Jump to content
Annons

Är theori och träning nödvändigt?


Danabacken

Recommended Posts

Annons
  • Svar 65
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Tja, kan säga att min musiksmak med all sannolikhet är annorlunda än om jag inte hade hållit på med musik. Jag tror att jag, om jag exempelvis hade fortsatt med musikvetenskapen, hade haft en betydligt mer formalistisk syn på musik (därmed inte sagt att jag inte är formalist) än jag har idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Risken med att lära sig för mycket är att musiken blir musikermusik och det vill vi väl inte

Är inte all musik musikermusik?

Men jag förstår vad du menar. Men vad skulle det vara för fel på sån musik?

För övrigt så tycker jag hela idén med att kunskap gör en till konstnärlig krympling är helt befängd. Ju mer man kan desto mer kan man göra.

Man går ju inte genom en total persaonlighetsförändring och blir byråkrat bara för att man vet hur man skriver ner sin musik på ett papper.

Jag studerade musik på heltid i 6 år. Och nu kan jag äntligen göra all den musik jag hade inom mig för 7-8 år sedan. Det är helt underbart.

Ett rockackord blir ju inte fult bara för att man vet hur man altererar och lägger en miljard färgningar på ackord. Grejen för mig är att nu kan jag både göra punklåtar och pastischer på Stravinksy's seriella musik... Och jag fick med mig tusentals principer och idéer för hur man kan hitta nya spännande klanger och former.

Jag menar absolut inte att jag kan göra bättre musik än någon som inte är utbildad. Men jag kan definitivt göra bättre musik än vad JAG kunde innan.

Redigerat av Tophe
Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Det är alltid lättare att komma vidare NÄR man fastnar om man har ett teoretiskt hun om hur "det borde vara". Sen kan man ju skita i alla regler även om man kan dom och bara improvisera. Men det kan alldrig vara fel att ha kunskap. Den ska bara få vila ibland. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant ämne där många insiktsfulla och genomtänkta åsikter kommer fram. Forumet i sitt esse.

Jag framhärdar att kunskap för det mesta tynger/besvärar/hindrar på kreativa och konstnäriga områden när det gäller att skapa nått nytt och intressant. Ska man däremot vara med i husbandet på "Allsång på Skansen" är det nog bra om man kan läsa noter etc.

royen: subversiva? formalistisk? Vänta, jag ska hämta SAOL.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Jag framhärdar att kunskap för det mesta tynger/besvärar/hindrar på kreativa och konstnäriga områden när det gäller att skapa nått nytt och intressant. Ska man däremot vara med i husbandet på "Allsång på Skansen" är det nog bra om man kan läsa noter etc."

Hur i hela fridens namn skulle läskunnighet kunna hindra kreativitet?

Är analfabeter automatiskt mer kreativa berättare?

Jag slår dessutom vad om att du kan en del om musik. Hur stor får kunskapen bli innan man slutar vara kreativ?

Jag tycker fortfarande det är en helt märklig och fullkomligt verklighetsfrämmande tanke att man inte längre är kreativ för att man vet vad ackorden heter när man spelar dem.

Finns det nåt bra exempel ur verkliga livet som befäster denna idé.

Har vi något här på forumet som en gång var kreativ och nu har så mycket kunskap att de inte längra kan skapa?

Kan inte denne då berätta lite hur det hela gick till och visa tydliga paralleller mellan kunskap och kreativ oförmåga.

Link to comment
Dela på andra sajter

[Tophe] Jag har kanske varit lite otydlig, men jag tror att risken ökar för sämre kreativitet med kunskap (musikteori). Det kan ju vara så att det är precis tvärtom, men jag tror inte det.

Du tycks ju vilja ha handfasta bevis för att min tes är sann, så att antingen du eller jag har rätt. Så enkelt är det nog inte. Du är övertygad om att din musikutbildning har hjälpt dig, och så är det förmodligen. Mig däremot får du aldrig se på musikutbildning. Jag tror inte det skulle ge mig nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tophe säger mycket vettiga saker i den här tråden.

Kan inte heller tänka mig att kreativitet dämpas av kunskap för ett ämne. Tycker det verkar lite väl underground-wannabee att försöka få det till att det inte är "ball" att lära sig teori. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

En som vore skolad i sång och musik skulle aldrig våga sig på att sjunga som Håkan Hellström...

Hehehe.. du skulle bara veta hur det låter ur övningsrummen på musikhögskolan på kvällarna. Det är där punkbanden återuppstår. En stor del av de högutbildade musiker och musiklärare som kommer ut nu är bara ett gäng bohemer, punkare och rockare med väldigt mycket kunskap till sitt förfogande.

Jag får väl sälla mig till kategorin bohemer...

