Jump to content
Annons

Har min mikrofon kraschat?


StarCruiser

Recommended Posts

Hej,

efter en hård dag i hemmastudion med 6 timmars sångpålägg, så tröttnade min Rode NT-1. Jag öppnade den och såg att den var full av kondens, så jag torkade av så försiktigt jag kunde, och lät den ligga över natten.

Dagen efter så fungerar micken, men den har inte alls samma signalstyrka, och verkar "ducka" mycket enkelt...

Är den död, eller går det att göra något?

//Mvh Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Oj.. Jag hoppas verkligen att du INTE torkade på kapseln (den guldfärgade).. för då är det nog kört..  Den är mycket känslig nämligen.

Måste nog erkänna att jag gjorde det. Fick lite panik av alla vattendroppar i micken.

Nåja, man lär sig av misstagen - även om det tenderar att bli dyrt att göra alla :-(

Någon som kan rekommendera en ny bra mick för sång? Den bör tåla höga ljudtryck, de sångare jag jobbar med sjunger STARKT.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj! Det finns massor av bra micar. Provlyssna gärna på mina testinspelningar...

De flesta klarar lika högt ljudtryck som du har vid en jetmotor, så den biten tror jag inte att du behöver fundera så mycket på - men det låter ju lite konstigt att det har kommit in en massa kondens i micen när ni har haft puffskydd...

Sångaren kanske är för nära puffskyddet eller puffskyddet för nära micen...? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Sångaren kanske är för nära puffskyddet eller puffskyddet för nära micen...?

Vet inte vad som definiera "nära", men puffskyddet är väl ca 5 cm från micken, och jag gissar på att när de sjunger "svagt" står de ca 10 cm från puff-skyddet och starkt 20 cm.

Vi tycker nog att det låter bättre om man står nära än om man backar för långt ifrån. Vet inte om det är proximity-effekten som gör det.

EDIT: tack för tipset om ditt miktest - ett ambitiöst projekt! Ska kolla igenom.

Redigerat av StarCruiser
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad använde ni för puffskydd? Kan ju vara bra att veta; så man kan undvika dem...

Åh, det var ett stycke av tjejens Stay-ups, model 90-tal. Förutom att vara ganska täta, så blir man lite små-kåt när man sjunger ;-)

Men för att avsluta historien, så lånade jag hem 2 mikrofoner - en Rode K2 (rörmick) och en Rode NT1A (samma model som tidigare). Och jag måste säga att fastän K2:an kostade 3 ggr så mycket (och "låter lika bra som en 26 kkr Neuman" enligt musikaffären) så låter NT1A lika bra till vår sång.

OK, jag hör att K2:an låter bättre om man softar a lá Cajsa-Stina, men för vår "power-song" med 100dB så var jag faktiskt mer nöjd med NT1A. Kanske för att jag är van vid hur den låter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...