Linus Aegman Posted September 5, 2005 Share Posted September 5, 2005 Hej, jag har öppnat diverse låtar i soundforge och nästan alla har clipping lite härochvar eller typ överallt. Är det inte sådant man försöker undvika? jag får det i mina låtar också, hur ska jag motverka clipping? Eller kan jag lika väl ha det eftersom alla andra låtar har det? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pazo Posted September 5, 2005 Share Posted September 5, 2005 Hej, jag har öppnat diverse låtar i soundforge och nästan alla har clipping lite härochvar eller typ överallt. Är det inte sådant man försöker undvika? jag får det i mina låtar också, hur ska jag motverka clipping? Eller kan jag lika väl ha det eftersom alla andra låtar har det? beror de inte på mp3 rippningen eller dylikt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linus Aegman Posted September 5, 2005 Author Share Posted September 5, 2005 ops, haha. kan det vara Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pluffo Posted September 5, 2005 Share Posted September 5, 2005 Har du haft koll på mätarna i mixen och sett till att de inte slått i taket? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rapid Wanker Posted September 5, 2005 Share Posted September 5, 2005 Det är inte så att det är resultatet av en limiter du tittar på? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Royen Posted September 6, 2005 Share Posted September 6, 2005 Kan också vara en effekt av "the loudness race", dvs att man vid mastringen drar upp volymen så mycket att man passerar mediets gräns för vad som kan återges för att det ska "låta högre" (skivbranschen har missat att de flesta CD-spelare har någon form av volymkontroll). Hsh blir resultatet digital clipping och återfinns på massvis av skivor, men är egentligen inget att rekommendera. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majken Posted September 6, 2005 Share Posted September 6, 2005 Soundforge och liknande program anger clipping som 0dB vilket inte är helt sant. Egentligen är 0dB den absolut högsta nivån som finns och om enstaka samples når upp i det kan det faktiskt vara så att materialet egentligen inte alls är påverkat av clipping. Om däremot flera samples efter varandra är i noll-nivå kan man absolut misstänka att ljudvågen är digitalt förstörd. /Majken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Nito_ Posted September 13, 2005 Share Posted September 13, 2005 Det går an å unngå clipping om du bruker en Maximizer og setter "ceiling" til -0.2db Rett under 0db og da vil du ved de fleste tilfeller være helt sikker på at det ikke clipper. -Nito Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts