Jump to content
Annons

chillnihal (oregistrerad)

Recommended Posts

chillnihal (oregistrerad)

Hej jag har ett problem när jag försöker spela in en synth i cubase sx 1.6. När jag har på hög latency ca 50 ms så hamnar det inspelade materialet försjkutet så att det hamar före den första markören där inspelningen börjar. Jag försöker spela in från en synth som styrs vis midi. Det måste handla om någon slags latency kompensation som inte funkar? Jag tror att det funkarde förrut!

Hoppas någon har något svar på detta problem.

Dator:

Pentuim 3 1000 mhz

512 ram

ljudkort Terratec Ews mt

mvh NIklas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
chillnihal (oregistrerad)

Hej, Jag försökte just med att flytta ignoreportfilter filen från MIDI Port Enabler mappen till roten av sx mappen, men samma problem kvarstår..hmm har du något mer tips?

MVH

Niklas

Link to comment
Dela på andra sajter

"spelar in från en synt som styrs via midi"...

Hmm... menar du att du för hand (1) spelar in midi eller (2) spelar in audio? Eller menar du att du (3) redan har en midisevens i SX, på ett track, som du vill spela in som audio med syntens ljud?

Alla tre varianterna kan påverkas, men på olika sätt, av hårdvarans latency (fördröjning orsakad av att datorn ska hinna hantera data). Du kanske kan posta lite mer detaljer så det blir lättare att hjälpa?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag har tyvärr inte SX tillgängligt här nu så att jag kan kolla, men jag tror de flesta sequencers har en central inställning för "kompensering av latency". Med midi brukar det ju vara så att programmet automatiskt spelar upp midi i takt med inspelad audio. När audio spelas in brukar programmet även flytta filen några millisekunder för att motverka latency, fördröjningen som uppkommer när det analoga ljudet i form av en elektrisk frekvens ska räknas om till digitalt format, ettor och nollor. Resultat brukar bli att inspelad audio, vare sig det handlar om en sångare eller audio från en midistyrd synt, lägger sig i synk till existeradne audio- och midi track. Men du säger att det inte gör det. Då borde även sång hamna fel då man spelar in den på ett audio track. Det låter som någon råkat kryssa i en ruta i preferances som inte borde varit ikryssad ;-) Kolla genom inställningarna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...