Jump to content
Annons

Logic Express problem


apanboll

Recommended Posts

Precis gått över till Logic Express.

Dock går det mindre bra att spela in då den påstår att datorn inte hänger med. Fast bara ibland och helt random.

Det händer enbart när man kör Reason med Rewire samtidigt.

Några konstiga inställningar jag kan tänkas ha?

Följande utrustning:

Mac mini 1.25, 1Gb ram, 7200 200 gb extern firewire.

Kan ju inte vara för lite?

Får nu även ibland utan Reason System Overload. Besynnerligt

Redigerat av apanboll
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har i stort sett exakt samma utrustning som dig ( min Mac mini är dock en 1,42 Ghz ) och har precis samma problem. Detta är helskumt 😉 Jag kommer följa den här tråden med stort intresse, för detta problem driver mig till vansinne.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte min Mac tillgänglig med via Apple Discussion hittade jag en tråd där det tipsades om denna patch vid ett liknande problem. Du kan ju alltid testa.

Vilken OSX-version har du?

Var har du instalerat Logic och Reason ( FW-disken eller Minins interna disk )? Var ligger ljudfilerna logic använder?

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan någon logic veteran berätta om detta riskerar att hända med en Powermac. Har nyss köpt en och framemot jul blir det Logic. Ska följa tråden med intresse.

Redigerat av L.C
Link to comment
Dela på andra sajter

Provade patchen. Utan bättring.

Jag kör Tiger 10.4.2 + Reason 3.0.3

Systemet ligger på FW disken på samma partition som Logic och Reason.

Ljudet spelas in till en annan partition på samma disk.

Har även provat till den interna i minin som är helt tom. Samma problem där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

OK, här är då lösningen:

Preferences->Audio->Drivers

Höj I/O Buffer sizen till max till att börja med.

Kryssa i Larger Disk Buffer

Sätt Process Buffer Range till Large.

Prova med lägre buffer etc precis tills problemet uppkommer igen.

Inställningen över det lär då funka finemang

Meddela gärna vilka inställningar som funkar. Jag kör med allt "på max" som det är nu inte hunnit pilla mer med det då jag varit i full gång med att spela in.

edit

Jag har fö oxo Logic Express 7.1

Redigerat av apanboll
Link to comment
Dela på andra sajter

Åh tack gode Gud att man kör PC.  😎

Vad hade det här med tråden att göra?

Otroligt korkat och dumt inlägg.

Haha, om Mac-användare skulle skriva samma sak i trådar där pc-användare har problem skulle det bli krig 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh tack gode Gud att man kör PC.  😄

Vad hade det här med tråden att göra?

Otroligt korkat och dumt inlägg.

Haha, om Mac-användare skulle skriva samma sak i trådar där pc-användare har problem skulle det bli krig 😎

Ålrajt, ni har nog missat det. I alla fall så skriver Mac-användarna samma sak (fast tvärtom) i varje tråd jag läst ang. PC-problem, det var därför jag ville ge igen lite oskyldigt trots att jag inte har nåt emot Mac. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är redan krig på den fronten. I alla fall om man läser på IDG.se. 😎

Hoppas det inte får samma proportioner här, apanboll nice att det löste sig. Tror inte jag ska oroa mig med en powermac dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm Inte för jag har nån större erfarenhet av MiniMacen men.. Blir det inte en faslig trafik (trångt i tråden) i FireWiren då både system, Logic och Reason ligger på externa FireWiredisken samtidigt som ljudfiler ska vara där också??? Vore ju bättre om FireWiren vore dedicerad för ljudfilerna och operativ och Reason ligger på interna disken (om det finns nån sån i MiniMacen? 😎 )

EDIT: Jocke, L.C, Mornel.. Håll er till diskussionen.. Inte till pc/mac "kriget". Det är OT 😉

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det var uppenbarligen ingen bra idé att försöka göra sig lite lustig. 😉

Tycker Hegobalds teori verkar ytterst trovärdig om det nu är installerat på det viset. Men Minimacens interna hårddisk är också slapp eller?

@L.C som undrade om du behövde oroa dig med en Powermac. Vad är det för nån? Jag har emellanåt tillgång till en G5 2x1,8GHz med Logic 6, DFHS m.m. där samplingar och ljudfiler ligger på en extern FW400 hårddisk och den går inte att pressa till bristningsgränsen. 😎 Nästan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan någon logic veteran berätta om detta riskerar att hända med en Powermac. Har nyss köpt en och framemot jul blir det Logic. Ska följa tråden med intresse.

Jag kör Logic Express 7 på en Powermac G5 2*2.5MHz 1GB RAM OSX10.3.9. Det går så jävla smidigt, med 30-35 audiokanaler 5-6 mjukvaruistrument, 80+ pluggar så kommer jag upp i 15-20% av datorns kapacitet. Ingenting har krånglat ett dugg heller, det har inte ens hängt sig en endaste gång på 3 månader.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan någon logic veteran berätta om detta riskerar att hända med en Powermac. Har nyss köpt en och framemot jul blir det Logic. Ska följa tråden med intresse.

Jag kör Logic Express 7 på en Powermac G5 2*2.5MHz 1GB RAM OSX10.3.9. Det går så jävla smidigt, med 30-35 audiokanaler 5-6 mjukvaruistrument, 80+ pluggar så kommer jag upp i 15-20% av datorns kapacitet. Ingenting har krånglat ett dugg heller, det har inte ens hängt sig en endaste gång på 3 månader.

Macen min är en 2x 2.0ghz med 512 meg ram. <-- blir mer av det när jag får råd.

