Jump to content
Annons

Prylar, prylar och åter en massa prylar....


Sonefors

Recommended Posts

Något jag inte förstår hur folk kan lägga ner så mycket pengar på dyra prylar...

Typ en micpreamp för 20 000:-, montorer för 25 000:- m.fl...

VARFÖR? Ni ser ju själv vad jag har för prylar...

E-mu 1820, Yammaha Korg M1, Jv-1080, Monitorer från Tannoy, Mxl 992

Och en kraftfull dator + en hög med kvalitativa VSTi's och VST's från

waves,tc,antares,steinberg m.fl....

Ska skaffa ett par nya monitorer, men egentligen behövs inget mer för att få en proffsig produktion...Eller?

Det handlar enbart om att kunna ratta grejjerna på rätt sätt så varför lägga ut mer? Om ett proffs skulle sätta sig med mina grejjer så skulle han lätt kunna ratta till en proffsig produktion...Eller har jag fel?

Anledningen till att jag skriver detta är att det finns så jävla mycket prylar att köpa och allt kostar en förmögenhet...Men är det egentligen värt det?

Kan man inte göra en proffsig produktion med en studio för 50 000:- måste man ha prylar för 500 000:- ??

Hör allmänheten någon skillnad???

MVH

Sonefors

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du har så rätt! Jag tror inte heller att grejor för en massa pengar gör så vansinnigt mycket på ljudet. Som sagt är man kunnig inom mixning så kan man krana till mycket bra ljud med billiga grejor.

Men så är det ju så att det är vansinnigt kul med grejor. Man vill ju alltid ha mer och bättre grejor, även om det egentligen inte behövs.

Är man prylbög så är man. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

och micpreampen måste ha massa funktioner som en billig inte har.

Jag håller inte riktigt med dig...

Detta går att justera i mixen med wawes och antares..

Anser jag iaf

mvh Sonefors

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med till 100%.

Vi lyssnar ju fortfarande på Beatles 4 -kanalsinspelningar och tycker att musiken är fantastisk...

Det är inte prislappen på prylarna som avgör om det är god "kvalitet" på musiken, det avgörande är om man kan ratta sina burkar rätt...

och om man har en bra låt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man betalt för sina pluggar, så blir det kanske inte så billigt iaf.

Waves tex brukar vara ganska så bra på att ta betalt för sina grejer.

Men du kanske har köpt dina, vad vet jag?

Om jag har betalat, laddat hem eller

fått dom av någon får stå för mig...

Det var inte detta det handlade om...

Det handlade om varför man ska

betala så himla mycket för hårdvara...

Och hurvida kvaliteten blir bättre om

man nu väljer att göra det...

mvh

Sonefors

Link to comment
Dela på andra sajter

Men så är det ju så att det är vansinnigt kul med grejor. Man vill ju alltid ha mer och bättre grejor, även om det egentligen inte behövs.

Är man prylbög så är man. 😉

Hupp! Du har så rätt! 😆 Personligen köper jag prylar enbart för att det är så vansinnigt kul att leka med dem! Jag måste ha prylar för att överhuvudtaget få inspiration! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att du har helt rätt Sonefors! På ställen där allmänheten(och jag själv) lyssnar som t.ex. i bilen, små stereos m.m. tror jag att 99% inte skulle höra någon skillnad om man är en duktig "rattare". Däremot känner jag ett riktigt ljudfreak med värsta fina ljudanläggningen. I den och i hans öron kan det nog vara en betydlig skillnad kanske...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag har betalat, laddat hem eller

fått dom av någon får stå för mig...

Det var inte detta det handlade om...

Så du HAR laddat hem dem alltså?! 😉

Man vill ju alltid ha de bästa prylarna ju! Fast visst är det som du säger, det gäller ju att kunna ratta/lyssna också. Förutom monitorer är ju mikrofoner och mic-preamps (inkl A/D-omvandlare) viktigt hårdvara. Svårt att "tanka hem" dem också...

//peAk

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man betalt för sina pluggar, så blir det kanske inte så billigt iaf.

Waves tex brukar vara ganska så bra på att ta betalt för sina grejer.

