Jump to content
Annons

Hur får ni ideer?


Danabacken

Recommended Posts

Ja äger 2 diktafoner och en lysande mobiltelefon nokia 3650

Mina Diktafoner är

Olympus 3000 med usb , otroligt bra prg att editera i ,

och du kan dessutom ta in va du nynnat i Melodyne :-)

Sen har ja en Digital Sony dom är nog bäst

på marknaden när de gäller ljudkvaliten iaf

( ett tips köp era Diktafoner på Ebay )

Men den bästa och mest praktiska 2 i ett ...Är

min gamle Nokia 3650 den har röstinspelnings funktion

där du har 1 minut på dej , men du kan ju nynna in många 1 minutare

på den , och Ljudkvaliten är bättre på Nokia än på dom flesta skitmp3

spelare med diktafon möjlighet , tro mej , ja har prövat de mesta

Nokia är dessutom väldigt bra med sin stora display där du har de mesta

överskådligt

DEN ÄR JA HELNÖJD MED , den kan du säkert hitta billigt på skroten

Jo du kan dessutom lyssna på dina alster på 3650:an direkt ,

då den har en bra ljudlig högtalarfunktion inbyggd

Ja Nokia , Börja tillverka mer 3650 igen , den är lyckad

och blir min ögonsten tills ja sätter mej på den ...............

Nu till Datorn där de hela INTE började igen

😠

Åh hjälp va frånvarande man är nu i skallen

kanske skall sova noterna av sej istället

mvh AKM

Redigerat av antikartellmusikern
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Många säger att de ofta får idéer precis innan de ska somna och det stämmer även för mig. Man är i nåt sorts halvt-vaken halvt-sovande tillstånd. Det kanske borde vara läge att beställa de där svamparna på Internet så att man hela tiden befinner sig i det tillståndet... Både den ena och den andra artisten säger ju att så bra musik som de gjorde när de precis var på väg in i knarkberoende har de aldrig gjort. Sen när de kraschat i träsket, tagit sig ut på andra sidan och blivit motionssimmare så är den musikaliska kreativiteten som bortblåst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det dyker upp delar i huvet när jag promenerar, och ofta är jag inte ens medveten om att jag nynnar, det är först när huvet börjar röra sig i takt som jag märker det 😉 om det är nåt som låter ok spelar jag in det i diktafonen på mobilen.

Det märkliga är sen när man lyssnar på det man spelat in efeter en vecka, så kan det man tyckte var bra, vara rent klychsigt SKIT, medans det man tyckte lät ok är helt grymt!

det var nån som sa att om man inte kom ihåg det när man kom hem var det inget bra ändå... tror jag inte på. det är barbierefrängerna på energy som sätter sig på skallen efter en lyssning, man ska inte sätta likamedstreck mellan bra och det som sätter sig.

Dessutom (förlåt att det blir ett så långt svar) så har iallafall jag en tendens att förenkla en melodi i huvet ju fler gånger jag nynnar den, vilket gör att om man inte spelar in den helst redan andra gången man sjunger den, så kan "kärnan" i den så att säga försvinna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Efter en period med ivrigt lyssnade, speciellt till live musik, blir jag djävligt sugen att göra nått själv. Lika så om man har "förlyssnat sig" pål något är ett bra sätt att rensa ur det att skriva nått litet i samma stil. Blir ibland mycket bra och ibland ren skit. Men ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tillvägagångssätt verkar vara något annorlunda mot dom flesta här 😉

Jag bygger min musik nästan uteslutande på perkussiva idéer. Jag har aldrig (tyvärr?) skrivit en låt baserad på en melodi eller harmoni som dykt upp i min skalle utan bygger nästan allt utifrån trummor och rytmer. Det kan vara allt från att jag kör förbi ett bygge och hör maskiner arbeta i något sorts mönster till att jag sätter mig ner och medvetet skapar en trumtakt som jag tycker känns kontrollerat okontrollerad. Har faktiskt hänt att jag slagit upp telefonboken och valt ett nummer på måfå och sen skapat en rytm utifrån detta 😉

Nästa steg är att skapa själva musiken. Ofta försöker jag skriva enligt en förutbestämd skala, ex. frygisk, lokrisk eller dim (favoriten), för att göra det något lättare för mig gällande eventuella melodier och harmonier. Sången är sista steg i min process. Detta kanske låter som ett väldigt tråkigt och hämmande sätt att skriva musik men det fungerar för mig 😄

Men visst, ibland sitter man bara med gitarren framför TV:n och kommer på ett riff när man klinkar. Jag kör inte stenhårt efter min egen mall, men oftast brukar det fungera enligt ovanstående koncept 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar alltid komma på något när jag sätter mig med mitt sf2-piano .

