Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

HÄller pÄ att köpa helt ny hemmastudio av "normal" kvalité.

Ska köra pÄ en Presonus Firebox och en bra P4.

Nu Àr det dock mikrofonen kvar.. Jag sitter nu med min gamla dator med vÀrdelöst ljudkort+lurar sÄ jag hör knappt nÄn skillnad alls pÄ Holmerups mictest, som nÀmns i varenda trÄd =)

DÀrför tÀnkte jag fÄ lite skriftliga tips av mikrofoner mellan 1000-3000.

Jag ska frÀmst spela in singer/songwriter musik med akustisk gitarr, sÄng plus tjejstÀmmor, kanske lite percussion.

Jag Àr just nu inne pÄ Röde NT-1000, dÄ jag hört att den ska funka bra till dessa grejer? NÄgra andra alternativ?

(Jag Àr vÀrdelös pÄ mikrofoner, sÄ var pedagogiska)

Tackar!

Annons
Postat

Jag tycker du ska vÀnta med att köpa mic tills du har bra ljudkort och bÀttre lyssning. Om du ÀndÄ inte hör skillnad sÄ Àr det ju meningslöst att köpa en mick för 2500 nÀr du inte hör nÄgon skillnad pÄ den och en för 800

Postat

InstÀmmer. Lyssningen gör en enorm skillnad.

Dock Àr det aldrig fel med en Studio Projects B1. Den Àr förhÄllandevis neutral, sÄ den gÄr att anvÀnda till det mesta. Den ligger dessutom pÄ ca 1000:- - alltsÄ i det lÀgsta prissegmentet - och dÄ kan du komplettera med nÄgon annan, mer fÀrgande mic nÀr du har möjlighet att höra skillnaden mellan modellerna.

Den Àr i alla fall min absoluta favorit bland de billigaste.

Ett alternativ kan vara en B3, som Àr samma mic, men ger dig möjlighet att vÀlja olika upptagningskarakteristiker ocksÄ tack vare dubbla membran...

Postat

Röde NT-1000 kostar 2000 kr just nu och jag kan sÀga sÄ hÀr till dig det Àr vÀrt pengarna för en sÄn underbar & kÀnslig mic.

Postat
Röde NT-1000 kostar 2000 kr just nu och jag kan sÀga sÄ hÀr till dig det Àr vÀrt pengarna för en sÄn underbar & kÀnslig mic.

Vart finns den för detta pris?

Jag kommer antagligen inte börja med en "sÀmre" mic för att sedan byta upp mig, blir dyrare i lÀngden liksom.. Har ÀndÄ pengarna till en lite bÀttre mic, och det kommer ju förhoppningsvis lÄta bÀttre sÄ fort jag fÄr mina grejer.

Tack för alla svar!

Postat

Det stÄr visserligen fortfarande 2495:- pÄ hemsidan för den micen, men jag ska ÀndÄ förbi jam imorrn, sÄ jag frÄgar dÄ.

Postat
Jag kommer antagligen inte börja med en "sÀmre" mic för att sedan byta upp mig, blir dyrare i lÀngden liksom..

Jag tycker inte att Studio Projects B1 Àr en "sÀmre" mick Àn Röde NT-1000. De skiljer sig nÄgot i karaktÀren. Men det Àr inte sjÀlvklart att du (eller jag) skulle föredra den dyrare i ett blindtest.

B1 Àr helt enkelt en bra (och billig) allroundmick.

Postat (redigerat)

kolla in bluebird... den kostar visserligen 4995, men den Àr enormt mycket bÀttre Àn nt-1000. Jag jÀmförde dom med samma instÀllningar, samma sÄngare... ja till och med samma melodi (oj... ) och det var en vÀldig skillnad. Speciellt pÄ dom förhatliga s och t-ljuden. Mer vÀrme och krisp i ett.

Men jag tycker ÀndÄ att nt-1000 Àr prisvÀrd, jÀmfört med tillexempel adk och tsm mickar som jag har provat.

Jag tror inte att du behöver byta mic pÄ bra mÄnga Är om du köper en bluebird. Dom har den pÄ musikborsen. Men det finns sÀkert billigare.

Redigerat av pennudd
Postat
Jag jÀmförde dom med samma instÀllningar, samma sÄngare... ja till och med samma melodi (oj... ) och det var en vÀldig skillnad. Speciellt pÄ dom förhatliga s och t-ljuden.

T- och s-ljud Àr sÄ olika beroende pÄ sÄngare.

Man kan hitta en mick som Àr perfekt för en viss typ av röst, men det Àr svÄrt att hitta en mick som funkar perfekt för fler typer av röster.

Postat

Haha, jag kan lika bra ge upp, jag blir ju knappast klokare đŸ€Ș

Och sĂ„ fort nĂ„n klĂ€cker "du fĂ„r nog ta och testa sjĂ€lv, och se vilken du gillar/vilken som passar dig bĂ€st" sĂ„ slutar jag lĂ€sa i denna trĂ„d 😉

Aja, vĂ€ldigt trött och dĂ„ blir min humor ofta trĂ„kig och bitter. Är egentligen jĂ€ttetacksam för alla era svar!

Postat

Om du vill ha lite attityd sÄ kan du kolla in Oktava MK319. Den brukar kosta en bit under 2000 pix inkl. moms. Schysst allroundmic som verkligen har karaktÀr. Typ motsatsen till B1'an.

En hel del musikaffÀrer sÀljer Oktava, bl.a Holmerup har jag sett.

Postat

En MK319 kan vara ett mycket bra val om man vill ha en lite annorlunda fĂ€rgning Ă€n de billiga Kina-micarna. Att den just nu Ă€r extra billig, Ă€r ingen nackdel heller... (sorry för smygreklamen... 😉 ).

Den finns ocksÄ med bland mina testinspelningar, sÄ att du kan jÀmföra den med andra.

Postat
Jag jÀmförde dom med samma instÀllningar, samma sÄngare... ja till och med samma melodi (oj... ) och det var en vÀldig skillnad. Speciellt pÄ dom förhatliga s och t-ljuden.

T- och s-ljud Àr sÄ olika beroende pÄ sÄngare.

Man kan hitta en mick som Àr perfekt för en viss typ av röst, men det Àr svÄrt att hitta en mick som funkar perfekt för fler typer av röster.

ja... jag har lagt sÄng med minst 20 olika sÄngare och sÄngerskor, med bluebird och med nt-1000 som vi hade pÄ skolan och som jag anvÀnde innan mitt inköp. Jag fÄr till samtliga bÀttre med bluebird, sÄ nog har jag provat olika sÄngare.

Postat

NT-1000 verkar vara slutsÄld i alla affÀrer och den svenska leverantören har heller inga pÄ lager.. Den har ju slutat tillverkats och ersatts av bl.a. den billigare NT-1A..

1. NÄn som vet nÄn affÀr som fortfarande har kvar nt-1000?

2. Eller, hur Àr 1A jÀmfort med B1:an? Jag vet att B1an hyllas för kvalite/pris men om denna extra tusenlapp inte spelar nÄgon roll, Àr Nt-1:an dÄ bÀttre?

Tack!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.