Jump to content
Annons

Billiga och bra drumpads?


metz

Recommended Posts

Jag är grymt trött på att programmera trummor. Jag vill banka på något istället. Det är så jäkla tröttsamt att mata in not för not eller spela prylar på en synth som man i flera minuter för något man kunde bankat in på ett par sekunder. Någon som har några bra tips?

Det finns ju lite trumpads och sådan skit. Jag vill helst inte betala för en massa ljud jag inte kommer använda ändå utan bara själva midi-informationen. Något sådant har jag inte hittat. Och dom som verkar finnas får man ju sälja sin kropp nere i hamnen för att få råd med.

Någon som har några sköna tips? Jag har experimenterat lite med "extract timing" funktionen i Sonar som gör att man kan få ut midi information från inspelat audio. Så om jag tex spelar in när jag bankar på ett par kastruller så lägger Sonar in noter så fort audio-signalen överstiger en viss tröskel. Men det vore ju najs med något smidigare. Gärna ett par helt fantastiska pads som kostar 7 spänn på ICA eller nåt.... ;-)

Mvh

/Metz

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag såg en kille på nätet som byggt egna pads av pajformar. För att få ett lite naturligare och troligtvis även tystare tillslag hade han klistrat på tillklippta musmattor. För att generera midisignaler från dessa använde han sig av en egenhändigt byggd miditrigger och ett gäng piezoelement.

Tyckte detta lät som en sjysst lösning... kanske något du kan testa?

Finns flera liknande lösningar på nätet. Med mer eller mindre nogranna byggbeskrivningar.

Ska själv försöka bygga en variant som använder en ATMega8 processor från Atmel. Vet inte vad det kommer att kosta men jag tror mig hamna under tusenlappen iaf...

Link to comment
Dela på andra sajter