(Bra ibland, skit ibland)

En grej som kanske kan kallas plankning kan vara att lyssna på musik baklänges. Dyker upp hur fina slingor som helst emellanåt. (Kom bara ihåg om du gjort processen en gång för annars blir du kanske stämd 😉 )

För att det ska kännas bättre så kan man ju använda sin egen musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Att stejon snackar om att "de" säger att de aldrig gjort så bra musik som när de knarkade beror helt enkelt inte på musiken de då gjorde utan hur de tror att de kände sig vid tidpunkten. Det spelar ingen roll vad de hade skapat för musik i det läget, de hade tyckt att vad skit som helst hade varit fantastiskt och underbart. När man senare lyssnar på eländet, så märker man just att...det är ett elände!

Själv råkar de flesta av alla mina absoluta favoritartister vara väldigt raka, nyktra, oberoende och straighta, det är ingen efterkonstruktion. De låter bäst helt enkelt.

När Skaparen får för sig att ge mig en melodi spelar jag in den. Enkelt men sant.

:rolleyes:

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Att stejon snackar om att "de" säger att de aldrig gjort så bra musik som när de knarkade beror helt enkelt inte på musiken de då gjorde utan hur de tror att de kände sig vid tidpunkten. Det spelar ingen roll vad de hade skapat för musik i det läget, de hade tyckt att vad skit som helst hade varit fantastiskt och underbart. När man senare lyssnar på eländet, så märker man just att...det är ett elände!

Själv råkar de flesta av alla mina absoluta favoritartister vara väldigt raka, nyktra, oberoende och straighta, det är ingen efterkonstruktion. De låter bäst helt enkelt.

När Skaparen får för sig att ge mig en melodi spelar jag in den. Enkelt men sant.

:rolleyes:

:musik

Charlie Parker, Miles, Coltrane, Bob Marley, Brad Mehldau, D'Angelo... hmm och mååånga andra har ju kört hårt på droger och ändå fått till det en del. Skulle dom blivit bättre låtskrivare och musiker om dom inte knarkat så förbannat? Bäst-före-datumet påverkas givetvis en hel del, men ändå... Själv har jag ärligt talat ingen aning, men många hävdar de facto att droger har hjälpt dom att skriva bättre musik och bra musik skrev dom. Det hade förmodligen inte blivit samma låtar om dom hållt sig borta från knarket heller.

Obs! Jag är absolut ingen drogliberalist och nyttjar själv inget annat än det som är lagligt i sverige, men diskussionen är ändå ganska intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)

Där är ju Beatles och Beach Boys också bra exempel på vad lite knark kan göra för skapandet. 😆

Själv får jag mycket inspiration utav målningar, fotografier eller från något jag läst om. Det väcks ett behov av att sätta musik till den sinnestämning eller de tankar som innehållet skapat i mitt huvud. Nu när jag sysslar med instrumentalmusik tänker jag ofta filmiskt och då blir nog bilder en bättre inspirationskälla än musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får en liten slinga i huvudet som jag tycker är bra, sen spelar jag in det (det vill säga klickar in det i FL). Men eftersom jag inte riktigt vet dirket hur man ska sätta tonerna misslyckas jag alltid. 😉

.:Fnykis

EDIT: litet bump..

Redigerat av Fnykis
Link to comment
Dela på andra sajter

Hei.

Skriver på norsk.

Når jeg var yngre, hørt jeg veldig mye på jazzmusikk. Å lage en sang er jo å finne opp noe der og da. Jazzmusikere er vant til å "lage" melodier hele tiden, over akkorder eller med. Det kan være lurt å høre litt på jazz av og til. 🙂 Tove

Link to comment
Dela på andra sajter

Andrew (oregistrerad)

Hm, tja oftast är det nåt riff som dyker upp så fort man tar upp gitarren eller basen med för den delen. Ibland poppar det upp riff i huvudet när man är ute på stan/jobbet. Oftast får jag en känsla(eller en genrekänsla) i kroppen som säger att nu kommer det en låt snart. En känsla som säger: Ja, nu är det allt dags för en skalåt eller vad som nu dyker upp... Allt blir långt ifrån bra men det mesta känner jag mig nöjd med iaf... 😱