Den första kärleken dör aldrig. Det märks så tydligt när folk börjar närma sig slutet av sina ubildningar. Man har gjort en resa runt hela musikhistorien och hmanat i alla möjliga och omöjliga musiketablissemang. Men till slut kommer man oftast tillbaka ungefär där man började, men mer upplyst och full av möjligheter att göra verklighet av sina visioner.

Om man inte snöar in på status förstås, men det har ju ingenting med kunskap eller skolning att göra. Sånt trams kryllar det ju mer av i undergroundrörelsen än i något operahus i hela världen.

Redigerat av Tophe
Link to comment
Dela på andra sajter

En som vore skolad i sång och musik skulle aldrig våga sig på att sjunga som Håkan Hellström...

Hehehe.. du skulle bara veta hur det låter ur övningsrummen på musikhögskolan på kvällarna. Det är där punkbanden återuppstår. En stor del av de högutbildade musiker och musiklärare som kommer ut nu är bara ett gäng bohemer, punkare och rockare med väldigt mycket kunskap till sitt förfogande.

Jag får väl sälla mig till kategorin bohemer...

Den första kärleken dör aldrig. Det märks så tydligt när folk börjar närma sig slutet av sina ubildningar. Man har gjort en resa runt hela musikhistorien och hmanat i alla möjliga och omöjliga musiketablissemang. Men till slut kommer man oftast tillbaka ungefär där man började, men mer upplyst och full av möjligheter att göra verklighet av sina visioner.

Om man inte snöar in på status förstås, men det har ju ingenting med kunskap eller skolning att göra. Sånt trams kryllar det ju mer av i undergroundrörelsen än i något operahus i hela världen.

Lite sant faktiskt.....

Bror min har snart gått ut musikhögskolan på klarinett.

Ibland kommer han till mig och vill höra på den hårdaste metall jag har, Flummigaste Psykadeliska pop/rocken, och skitig Grunge.

Om en del inlägg stämmer kan jag inte förstå mig på honom som är så pass skolad innom den klassiska musiken. Ibland plockar han fram tenorsaxen och river av sjyssta jazzsolon med.

Att kunskap ska förhindra kreativitet - det är ett uttalande jag inte håller med om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

"Jag framhärdar att kunskap för det mesta tynger/besvärar/hindrar på kreativa och konstnäriga områden när det gäller att skapa nått nytt och intressant."

Hur i hela fridens namn skulle läskunnighet kunna hindra kreativitet? Är analfabeter automatiskt mer kreativa berättare?

Hur stor får kunskapen bli innan man slutar vara kreativ?

Jag tycker fortfarande det är en helt märklig och fullkomligt verklighetsfrämmande tanke att man inte längre är kreativ för att man vet vad ackorden heter

när man spelar dem. // Finns det nåt bra exempel ur verkliga livet som befäster denna idé.

- Precis, det är bara en myt! (Vilka som odlar den samt varför vet jag däremot inte!) Precis som myten som säger att ju mer droger

man tar desto bättre musik/litteratur/film skapar man! Har provat... fungerade inte :rolleyes:! Tror på teorin om o sätta på "kreativitets-kranen"!

(Men visst, behöver ngn sprit/droger för att orka gå upp på morgonen så behövs självfallet samma medicin för o skapa musiken och råkar

den drabbade dessutom vara ett geni så blir ju konsten/musiken därmed genialisk men detta är trots, inte tack vare sprit/droger som

ev magisk musiken skapas! Många över-begåvade har ångest och droger bedövar just detta men tror ngn på allvar att Hendrix varit värdelös nykter?

Dödsjuk och ledsen eller frisk och euforisk kan skapa bra musik... tror jag! Men kanske menades det att man inte blir bättre bara för man kan teori?

Eller att tvång dödar kreativiteten? Ty är det tråkigt blir det garanterat dåligt, där kan jag hålla med! I Paris schangtila salar, värsta buse franska talar!

Redigerat av Elvlis
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske har vi sjuttiotalets och åttiotalets blockflöjtande att tacka för det svenska musikundret? Eller är det Leif Pagrotskys förtjänst???

Minns mina musiklektioner på låg och mellanstadiet; oftast fick vi sjunga en enerverande sång vid namn Papa Tomas, kanske allra mest enerverande för mig eftersom jag ju heter Tomas.

Nåja. Ibland hade man tur och fick spela claves. Och hade man riktig, riktig tur kunde man få spela tambourine eller triangel...

Vid något tillfälle fick vi gå till filmrummet och titta på svartvit vcr-video. Vi hade en riktigt gammal musikfröken som av någon anledning lät oss få titta på Jimi Hendrix...

Ack, ack ljuva sjuttiotal.

Ber om ursäkt att jag svävat ut en aning...

Dock tycker jag att blockflöjt hämmar allt som har med musikglädje att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

En som vore skolad i sång och musik skulle aldrig våga sig på att sjunga som Håkan Hellström...

