Jump to content
Annons

Claes behöver hjälp!


Claes Holmerup

Recommended Posts

Som många redan vet (jag har ju tjatat länge om det... 🙂 ), så planerar jag att göra testinspelningar med olika A/D och D/A-omvandlare - i samma anda som mictesterna, men av förklarliga skäl blir det förstås högre "vetenskaplighet" i ett omvandlartest.

Jag spelar inte längre med något band, så den musik jag kan spela in själv, är begränsad till virtuella instrument (förutom basen och sången...).

Med andra ord kan jag inte pilla ihop några spår med levande musik - och behöver därför er hjälp.

Det jag är ute efter, är stereospår med olika typer av levande musik. Det räcker med ca 10 sekunders snuttar - men det måste vara egna kompositioner där det inte kommer att krävas någon form av royalty eller STIM-kostnader. Avsikten är nämligen att det använda materialet kommer att ligga på testsiten i tid och evighet, men att det inte ska belasta mig med några kostnader. Det kommer förstås också att byggas ut efter hand som jag får möjlighet att testa fler omvandlare - och samma ljudfiler kommer att användas till alla testinspelningar.

Den eller de som ställer upp med detta (om det blir många så förbehåller jag mig rätten att välja ut det jag själv tycker är bäst för ändamålet eller som jag tycker är trevligast att lyssna på 🙂 ) och som får med sina bidrag på testsiten, kommer att bli belönade med ett litet omnämnande och en länk därifrån till sin egen website (den befintliga mic-testsiten är välbesökt av folk från hela världen 😎 ).

Jag vill ha så lika inspelningar som möjligt och av god kvalitet, i 44.1 och 96kHz - och gärna med olika stil och olika instrumentering, för att kunna höra olika detaljer. Gärna partier med lite dynamik - alltså inte dödkomprimerat - och välmixat. Kanske någon snutt av en rocklåt, någon reggae-snutt, något från en stråkkvartett och något från en blåsensemble - lite från en symfoniorkester är kanske att hoppas för mycket...? 🙂

Hojta till om ni känner för att hjälpa till, så snackar vi vidare - så att denna test äntligen kan ta fart.

Eventuella idéer omkring dessa tester är välkomna fram tills alla detaljer kring utförandet är helt spikade. Sedan är det ingen återvändo, eftersom allt måste vara repeterbart om det ska vara någon mening med testerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gött att du är på gång! Men glöm inte elektronisk musik, jag skulle tipsa om att plocka med nåt i stil med glitch, microsounds eller liknande som är oerhört digitalt och elakt med knäppar, knaster och sprak. Helt enkelt sånt som har onaturligt mycket transienter, d.v.s. sånt som omvandlare kanske inte gillar 🙂

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ställer helt klart upp!

Spelade in en skiva med ett country/rock'n'roll band i vintras som jag skulle kunna ställa upp med material ifrån.

Skivan finansierades av dem själva och är inte officiellt släppt, och jag har nyss pratat med dem och de tyckte bara att det var roligt ifall de fick vara med på en sådan test.

Kan det vara av intresse?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte säker på att jag klarar av att leverera tillräckligt bra kvalitet 😱

Men jag gör gladeligen ett försök 😛

Brukar bli mest lite lugnare pop/rock ballader alternativt rock/hårdrock. Antingen keyboard baserat eller gitarr baserat. Med Gitarr, keyboard, bas och Drumkit from hell..

Link to comment
Dela på andra sajter

Gött att du är på gång! Men glöm inte elektronisk musik, jag skulle tipsa om att plocka med nåt i stil med glitch, microsounds eller liknande som är oerhört digitalt och elakt med knäppar, knaster och sprak. Helt enkelt sånt som har onaturligt mycket transienter, d.v.s. sånt som omvandlare kanske inte gillar 😱

/Majken

Bra idé.

När jag nämnde levande musik, så tänkte jag mest på VSTi, som kanske av somliga kan anses vara fel för sådana här tester. Jag vill ju göra detta så bra som möjligt, så jag vill inte att någon ska kunna klaga på utförandet...