Redigerat av Andrew
Link to comment
Dela på andra sajter

Tiden då jag satt och harvade vid pianot ter sig som väldigt svunnen, även om jag stundtals längtar tillbaka dit! Nu verkar det som om hjärnan själv gör låtar, eller skisser. Nått bara kommer, spelar ingen roll när och så börjar hela processen per automatik. 🙂 Så det mesta sedan ett par år blir till i skallen, mest melodier ihop med en mycket distinkt rytm. Sedan barn har jag en pervers muntrumma som jobbar när jag hör melodier i skallen. Tandgnissel utgör själva baskaggen och highhatten, saliven blir virveln (jo det är säkert!) - som sugs in snabbt mellan tänderna!! En låtidé kan finnas i minnet i åratal, byggas på, skalas av osv.

När det är dags att spela in känner jag själv; nu är det dags för DEN låten, liksom.

Så gör iallafall jag! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig räcker det att jag tar gitarren som stäms om i alla möjliga sjuka stämningar för att hitta nya vinklar på konvensionella klanger....vilket oftast resulterar i en låtidé...problemet är att jag aldrig skriver ner stämningarna så det är ett jäkla schåå att rekonstruera om man ska jobba vidare efter nå'n vecka...

Pianolåtar kommer också men då en lite annan karaktär på dom...men jag går ständigt omkring med ett tiotal låtar i huvudet och spelar in och tankar ner i mp3:an för att få grepp på fortsättningar och dyl. och jag vet inte ...men om man fick hålla på heltid med detta att skriva låtar skulle jag nog kunna klämma ur mig en om dan som det verkar nu iaf...men det kanske sinar med tiden .... 😉😄🙂 så funkar det för mig

Link to comment
Dela på andra sajter

Tiden då jag satt och harvade vid pianot ter sig som väldigt svunnen, även om jag stundtals längtar tillbaka dit! Nu verkar det som om hjärnan själv gör låtar, eller skisser. Nått bara kommer, spelar ingen roll när och så börjar hela processen per automatik.  😏 Så det mesta sedan ett par år blir till i skallen, mest melodier ihop med en mycket distinkt rytm. Sedan barn har jag en pervers muntrumma som jobbar när jag hör melodier i skallen. Tandgnissel utgör själva baskaggen och highhatten, saliven blir virveln (jo det är säkert!) - som sugs in snabbt mellan tänderna!! En låtidé kan finnas i minnet i åratal, byggas på, skalas av osv.

När det är dags att spela in känner jag själv; nu är det dags för DEN låten, liksom.

Så gör iallafall jag!  🙁

Off topic:

Nad! Skulle vara kul om du vill spela in muntrumman, vore förbaskat kul att höra hur den låter! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tiden då jag satt och harvade vid pianot ter sig som väldigt svunnen, även om jag stundtals längtar tillbaka dit! Nu verkar det som om hjärnan själv gör låtar, eller skisser. Nått bara kommer, spelar ingen roll när och så börjar hela processen per automatik.  😮 Så det mesta sedan ett par år blir till i skallen, mest melodier ihop med en mycket distinkt rytm. Sedan barn har jag en pervers muntrumma som jobbar när jag hör melodier i skallen. Tandgnissel utgör själva baskaggen och highhatten, saliven blir virveln (jo det är säkert!) - som sugs in snabbt mellan tänderna!! En låtidé kan finnas i minnet i åratal, byggas på, skalas av osv.

När det är dags att spela in känner jag själv; nu är det dags för DEN låten, liksom.

Så gör iallafall jag!  😳

Off topic:

Nad! Skulle vara kul om du vill spela in muntrumman, vore förbaskat kul att höra hur den låter! 😄

😄 Låter såhär! Tandgnissel och spott. 😱:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Som frågan lyder: hur får du dom bästa låt-ideerna? Kanske inte så viktigt att veta, men kul. Mina bästa låt-ideer får jag sitter och leker med konstiga ljud i mitt musik-program. Och ibland blir jag också inspirerad när jag tittar på film.

Så, vilka är dina knep att få fram ideer? 😄

\Dana

om du kan få tag på ett exemplar av den lilla handboken 'skådespelarens skapande process' så finns där ett mycket läsvärt kapitel om kreativitet och inspiration, hur det fungerar.

utöver det så är det en ypperlig bok, som alla musiker, producenter och inspelningstekniker BORDE läsa. det skulle inympa mer konstnärlig kvalitet i musikskapande och framförande i vårat kanska kulturtunna land.

boken, liten och behändig, är baserad på Stanislavskij's dramateorik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...