Jump to content
Annons

Varmare och närmare hi-hat


bubben

Recommended Posts

Jag spelar in mina trummer med en ddrum4 men jag låter alla cymbaler vara aukustiska. Men jsg stör mig lite på hi-hat ljudet. Jag mickar upp den med en generis gc1a och när den kommer in i cubase så låter det dåligt! som om man stog 10m ifrån och spelade in, hur får jag ljudet att verkar varmare och närmare, skriv gärna hur man gör eftersom jag är dålig på cubase...

EDIT: Tydliggjorde rubrik /admin

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

har du testat att INTE micka hihaten? eller lyssna i dina OH mickar efter den? Den brukar gå in väldigt väl och det är sällan man behöver micka den. Om man inte spelar med asstängd hihat hela tiden förstås :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Under min inspelning som just nu i veckan ska mastras valde jag att lägga på en live hihat på ett spår för att få till det. testade att micka med en groovetubes rörmick och lite rörcomp på, väldigt lätt. Sen eqa med en cambrige eq, fick till det bra i mixen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Testade häromdan att micka upp min hi-hat med en sennheiser 825S. Blev rejält överraskad. Det var en värme och närhet i ljudet som jag inte fått med varken SM57/Sm58 eller konding...behövde inte EQ:a ett dugg 😄🙂😉

Värt att testa med tanke på mickens pris!

Redigerat av Humor
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har inte provat den micken, men en hel del billiga kondingar brister i diskanten tycker jag. Självklart ska du micka med konding om du vill ha en närmare hihat. Dynamiska är ju inte alls lika känsliga när det gäller att ta upp diskant.

Hur är dina hihats för det första? En dyr cymbal låter oftast bättre än en billig. Tycker ofta att man spelar in band som inte är nöjda med cymballjudet, men tittar man på vad dom spelar på så är det crap.

Prova att flytta micken så att den tar upp på ovansidan av locken och jämför när du mickar med fokus på lockens öppning. Prova att micka 10cm och backa till 20cm och jämför var det låter bäst och arbeta vidare därifrån tills du är nöjd. Har du fler kondingar så prova en annan.

Jobba på det där sättet så får du en kunskap och erfarenhet där du själv kan lösa dina problem om du skulle sakna dator nån gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...