Hoppas i så fall att ALLA ser till att bli skolade... Det skulle vara förbjudet att låta så illa - det är ju t o m värre än Di Leva - och då har det gått långt... 😕

---

Visst kan man hitta exempel på att utbildade blir hämmade. När jag hade mitt band, så skulle vi ha tag på keyboardister för att kunna spela live - och det var faktiskt flera som inte kunde jamma alls, utan de var helt handikappade utan noter framför näsan. Det var förstås inte dem vi valde... 🙂

Det finns många musiker som är otroligt duktiga, men som inte kan noter (ett känt exempel är Benny Andersson, som det faktiskt har gått hyfsat för... 🙂 ).

Det finns många författare som skriver uselt, men skapar bra stories och klarar sig bra tack vare korrekturläsning och uppfräschning av andra. Ibland kan det kanske rentav vara lite underliga formuleringar som gör böckerna mer intressanta än andra...

Hur mycket utbildning hade Rembrandt? Så vitt jag vet, så studerade han andras tavlor och utvecklade sin egen teknik som blev ännu bättre. Han lärde sedan ut det till andra som var intresserade, men så vitt jag vet, hade han ingen konstutbildning. Hans tavlor tillhör fortfarande de främsta som någonsin har målats...

Sedan finns det förstås många som verkligen har hjälp av sin utbildning och har blivit mycket bättre på sina instrument tack vare utbildningen - men kreativitet kommer inte av utbildning - utan av ett rörligt intellekt som behöver få utlopp för sin skaparglädje. Kreativitet kan man inte lära sig, medan fakta går att lära sig. Ibland har man nytta av faktakunskaperna under skapandeprocessen, men oftast gör det varken till eller ifrån. Man kanske får lite lättare att spela sina egna idéer om man är utbildad på något instrument och man kan möjligen få lättare att komma vidare om man skulle fastna någonstans, men många spelar bara på gehör och gör det väldigt bra utan utbildning. 😆

Är man kreativ innan man påbörjar sin musikutbildning, så kommer man att fortsätta vara kreativ när man slutar också, eftersom det ligger i ens personlighet - men man blir inte mer kreativt lagt om man går en utbildning, så om det inte finns från början, så finns det inte sedan heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Sammanfattningsvis kan man kanske säga att man blir inte skicklig på musik bara för att man har teoretiska kunskaper men man blir inte heller per automatik

jättebegåvad bara för att man saknar teoretiska kunskaper :rolleyes:!

(Även om alla genier skulle vara galna är inte per automatik alla galningar genier)

(Att en genomsnittlig riksdagsledamot har lägre utbildningsnivå än genomsnitts-Svensson behöver inte vara ngt negativt men är ej heller per automatik ngt väldigt positivt!)

Link to comment
Dela på andra sajter

(Att en genomsnittlig riksdagsledamot har lägre utbildningsnivå än genomsnitts-Svensson behöver inte vara ngt negativt men är ej heller per automatik ngt väldigt positivt!)

Jo, det vet väl alla att vilken outbildad politiker som helst är en bättre politiker än

charmtrollet Thomas Östros....

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

De har ofta en förhållandevis låg utbildningsnivå (men de har varit med i Rörelsen sedan de var små, så de är välutbildade i partidoktrinen...), men inbillningsnivån överstiger alla skalor... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Den var bra :rolleyes:!

Riksdagsledamöternas coach, företrädare samt andlige överkucku*:

"Jo, vi må ha låg utbildningsnivå men det kompenserar vi mer än väl med våran höga inbillningsnivå!" (😆!)

* En fiktiv utav Elvlis påhittad sagofigur!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan nog göra bra musik både som skolad och oskolad.

Min erfarenhet är att många med djupa teoretiska kunskaper är mindre bra på att köra "på känsla" än andra, men det är förmodligen helt beroende på personlighet. En gång jammade vi lite Gnawa (marockansk folkmusik) och jag fick väl till rytmen rätt okej genom att lyssna och gå på känn, medan musikerna i sällskapet började analysera synkoper och grejer och det lät... inte så bra.

Endå gångerna jag känner att jag saknar skolning är när jag ska förklara saker för "musiker", man har inte riktigt samma språk så allt tar längre tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan nog göra bra musik både som skolad och oskolad.

Min erfarenhet är att många med djupa teoretiska kunskaper är mindre bra på att köra "på känsla" än andra, men det är förmodligen helt beroende på personlighet. En gång jammade vi lite Gnawa (marockansk folkmusik) och jag fick väl till rytmen rätt okej genom att lyssna och gå på känn, medan musikerna i sällskapet började analysera synkoper och grejer och det lät... inte så bra.

Endå gångerna jag känner att jag saknar skolning är när jag ska förklara saker för "musiker", man har inte riktigt samma språk så allt tar längre tid.