Om man ska ha med elektronisk musik, så är det kanske i så fall lämpligast med sådant som är gjort med analoga syntar - eller tror du att VSTi-skapat också kan anses hålla måttet...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra idé.

När jag nämnde levande musik, så tänkte jag mest på VSTi, som kanske av somliga kan anses vara fel för sådana här tester. Jag vill ju göra detta så bra som möjligt, så jag vill inte att någon ska kunna klaga på utförandet...

Om man ska ha med elektronisk musik, så är det kanske i så fall lämpligast med sådant som är gjort med analoga syntar - eller tror du att VSTi-skapat också kan anses hålla måttet...?

Jag tycker personligen inte att VSTi'er är fel. Tvärtom kan du ju då köra loopback test genom DA/AD omvandlaren och se hur mycket resultatet skiljer sig från originalet. Det borde även vara intressant att köra brus och sveptoner, kanske med Rightmark kopplat på omvandlarna för att se saker som signalbrusförhållande, frekvensgång o.s.v.

Detta tillsammans med rena omvandlingar av musikstycken borde ju ge ett väldigt exakt test 😱

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Så mycket respons på så kort tid! 😱

Skitkul!

Country Rock'n'Roll, pop/rock ballad, hårdrock (via PM - om det går med tanke på STIM...) och analogsynt. En suverän blandning. Då saknas egentligen bara klassiska instrument (stråkar och blås), om det finns någon som kan hjälpa till med det...?

Jag har också en analog frekvensgenerator som kommer att användas för frekvenssvep och brus, som också kommer att finnas med.

EDIT: Just det - glömde nämna Rightmark, som jag också ska kolla hur det funkar, så att jag kan använda det också. 😛

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Så mycket respons på så kort tid! 🙂

Skitkul!

Country Rock'n'Roll, pop/rock ballad, hårdrock (via PM - om det går med tanke på STIM...) och analogsynt. En suverän blandning. Då saknas egentligen bara klassiska instrument (stråkar och blås), om det finns någon som kan hjälpa till med det...?

Jag har också en analog frekvensgenerator som kommer att användas för frekvenssvep och brus, som också kommer att finnas med.

EDIT: Just det - glömde nämna Rightmark, som jag också ska kolla hur det funkar, så att jag kan använda det också. 🙂

Har en cellosextett om du vill?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så mycket respons på så kort tid! 🙂

Skitkul!

Country Rock'n'Roll, pop/rock ballad, hårdrock (via PM - om det går med tanke på STIM...) och analogsynt. En suverän blandning. Då saknas egentligen bara klassiska instrument (stråkar och blås), om det finns någon som kan hjälpa till med det...?

Jag har också en analog frekvensgenerator som kommer att användas för frekvenssvep och brus, som också kommer att finnas med.

EDIT: Just det  - glömde nämna Rightmark, som jag också ska kolla hur det funkar, så att jag kan använda det också. 🙂

Har en cellosextett om du vill?

Jag tänkte mig kanske egentligen mer en blandad liten stråkensemble - men Cello är ett mäktigt instrument, så det kan säkert också passa bra. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Så mycket respons på så kort tid! 🙂

Skitkul!

Country Rock'n'Roll, pop/rock ballad, hårdrock (via PM - om det går med tanke på STIM...) och analogsynt. En suverän blandning. Då saknas egentligen bara klassiska instrument (stråkar och blås), om det finns någon som kan hjälpa till med det...?

Jag har också en analog frekvensgenerator som kommer att användas för frekvenssvep och brus, som också kommer att finnas med.

EDIT: Just det  - glömde nämna Rightmark, som jag också ska kolla hur det funkar, så att jag kan använda det också. 🙂

Har en cellosextett om du vill?

Jag tänkte mig kanske egentligen mer en blandad liten stråkensemble - men Cello är ett mäktigt instrument, så det kan säkert också passa bra. 🙂

jaja.. bouncar ner en snutt o pmar en länk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får testa med rena vågformer sen när du "mäter".

Du behöver inte vara lugn... 😛

Det kommer att bli både frekvenssvep (analog generator, eftersom Wavelab fuskar genom att modulera när man kommer upp över en viss frekvens...), brus och annat oljud att jämföra också - för de som har den läggningen... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...