Men du kanske har köpt dina, vad vet jag?

Om jag har betalat, laddat hem eller

fått dom av någon får stå för mig...

Det var inte detta det handlade om...

Det handlade om varför man ska

betala så himla mycket för hårdvara...

Och hurvida kvaliteten blir bättre om

man nu väljer att göra det...

mvh

Sonefors

I de flesta fall blir det verkligen bättre.

Problemet är att förhållandet mellan pris och ljudkvalitet inte har något linjärt samband, utan väldigt logaritmiskt...

Om du har en mic för 300:- och byter ut den till en för 1000:- , så kommer du att få en enorm skillnad. Om du därifrån går upp till en mic för 3500:- , så får du inte alls lika stor skillnad - utan för liknande skillnad, måste du kanske upp på runt 10000:- eller något. Vill man sedan ha något som är ännu lite bättre, så får man slänga upp hiskligt mycket pengar. Det beror på vilken nivå man vill lägga sig på och vilken nivå övrig utrustning man har. Om du sitter med ett par vanliga HiFi-högtalare som följer med ett enkelt stereopaket från Siba, så hör du mycket mindre skillnad mellan två micpreamps, än om du sitter med t ex ett par KRK, Genelec eller ADAM monitorer - men det är ju också en viss skillnad i pris.

Det kan ofta också bli så, att när man byter ut en sak i kedjan, så märker man brister i annan utrustning också - och uppgraderar efter hand, tills allt ligger i paritet med vartannat - till glädje för alla som köper begagnat... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

jag känner också en kille som har guldpläterade kablar till sin gura,

men han är en urkass gitarrist...

Guldpläterat är ganska meningslöst om det inte är guldpläterat i gitarrens och i förstärkarens kontakter också. Med guld blir det i så fall (teoretiskt i alla fall) risk för sämre ljud, eftersom det kan bildas krypströmmar i det galvaniska element som uppstår mellan de olika metallerna... 😠

Det handlar förstås om att man ska lägga sig på rätt nivå ljudmässigt, för de krav man själv ställer. Det spelar då mindre roll vilken utrustning man skulle kunna klara sig med. Det viktiga är att man hamnar rätt enligt sin egen bedömning - och många vill inte fortsätta med lågbudgetprylar hur länge som helst, eftersom kraven ständigt ökar efterhand som man lär sig mer och hittar begränsningar eller ljudmässiga "fel" i utrustningen.

En snubbe som Bruce Swedien skulle förmodligen göra ett bättre jobb med Behringer/Phonic/Alto/whatever-prylar, än vad de flesta vanliga dödliga skulle göra med i studio i mångmiljonklassen - men han skulle förstås ha större chans att få det perfekt i mångmiljonstudion. Det är lättare att använda bättre prylar och lättare att få ett riktigt bra resultat med dem - men man kan få ett bra resultat med lågbudgetprylar om man lär sig använda dem på ett bra sätt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett golfpro jag känner har kört med sitt gamla juior-set hela karriären för, som han säger "man blir inte en bättre golfare för att man köper nya klubbor varje år".

Ligger nåt i det.

När det gäller ljud så tycker jag, som gammal proggare, att man behöver inte ha en Fender Strata när man spelar in. Huvudsaken är ju att folk TROR att det är en Strata. Jag tycker att det är skitkul om rockband och annat löst folk lyckas få till en proffsig produktion med enkla medel. Dä ä punk dä!

Det måste väl ändå finnas gränser för hur bra "bra" kan låta? Är en inspelning "bra" ända tills man får veta att den är gjord med "skitgrejor" eller fortsätter man att tycka den är bra?

Jag tror att det som styr i längden är ens egen fantasi, vilka ideer man har

och hur man använder de prylar man har tillgång till:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Och du Sonefors!

Känner du nån snygg tjej som är duktig på att sjunga schlager?

Jag och Bohjort har gjort fyra kanon-låtar som behöver en duktig sångerska.

Vi kan ju lägga sången i din studio.

MVH Malm

Link to comment
Dela på andra sajter

vilka produktioner behöver man exempelvis asdyra mickar till?? såklart det blir bättre med lyxprylar men hur ofta gör det nån skillnad??

