Jump to content
Annons

Billiga och bra drumpads?


metz

Recommended Posts

Jag är grymt trött på att programmera trummor. Jag vill banka på något istället. Det är så jäkla tröttsamt att mata in not för not eller spela prylar på en synth som man i flera minuter för något man kunde bankat in på ett par sekunder. Någon som har några bra tips?

Det finns ju lite trumpads och sådan skit. Jag vill helst inte betala för en massa ljud jag inte kommer använda ändå utan bara själva midi-informationen. Något sådant har jag inte hittat. Och dom som verkar finnas får man ju sälja sin kropp nere i hamnen för att få råd med.

Någon som har några sköna tips? Jag har experimenterat lite med "extract timing" funktionen i Sonar som gör att man kan få ut midi information från inspelat audio. Så om jag tex spelar in när jag bankar på ett par kastruller så lägger Sonar in noter så fort audio-signalen överstiger en viss tröskel. Men det vore ju najs med något smidigare. Gärna ett par helt fantastiska pads som kostar 7 spänn på ICA eller nåt.... ;-)

Mvh

/Metz

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag såg en kille på nätet som byggt egna pads av pajformar. För att få ett lite naturligare och troligtvis även tystare tillslag hade han klistrat på tillklippta musmattor. För att generera midisignaler från dessa använde han sig av en egenhändigt byggd miditrigger och ett gäng piezoelement.

Tyckte detta lät som en sjysst lösning... kanske något du kan testa?

Finns flera liknande lösningar på nätet. Med mer eller mindre nogranna byggbeskrivningar.

Ska själv försöka bygga en variant som använder en ATMega8 processor från Atmel. Vet inte vad det kommer att kosta men jag tror mig hamna under tusenlappen iaf...

Link to comment
Dela på andra sajter

INtresssant tips, Mange! Kontaktmikar kan man visst göra mycket med, trots att de är billiga. Jag har spelat några improvisatinskonserter med en kille som hade med sig kontaktmikar. Han tejpade dem på ett bord och så slängde han runt med lite småprylar på bordet (trumvispar, småmynt... och jag vet inte vad). Det lät helt ok i PA:t! Absolut i metallskrotklass! ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

WhatGoesOn (oregistrerad)
Köp en av mig när jag byggt färdigt min. 🙂

Blir billigare än billigast!

Kan dock inte lämna något leveransdatum eller några garantier.. hehe

Jag är intresserad. Hör av dig om det blir av och lycka till :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

WhatGoesOn (oregistrerad)
testa med denna pluggen (förutsatt att du har ett vst-kompatibelt program):

http://www.smartelectronix.com/users/koen/KTDrumTrigger/

har iofs ingte testat den själv än, men det verkar som om man med hjälp av en mikrofon och något att banka på skulle kunna få ganska bra resultat.

Tack för tipset, någon som har provat?

Link to comment
Dela på andra sajter

WhatGoesOn (oregistrerad)
Köp en av mig när jag byggt färdigt min. 🙂

Blir billigare än billigast!

Kan dock inte lämna något leveransdatum eller några garantier.. hehe

Om nu detta mot förmodan skulle dra ut på tiden 😄

Är det någon som har tips på billigast möjliga maskin som kan omvandla triggers till midi?

Link to comment
Dela på andra sajter

maskin som kan omvandla triggers till midi?

Om du redan har någon form av datorprogram att spela in i är det billigast att leta där. Jag vet att i alla fall Logic har en funktion för att omvandla audio till midi. Men det kanske finns i många andra DAW-program. Det finns även maskiner för detta men jag har ingen aning om vad som där är billigaste alternativet. Dessutom tror jag att det går fortare och blir tightare med mjukvara eftersom man då även har tillgång till automatisk kompensering av fördröjning.

Link to comment
Dela på andra sajter

WhatGoesOn (oregistrerad)
maskin som kan omvandla triggers till midi?

Om du redan har någon form av datorprogram att spela in i är det billigast att leta där. Jag vet att i alla fall Logic har en funktion för att omvandla audio till midi. Men det kanske finns i många andra DAW-program. Det finns även maskiner för detta men jag har ingen aning om vad som där är billigaste alternativet. Dessutom tror jag att det går fortare och blir tightare med mjukvara eftersom man då även har tillgång till automatisk kompensering av fördröjning.

Baztin gav ju ett tips jag tänkta kolla upp.

Är bara tveksam till hur det blir med flera "trummor", jag har nämligen bara en audioingång på ljudkortet.

Det pratades om olika frekvenser på sidan Bazin länkade, kanske kan det fungera?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom tror jag att det går fortare och blir tightare med mjukvara eftersom man då även har tillgång till automatisk kompensering av fördröjning.

Kan inte hålla med om att mjukvara skulle vara bättre. Har man många ingångar på sitt ljudkort så kan man säkert få utmärkt prestanda med den där KTDrumTrigger.. fast man får ju offra lite processorkraft. Tekniken att filtrera ut frekvenser är jag tveksam till.. då måste man ju se till att ha PADs som låter...och låter väldigt olika dessutom. Jag vill helst inte störa mina grannar 😄

Generellt så anser jag att dedikerad hårdvara ger bästa prestanda.

Men jag kommer nog inte kunna låta bli att ta en titt på KTDrumTrigger ändå 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

det bästa är faktiskt att köra riktiga trummor de blir mångag gr billigare än midi trummor sen låter de ju bättre 🙂

men de va iof inte svar på frågan 🙂

aja go for riktiga trummor! 😎

Många gånger billigare tycker jag bara det blir om du jämför med Roland V-drums 🙂

...men jag kan ju inte neka till att riktiga prylar e det bästa... om man tänker på vilket ljud man får.. men som hobbymusiker måste man ju ofta ta hänsyn till andra grejjer än ljudet.. tex. de stackare som har en säng på andra sidan väggen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

det bästa är faktiskt att köra riktiga trummor de blir mångag gr billigare än midi trummor sen låter de ju bättre 🙂

men de va iof inte svar på frågan  😄

aja go for riktiga trummor!  😎

Många gånger billigare tycker jag bara det blir om du jämför med Roland V-drums 🙂

...men jag kan ju inte neka till att riktiga prylar e det bästa... om man tänker på vilket ljud man får.. men som hobbymusiker måste man ju ofta ta hänsyn till andra grejjer än ljudet.. tex. de stackare som har en säng på andra sidan väggen 🙂

haha joo grannarna e ju problemet men grannar kan man övertala med hundögon sånna alltså > 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...