Jump to content
Annons

Karlssonhögtalare.


Humor

Recommended Posts

Hittade nyss 4 st karlssonhögtalare ute i ett förråd som vi har hemma. Jag funderar på att ta dem till studion då jag tycker de låter jäklgt bra som komplement till monitorerna. Min fråga till er om ni har testat skillnaden mellan ett par studiomonitorer och karlssonhögtalare. Förskönar de ljudet mycket? orkar itne släpa dem till studion om de förskönar mkt. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Stig Carlsson hade en rätt nykter syn på ljutåtergivning. Förutsatt att de är i gott skick kan de vara utmärkta för lyssning. Vilken modell är det?

Edit: ändrade stavning av Carlsson...

Redigerat av Logichead
Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Det finns både Karlsson och Carlsson! Carlsson är bra som fn, fast inte som monitorer om det är dom som "spelar upp i taket"!

Karlsson har jag aldrig hört!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört Carlsson OA12 som mixningsmonitorer (har mixat i min vanliga stereo). Kanske inte världens bästa studiomoniotorer men underbara som HiFi högtalare. Dom är som sagt lite förskönande eller förlåtande om man så vill men är det en bra inspelning så låter också dom riktigt bra.

Tror absolut att det kan vara värt att ta dom till studion som ett komplement till dina vanliga monitorer. Däremot kan gummiupphängningarna på membranen och element och komponenter i allmänt vara rätt slitna om det är original. Vilka modeller är det och är deom renoverade nån gång?

Jag helrenoverade mina för några år sen med nya element och delningsfilter. Det säljs nytillverkade ersättningselement från danska Peerless till Carlsson modellerna (finns bl.a. på www.hifikit.se) och all info om renovering fins på ovan nämnda www.carlssonplanet.com

Redigerat av flintan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...