Det beror, som jag nämnde tidigare, på vilka krav man själv har på resultatet.

Som exempel tyckte jag för några år sedan att ADK A51s var väldigt bra och kunde absolut inte förstå varför man skulle behöva ha något dyrare. Jag körde då också med mycket Behringerprylar och tyckte att ljudet blev kanonbra.

Efter byte av monitorer, började jag hitta en farlig massa brister i prylarna som hade varit kamuflerade i de gamla - och gjorde mig därför av med de värsta bovarna och ersatte dem med annat. Det blev liksom en kedjereaktion...

Sedan jag har gjort testinspelningar med en drös olika micar, så har jag insett hur mycket man kan vinna på att ha en annan mic - och i dag är mina favoriter (på olika meriter) följande:

Studio Projects T3

Studio Projects B1

BLUE Babybottle (pre-China... 😕 )

Oktava MC012

AEA R-84

Den enda av dessa som ligger över 10000:- är R-84 - så i nuläget har jag mycket svårt att tänka mig att jag någonsin kommer att vilja ha en dyrare mic än den - men man kan ju ändra sig så småningom, om det börjar dyka upp brister någonstans när jag har lärt mig lyssna än mer kritiskt... 😉

När det gäller denna typ av utrustning, så finns det alltså reella skillnader som av naturliga skäl uppfattas i högre eller lägre grad beroende på hur bra/dålig lyssning man har. Det går alltså inte att jämföra med HiFi-svängens galenskap... 😉

Blir låtarna bättre då? Nej - inte ett dugg, men som en bieffekt kan de kanske ändå bli det, eftersom det är roligare att jobba med prylar som verkligen låter bra - och det kan föda inspiration på ett annat sätt... 😎

Någon nämnde Beatles tidigare. Deras låtar är klassiska och mycket välgjorda - men personligen tycker jag att ljudet är för dåligt för att jag ska stå ut med att lyssna på dem någon längre stund. Tänk vilken lycka om de hade haft dagens hemstudioutrustning på den tiden... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja.. personligen så verkar jag satsa mer på kvantitet än kvalitet. Kört stenhårt på min 1000-kronorsregel för musikinköp, där jag har lovat mig själv att aldrig spendera mer än 1000 spänn på någon enskild bit musikhårdvara. De gånger jag gått ifrån det, så har jag ändå bara blivit missnöjd. Som nån nämnde så är det där med kvalitet och pris inte nåt linjärt samband, utan snarare exponentiellt. Man kan spendera dubbelt så mycket pengar på samma sak utan att få nån skillnad. Spenderar man däremot 10 ggr så mycket, så kan man få grejer som låter mycket bättre, men då känns det lika bra att bara köra på det billigaste man kan hitta, och sen sälja av det igen om det skulle visa sig vara för dåligt för att göra nånting med.

Däremot vet jag mycket väl att mer prylar inte gör mig till bättre musiker.. men som nån nämnde så brukar det åtminstone göra det roligare att hålla på med det hela. Speciellt om man har nån obskyr bortglömd burk liggandes som bara behöver putsas på lite för att ljudet ska glänsa 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer till fullo. Fast jag måste erkänna att lite pryltokig är jag allt.

I alla fall när det gäller syntar. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det inte handla om att man blir mer och mer kräsen ju mer man

jobbar med grejerna? Man skulle ju lätt kunna jämföra detta med mycket

ex. om man är gitarrist. Man börjar med en Falcon, eller nått annat billigt märke

och slutar med en Gibson efter några år beroende på intresse.

Jag anser också att det finns två olika persontyper då det gäller inspelning.

De som gör låtar och använder datorn till att spela in sina ideer,

de bryr sig inte speciellt mycket om det finns ett HPF på preampen eller går

att padda ner -10 db direkt på mikrofonen.

Sen finns det de som är mer tekniskt intresserade som helatiden strävar efter

att få sina produktioner låta så bra som möjligt.

Som alla vet så ÄR gräset grönare på andra sidan, iaf så länge du inte kan byta

sida.