Håller med till punkt och pricka! Det är både bra och obra beroende på vad man är ute efter och hur personen i frågan är. Eller säger jag det här nu för att jag själv är urusel på teori? :rolleyes:

Eller kan man se det som att vi som är mindre bra på teori får använda andra "sinnen", likt en blind får lära sig att förlita sig på sin hörsel och känsel. Flummig va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej igen!

Appropå ingenting så finns det ett sammanband mellan ordblindhet å ena sidan samt musikalisk och matematisk begåvning å andra sidan!

Vänta det blev fel, fins et samannbannd melan ordblihet å anw sidb slak muxzlisk cho tametask åbevgnig ö ndarh dsnab!

Mann vil ju helre varra musikallisk och mattetmatikst begåvad för då kan man sitta och korrekt räkna alla, ifrån sin musik-karriär

förtjänade pengar istället för att korrekt skriva om varför allt är emot en och man därav aldrig kommit till skott med USA 1:an :rolleyes:!

Redigerat av Elvlis
Link to comment
Dela på andra sajter

Mann vil ju helre varra musikallisk och mattetmatikst begåvad för då kan man sitta och korrekt räkna alla, ifrån sin musik-karriär

förtjänade pengar istället för att korrekt skriva om varför allt är emot en och man därav aldrig kommit till skott med USA 1:an 😕!

Du är inte så musikalisk va? 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, alla kära medlemmar! Jag har grubblat över en sak ett tag nu (15 minuter, för att vara ärlig). Många snackar om att man behöver läsa theori o sånt om musik, för att bli duktig på att skapa musik (harmonier, toner, etc..). [...]

BLIR man så mycket bättre av att lära sig om musik-skapande och harmonier och sånt egentilgen. (

Ja, då kan vi sammanfatta detta och du kan få svar på din fråga. Nej, man behöver inte läsa teori för att bli bra eller ens bättre. Men det tycks inte göra någon skada enligt uppgift.

Frågar du någon som lagt ner upp till sex år av sitt liv på att läsa musik så får du ett svar. Frågar du mig får du ett annat svar. Läs igenom tråden och dra dina egna slutsatser. Det skadar nog inte...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns många musiker som är otroligt duktiga, men som inte kan noter (ett känt exempel är Benny Andersson, som det faktiskt har gått hyfsat för... 😆 ).

Det finns många författare som skriver uselt, men skapar bra stories och klarar sig bra tack vare korrekturläsning och uppfräschning av andra. Ibland kan det kanske rentav vara lite underliga formuleringar som gör böckerna mer intressanta än andra...

Hur mycket utbildning hade Rembrandt? Så vitt jag vet, så studerade han andras tavlor och utvecklade sin egen teknik som blev ännu bättre. Han lärde sedan ut det till andra som var intresserade, men så vitt jag vet, hade han ingen konstutbildning. Hans tavlor tillhör fortfarande de främsta som någonsin har målats...

Är man kreativ innan man påbörjar sin musikutbildning, så kommer man att fortsätta vara kreativ när man slutar också, eftersom det ligger i ens personlighet - men man blir inte mer kreativt lagt om man går en utbildning, så om det inte finns från början, så finns det inte sedan heller.

Medföddd talang tror jag inte på alls, jag tror att musik ofta används som uttrycksmedel just för att det är lättillgängligt. Man kan lära sig vad som helst, vad som sen anses som begåvat eller bra handlar om smak. Smak verkar ju uppenbarligen vara kulturellt betingat, olika i olika tidsepoker och geografiska områden. Alla delar av världen uppskattar nog inte Rembrant eller Benny Andersson.

Man behöver inte va ett dugg kreativ eller begåvad för att syssla med musik. Man kan ju faktiskt få ut väldigt mycket från det ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min åsikt är att man behöver ha ett medvetande när man gör musik,

om vad man håller på med och varför och hur man kan variera sig.

Många som jag hör har åsikten att "det behövs inte massa teori

och grejer för att skriva låtar, sitter ju i känslan, bla bla bla"

Visst är det så, man kan ju kunna hur mycket teori som helst utan att kunna

presentera en enda låt-idé.

Men samtidigt känner jag att många som uttrycker den åsikten är de

som inte kan och kankse har komplex för att de inte kan någon teori.

Det jag menar är att för att kunna hålla på å skapa/arrangera musik

måste man ha kunskaper om teori, harmonier, ackord mm...för att kunna

variera sig.

Jag tror att man lätt kommer till en gräns när det inte längre funkar med

en vanlig tre-klang och skriva alla låtar med A - D - E.

Det är inget som säger att man måste kunna alla harmonier, ackord,

stäm-föringsregler mm.... men jag menar att man inte kommer komma lika

långt i sitt musikskapande bara på känsla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...