Hmmm 80+ pluggar... eh... mitt senaste alster innehöll väll typ 50 inkluderat mjukvaruinstrument. Hopp då har man kraft så det räcker och blir över.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan någon logic veteran berätta om detta riskerar att hända med en Powermac. Har nyss köpt en och framemot jul blir det Logic. Ska följa tråden med intresse.

Jag kör Logic Express 7 på en Powermac G5 2*2.5MHz 1GB RAM OSX10.3.9. Det går så jävla smidigt, med 30-35 audiokanaler 5-6 mjukvaruistrument, 80+ pluggar så kommer jag upp i 15-20% av datorns kapacitet. Ingenting har krånglat ett dugg heller, det har inte ens hängt sig en endaste gång på 3 månader.

Macen min är en 2x 2.0ghz med 512 meg ram. <-- blir mer av det när jag får råd.

Hmmm 80+ pluggar... eh... mitt senaste alster innehöll väll typ 50 inkluderat mjukvaruinstrument. Hopp då har man kraft så det räcker och blir över.

Man kan ju alltid uppgradera minnet i framtiden om det är så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm Inte för jag har nån större erfarenhet av MiniMacen men.. Blir det inte en faslig trafik (trångt i tråden)  i FireWiren då både system, Logic och Reason ligger på externa FireWiredisken samtidigt som ljudfiler ska vara där också???  Vore ju bättre om FireWiren vore dedicerad för ljudfilerna och operativ och Reason ligger på interna disken (om det finns nån sån i MiniMacen? 😮  )

EDIT: Jocke, L.C, Mornel.. Håll er till diskussionen.. Inte till pc/mac "kriget". Det är OT  😲

Jo, jag har funderat på det där också. MacMinis hårddisk ligger på 4200 RPM....vilket inte är så snabbt 😄 Men det är ändå möjligt att det skulle fungera bättre om programmen låg på den interna disken.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

OK, här är då lösningen:

Preferences->Audio->Drivers

Höj I/O Buffer sizen till max till att börja med.

Kryssa i Larger Disk Buffer

Sätt Process Buffer Range till Large.

Prova med lägre buffer etc precis tills problemet uppkommer igen.

Inställningen över det lär då funka finemang

Meddela gärna vilka inställningar som funkar. Jag kör med allt "på max" som det är nu inte hunnit pilla mer med det då jag varit i full gång med att spela in.

edit

Jag har fö oxo Logic Express 7.1

Jag har inte mitt system tillgängligt så jag kan inte pröva det här just nu. Men du har alltså fått det att fungera bra, eller? Hur stor är latencyn?

Link to comment
Dela på andra sajter

ja tror att reason 3 är en del av problemet. Det gick väldans mycket smidigare med 2.5:an, med logic express alltså. Jag kör med cubase 1 å reason och med 2.5 såg man aldrig nåt utslag på HD mätaren med med 3:an så är den igång hela tiden.

ja har en G4powermac 1,25ghz single

Link to comment
Dela på andra sajter

Pluffo

Har fortfarande inte optimerat det hela. Så ja latencyn är hög.

Ska ta mig an det idag för att se om det går att styra upp. Har dessutom fått system overload nån gång med "allt på max" vilket ju är ganska oroande.

Anledningen till att systemet ligger på FW disken är att den som någon sade är mycket snabbare.

Provade ju även att spela in till den interna, med problemet kvarstod.

FW gränssnittet måste väl ha bandbredd så det räcker och blir över för inspening???

Link to comment
Dela på andra sajter

FW gränssnittet måste väl ha bandbredd så det räcker och blir över för inspening???

Jorå.. Nog finns det bandbredd för åtminstonne 18 kanaler ljud i 96 Khz för det har då jag testat.. men problemet är följande. Om du har både operativsystem, reason och logic och ljudfilerna på en och samma externa hårddisk så händer följande t.ex.

Om du spelar in ett ljud samtidigt som du spelar upp ett annat ljud och att det dessutom går via rewire in mot Reason.. Tja då skyfflas massar med 32 bit data fram och tillbaks till datorn via Firewire för beräkning av processorn.. Och detta ska då sammas med dina ljudfiler. Att den interna hårddisken har "bara" 4200 RPM är inget problem.. Jag skulle rekomendera att du har Operativsystem. Reason och Logic (samt operativsystemets cache) där och använder Firewiredisken enbart för ljudfiler och tempfiler för logic. Då delar inte databeräkningarna och ljudfilerna på samma databus om du förstår hur jag menar.???

Lycka till! 😳

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

När du förklarar på det där viset så låter det genast vettigt :rolleyes:

Saken är ju den att det är trevligt att ha operativet på den snabbare disken.

Men är detta den enda lösningen så är det inte mycket att tveka på.

Skulle det funka att använda den interna som ja en "Audio disk", med Reason Logic och alla ljudfiler. Då borde man väl iaf köra Rewire "direkt" utan överföring till operativdisken?

Eller blir det samma strul då månne?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har OSX och Logic installerat på den interna disken, medan jag kör Reason från den externa. Jag använder mig inte av några externa ljudfiler. Men, som sagt, det går illa iallafall. Känns väl som om FW-kabeln ska klara av åtminstone information från Reason. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jee (oregistrerad)

Så här bör det se ut på din mac mini:

• Systemet alltid på "datorn". Förstår inte varför du har lagt det på externa?!

• Likaså alla program. (Samma som systemet)

• Ljudfiler och samplingar lägger du på din externa Firewiredisk.

På så sätt avlastar du datorn och allt kommer flyta på bra!

Sen så är det inte bra att flytta runt program hur som helst i OSX, låt alltid program ligga på sin plats i hierarkin.

That's it 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...