Sen är det såklart som alla har påstått, musiken blir knappast bättre ju bättre

prylar man har, men kan föda inspiration.

ett ex. Jag har en polare som pluggar på musikmakarutbildningen i Örnsköldsvik.

Det räcker att sätta en gitarr som han länge ha velat ha

i hans knä så gör han 5-6-7-8 nya låtar på mindre än en timme.

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

Det mesta har sagts här och det mesta är rätt.. Men jag tycker ändå att om man är det minsta seriös med sin musik och man tillhör det genre som också vill spela in instrument och sång som inte kan emuleras i datorn så ska man ha ett visst basutbud på utrustning i alla fall. för mig gäller följande:

4 bra mikrofoner.

1 stormembranare där man kan variera karaktär (njure åtta rundtagande ) och som har basavskärning.

2 raka elektretmickar njure för stereoupptagning (A+B X/Y etc).

1 dynamisk mikrofon för näruppmikning av högljudda ljudkällor.

Om jag börjat från början och hade låg budget så skulle det ha blivit följande utrustning:

1 st ADK A-51 ST, 2 st LineAudio CM2, 1 st Shure SM-57.

Som micpreamp samt även ljudkort mot datorn skulle jag ha valt ett Mackie Onyx 1220 med FireWirekort.

Det här är det absolut minsta JAG skulle kunna tänka mig men samtidigt skulle jag kunna komma väldigt långt med den här utrustningen tillsammans med (många bra gratis) VSTI och VST pluggar i inspelningsprogramvaran i datorn. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett golfpro jag känner har kört med sitt gamla juior-set hela karriären för, som han säger "man blir inte en bättre golfare för att man köper nya klubbor varje år".

Ligger nåt i det.

Har han inte växt sedan han var 11 eller? 😄

Man blir en bättre golfare av att ha klubbor som är anpassade efter ens längd, eftersom man då kan slå längre.

Men, men...

Jag tror problemet beror på, som jag har hävdat förrut, att folk som pysslar med musik ofta inte bara är musiker, utan även prylbögar.

Snyggast studio när han dör, vinner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorgligt men sant i mitt fall... Fast jag tycker om att kunna ta på sakerna. En hårdvaru kompressor klarar jag mig inte utan, en del sjunger så extremt varierat, och då blir det låg inspelning eller digital dist utan kompressorn. Kör även en gammal EQ, mest för att hitta hur jag vill ha det, sen EQ:ar jag i datorn. Men det är väl lite vanesak.

Personligen är jag prylbög, får stoppa mig själv för att inte köpa på avbetalning och vill hela tiden ha nya prylar, trots att jag inte lärt mig dom jag har till fullo ännu. Och ibland blir det så att jag köper något ändå, sätter mig ner och har kul i några timmar, och därefter kommer ångesten 😄

Inte för att jag ställer till det för mig, köper inget jag inte klarar av att betala, men för att det hade känts fasen så mycket om jag kunnat betala direkt istället för och dra på mig en månadskostnad..

Jaja, det säger väl mest om mitt (o)ekonomiska sinne 😉

Men lite skillnad märker jag faktiskt. Uppgraderingen från MT87:an till MXL992 märks faktiskt. Har jämfört både akustisk nylonsträngad gitarr och sång, både min egna och mitt ex. Och vi som har lyssnat (Jag, mitt ex och en kompis som är gitarrist) är alla överens om att ljudet från MXL992:an låter bättre, åtminstone i dom sammanhangen då.

Inköpet av en Focusrite Trakmaster (vilket var lite väl mycket impuls, behövde en kompressor egentligen) gör också stor skillnad. Försöker spela in allt därigenom nu, då jag märker skillnad jämfört med att spela in genom mitt lilla billiga gamla Behringer mixerbord.

Bra hörlurar (vilket jag skaffade innan jag skaffade monitorer) var bra, men monitorer var som natt och dag för mig. Hjälper mig något grymt i mixningen.

Så jag är fullt nöjd med mina inköp ännu sålänge 🙂 Men jag är övertygad om att en duktig tekniker fixar till en bättre produktion med mitt Behringer mixerbord och min MT87:a än vad jag gör med min Focusrite och MXL992:a om det handlar om samma låt, samma musiker osv.

