Jump to content
Annons

Hänga gitarr


Steinb

Recommended Posts

En liten fundering - efter som det är så opraktiskt att hela tiden plocka ner gitarren i väskan sen man spelat klart, eller låta den ligga och drälla på golvet - har jag införskaffat en sån där gitarrhängare man sätter på väggen och hänger gitarren i i halsen. En u-formad klyka alltså, lika som dom brukar ha på musikaffärer.

Men jag undrar; kan det vara skadligt för gitarren att hänga så under längre tid?

Tänkte främst på min Gibson explorer som väger bly och har en rätt smal hals. Ser rätt bräckligt ut där upp där klykan hamnar.

Vad tror ni?

Redigerat av Steinberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett par gitarrtekniker jag talat med menade att detta är det bästa sättet för gitarrer att förvaras på, hängande i halshuvudet och med resten av gitarren fri från kontakt med väggar, golv o dyl. Detta förutsatt att gitarren var någorlunda rätt viktfördelad och att man inte hänger gitarr mot yttervägg (utsatt för kraftiga temperatur-, fukt- och dragväxlingar) och inte på väggar där de kan bli utsatta för direkt solljus (temperaturväxlingar).

Det vet väl inte jag om det stämmer men jag har försökt följa detta och det verkar ha funkat fint!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har mina på ställningar på golvet, extremt lätt att bara ta tag i en och spela.

Jag märker att du inte har några små klåfingriga och musikälskande barn i familjen! 😉

Skulle jag ställa min gura närmare än en och en halv meter från marken skulle den genast förvandlas till leksak... *ryser*

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag märker att du inte har några små klåfingriga och musikälskande barn i familjen! 😱

Sätt ett hänglås på dörren så kommer de inte in till dina gitarrer. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har mina på ställningar på golvet, extremt lätt att bara ta tag i en och spela.

Jag märker att du inte har några små klåfingriga och musikälskande barn i familjen! 🙁

Skulle jag ställa min gura närmare än en och en halv meter från marken skulle den genast förvandlas till leksak... *ryser*

För mig är det lite tvärtom, får gömma gitarren så att inte farsan kommer och börjar bluesa loss 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...