns - det behövs för t.ex. DFH/S.

Annars ser jag inte några störra anledningar för mig att uppgradera från S4:an. Men självklart kommer jag att göra det ändå - det är ju BÄTTRE än vad jag har idag ;-)

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Installationen gick ju smärtfritt. Allt ligger på DVD nuförtiden (kanske fanns redan på v. 4 men jag uppgraderar från 3:an). Serienummer och produktkod fick jag separat på mail (fanns inte med i paketet, om nu någon skulle sakna det). Provade spela upp v. 3 projekt och det gick bra. Sparade om det i version 5 och kunde sedan öppna det i version 3 igen. Funkade det så mellan v. 3 och 4? Det kunde man inte mellan version 2 och 3 i alla fall. Jag ska nog ha separata projektversioner för säkerhets skull. Märker att jag skulle behöva byta till en större skärm, blir lite trångt på den gamla 15 tummaren. :rolleyes: Eftersom det är många nyheter för en v. 3 användare så har jag en del att prova på. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

MIDI(in) på VST supportas t.ex. inte. Men det kanske kommer.

Hmm, va? Jag har då använt min MIDI-keyboard till att styra VST->DX-wrappade pluggar sedan jag vet inte när... sedan den första wrappern kom. Skulle det vara borta i 5an helt plötsligt menar du? Det låter ju helt barockt.

Måste vara en tanke/skriv-groda va? SC menar midi OUT?!?!

****

Kul att det verkar funka Peter!

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som uppgraderar till S5 PE och använder DFHS får väldigt gärna kolla upp en sak åt mig om ni vill. Jag hade problem med S4 PE och DFHS. Problemet var att när jag uppgraderade från S3 PE till S4 PE så slutade vissa "sparfunktioner" att fungera, bl.a. leakvolume och mastervolume i DFHS. Jag kunde gå in och ändra manuellt i projektfilerna (Textpad) men detta var fantastiskt irriterande så jag nergraderade till S3 PE igen (och då fungerade allt). Detta är säkert en lokal bug hos mig men för att säkerställa, innan jag lägger eventuella onödiga pengar på S5 PE, att felet verkligen ligger hos mig vore jag väldigt tacksam om någon känner för att testa 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste vara en tanke/skriv-groda va? SC menar midi OUT?!?!

Ja, naturligtvis menar jag MIDI out.

Jag hade problem med S4 PE och DFHS. Problemet var att när jag uppgraderade från S3 PE till S4 PE så slutade vissa "sparfunktioner" att fungera, bl.a. leakvolume och mastervolume i DFHS.

Detta var faktiskt en bugg i DFHS som hade att göra med om man hade nationella inställningar för t.ex. talangivelser. Åtgärdades i och med DFHS v1.2 eller v1.3 om jag inte minns fel. Jag kör S4:an och det funkar nuförtiden utmärkt.

//Mvh Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Några erfarenheter än så länge?

Verkar som 5:an tar längre tid att starta upp än 4:an. Är det så? Tar 5:an mer procesorkraft än tidigare versioner?

??????

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle mixa ett Sonar 3 projekt i 5:an, då problem uppstod. Datorn orkade inte med det. I 3:an går det bra, CPU mätaren ligger på 50%. I 5:an går den upp på 100% och sedan tar det stopp. Nu funkar CPU mätaren lite olika i de versionerna men 5:an verkar ta mera CPU kraft. Fick stänga av dithering för att det skulle funka.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Postat (redigerat)

Sonar 5 PE startar på 2-3 sekunder hos mig (Athlon 2800+) så det är nog något annat som ställer till det med uppstarttiden hos dig.

Jag har inget annat än bra saker att säga om Sonar 5 PE. Är grymt nöjd. V-vocal är ett jäkligt bra verktyg dessutom.

5:an drar mindre processorkraft hos mig än vad 4:an gjorde.

/Mats

Redigerat av metz
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...