Så just nu vill jag ha: MIDI klaviatur, Digitalt trumset, en Shure SM57:a, två kanalsplittar med kompressor till, Piano VSTi, en ny elgitarr, en stålsträngad gitarr mm.. Men försöker intala mig att vad jag ska göra är att få till ett fungerande sound med DFH (har fortfarande inte fått pukorna att låta något vidare), försöka få till ett "hårt" sound som fungerar i rock/hårdrock, få till ett mjukare sound som fungerar till pop/ballader, samma sak med basgitarren och alla andra instrument jag har. Lära mig hantera reverb och delay bättre på sången, så att det inte blir överdrivet osv.. Lära mig EQ:a bättre. Så just nu mixar jag om gamla inspelningar ganska mycket.

Kort sagt, har 10000 räntefri kredit mot faktura på mitt bankkort som bränner i fickan, och outnyttjad kredit på Musiklagret sen tidigare inköp, får se hur länge jag klarar av att inte använda den 😛

Men musiken är trots allt mitt största intresse, så jag ser inget fel i att lägga pengarna på det 🙂

Jaja, mycket svammel blev det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara tala för mig själv....men ur två perspektiv...

1: Jag lirar inte gura....hör inte skillnad på en samick-gura och en fender i princip....men i det fallet är inte min åsikt relevant, eftersom jag inte har någon större vana av att lyssna eller lira gura....och bara för att jag inte hör skillnaden betyder inte det att den inte finns......

Många gitarrister däremot, hör skillnaden....och eftersom de har större erfarenhet än jag på den punkten så väljer jag att lyssna på dom.....så vi har en strata också....(för att vi ska ha en gura som dom kan lira på om dom inte har med egen gura)

2: Jag har suttit med ljudkort för ett par tusenlappar med inbyggda preamps, billigare högtalare, billiga mickar, billiga pluggar osv....och har succesivt bytt till andra saker, som är dyrare.

Till skillnad från "gura-exemplet", så hör jag skillnaden mellan mina gamla billiga saker och de saker vi använder idag....

Jag hör en förbättring när vi drar vissa ljud via en extern rör-kompressor vi har....därför gör jag det ibland, istället för att använda mjukvarukompressorer....

Mixningsarbetet har underlättats grovt sedan vi bytte till bättre monitorer....

osv osv......

Men egentligen....tycker man inte att det är någon skillnad, eller att det underlättar arbetet, så behöver man ju självklart inte köpa dyrare grejor....

Men jag tror man måste skilja på att "skriva bra låtar", och att "göra bra produktioner". Vissa vill göra båda, andra väljer att satsa på en av dom.....

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan för att tala för mig själv vad gäller min lilla prylkärlek så begrundar den sig i att man fått kunskap om hur bra en inspelning kan låta och därför köper man värre grejer som kan uppnå de målen man har i en ljudbild.

Jag har märkt ett asets skillnad i ljudkvalité sedan jag gick från mitt lilla sketna Alton-bord till min nuvarande Mindprint En-voice av förklarliga skäl. Nu när jag även ska uppgradera mitt ljudkort så vet jag att jag inte har något att "skylla på" om det inte låter bra eftersom det då är min kunskap som felar totalt. Det tycker jag är skönt.

Så begränsningarna ska sitta i mitt huvud och inte i prylarna och därför köper jag bättre saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)
Så begränsningarna ska sitta i mitt huvud och inte i prylarna och därför köper jag bättre saker.

Det håller jag med om. Fast dyra prylar behöver inte innebära mer kreativitet. Själv blir jag t.ex. mycket mer imponerad över en budgetproduktion som låter dyr än tvärtom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har han inte växt sedan han var 11 eller? 🙁

Man blir en bättre golfare av att ha klubbor som är anpassade efter ens längd, eftersom man då kan slå längre.

Men, men...

Jag tror problemet beror på, som jag har hävdat förrut, att folk som pysslar med musik ofta inte bara är musiker, utan även prylbögar.

Snyggast studio när han dör, vinner.

Junior-golfare är man tills man fyller 19 år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...