Jump to content
Annons

Behöver råd för elgitarrköp


Doc Benway

Recommended Posts

Annons

Jag köpte en Jack & Danny utan att veta nånting heller. Köpte den mest för att den var snygg.

Sen när mina seriösa gitarrist kompisar testade den så sa de att det var ett redigt bra exemplar för de priset :rolleyes:

EDIT: till ämnet var det ja!

Du bör ju kiolla så att den låter bra. ikopplad och utan att vara ikopplad. De kan ju vara lite felentonerade (heter de så?)

Spela lite på de "högre" banden me å kolla så att de inte är bandfel (eller för mkt bandfel)...Helt enkelt att de låter kasst längre upp.

Å att de inte skorrar för mkt är väl ett bra tipps....

Redigerat av Pazo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan nog va till rätt stor hjälp men du måste nog säga dels vad du har för budget, vad du vill spela för typ av musik och om du tänkte få en stärkare för slanten också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om elgitarrer då.. Det finns 2 basic sound.. Fender sound och Gibson sound. Fenderljudet är lite sprödare i tonen.. Fender gitarrerna kan också vara en aningen mer svårspelade efter som sprödare toner gör att felspelning hörs tydligare.. Gibson brukar vara mer lättspelade och ha mer häng i tonerna (sustain).

Gibson låter med andra ord lite grötigare och fetare.

Du behöver inte köpa en äkta Fender eller en äkta Gibson men kopiorna brukar låta och bete sig ganska snarlikt orginalen..

Prisvärda kopior på Gibson är t.ex Epiphon och prisvärda kopior på Fender kan t.ex vara Squier.

Tänk efter vad det är för sound du är ute efter.. Gå in på en butik och provspela vet jag.

ps. Ja jag vet att jag inte tog upp alla gitarrer.. Men jag anser att Fender kontra Gibson är basen i sounden i alla fall.

ds.

Link to comment
Dela på andra sajter

Phobos, Harman: Jag tänkte lägga ut 1500-2300 och jag har redan en Behringer V-amp 2 som är den stärkare jag tänker använda (åtminstone i början). Jag spelar psykedelrock, garagerock, punk, blues så soundet får gärna ligga åt sextiotalsrockhållet. Att gitarren inte strular mycket är ett viktigt krav då jag är rätt oteknisk.

hegobald: Just nu lutar jag åt en Squire men sprött låter inte alls lika bra som grötigt. Och lättspelat är fetviktigt då jag är rätt kass på gitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag rekommenderar dig att köpa en Gretsch Electromatica med Bigsby-svaj. Ny sådan i silver sparkle, svart eller gold sparkle kan ligga på ca 4500 kr. Modellen är rätt ny, men se om du kan få tag i ett ex via annons, någon som "ångrat sig". Kanonljud, extremt billigt även vid 4500 kr. Ser ut att ligga på 20 papp, finishen är enorm! Låter kalas om de två mini-humbuckers, tung mahognykropp.

För 2300 kr får man inte så mycket, men titta annars på en Epiphone 100 (eller vad den heter) för ca 2600 kr ny, för en Epiphone Les Paul i snygg Honeyburst ligger väl på 4800 kr ny.

😮

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Danelectro har ju en del gitarrer till hyfsat pris, en kompis köpte en och han sa att det var den skönaste gitarr han spelat på. han dock inte spelat på så många vad jag vet (han är bassist).

De ser ju lite 60-taliga ut oxå. 😠

är själv inne på 60-tal och garage så om du vill så kan vi utbyta lite tips om musik mm. från länken nedan kan du köpa tyska (gammla begagnade) instrument mycket snygga modeller brukar det finnas till hyfsat pris.

http://www.musikkeller.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag rekommenderar dig att köpa en Gretsch Electromatica med Bigsby-svaj. Ny sådan i silver sparkle, svart eller gold sparkle kan ligga på ca 4500 kr. Modellen är rätt ny, men se om du kan få tag i ett ex via annons, någon som "ångrat sig". Kanonljud, extremt billigt även vid 4500 kr. Ser ut att ligga på 20 papp, finishen är enorm! Låter kalas om de två mini-humbuckers, tung mahognykropp.

För 2300 kr får man inte så mycket, men titta annars på en Epiphone 100 (eller vad den heter) för ca 2600 kr ny, för en Epiphone Les Paul i snygg Honeyburst ligger väl på 4800 kr ny.

😉

:musik

ursäkta, det här måste vara det dummaste svar på det här forumet någonsin

du har ju svarat med vilken gitarr du själv vill ha eller redan köpt

tycker nog att svaren om epiphone och squire var mer vad frågeställaren ville veta

Generellt måste jag faktiskt säga att gitarrer sällan krånglar

squire är lite billigare än epiphone (tja special och sg finns under 2 papp)

Squire har en del bra modeller andra e skit....

efter som jag är en tele-man kan jag rekomendera att du kollar in "squire affinity tele" i butterscotch blond och tele-custom i svart. Dessa 2 får du bra betalt för i 2:a handsvärde för de är helt okej och är snygga...

Andra kanske kan rekomendera bra strata eller les paul modeller

Link to comment
Dela på andra sajter

som någon redan poängterat så finns det Gibson sound och Fender sound. Det som bör tillägas här är att det oftast handlar om just Gibson och Fender.

Men då snackar jag om kropp och halsprofil.

Fender har oftast mer rundad hals jämfört med en gibsonhals som är lite plattare och känns då lite bredare. Och här hamnar vi också i snack om ljud. Tycker det är en mindre prioritering vid köp av en elgitarr. Är man ljudbög så ska man nog lägga till en extra nolla på din budget på de gitarrer man söker 😉

Men singlecoils och humbuckers borde du testa! Olika ljudkaraktärer som folk skrev.

Du ska välja den gitarr du helt enkelt tycker ligger bäst i handen.

För dessa pengar så tycker jag att du ska söka dig ut till begmarknaden.

Fenderkopior är nog enklast att hitta i din budget. Epiphone-gitarrer hamnar mer vid 3000kr sträcket. Men jag vendolinade lite snabbt nu och fann lite olika gitarrer. Du kan ju tex hitta Sg, firebirds för under 3000kr.

Allt handlar ju också om din smaksak och vad du lirar för något! Visar det sig att du enbart spelar deathmetal kasnke du ska skippa fender och gibsonsnacket och köpa en Ibanez istället 😉

En grej jag precis kom på nu var att du borde spana in gitarrerna på www.gmf.se

de säljer fenderkoior för 1400kr! Nya! Jag har hört flera säga att de fungerat mycket bra! Kanske kan vara i ditt intresse!

Gitarrer som är värda att checka in är; Squier, J&D, Epiphone.

Sqiuer har nog dock bäst andrahandsvärde av alla. Men ifall du handlar begagnat tror jag inte att ett Epiphoneköp är fel alls.

ÅK IVÄG TILL MUSIKHANDLAREN OCH TESTA NU! 😄

Återkom sedan med lite modeller som du tyckte var helt okej 😉

EDIT: Tänkte nämna detta så att du inte blir alltför nervös angående gitarrerna och dess funktion. Att kolla om halsen är sne eller böjd kanske inte är det enklaste att kolla som nybörjare. Så några tricks du kan utföra är att kolla varje strängton.

Alltså, spela höga E (strängen längst ner på gitarren) och sedan gå upp i oktavläge på gitarren (alltså, 12e band) för att kolla om tonen stämmer bra även där.

Det är ju samma ton bara en oktav högre upp. Är den falsk så är antingen halsen fel eller intoneringen fel. Då får man skruva lite i stallet och göra lite justeringar.

Så kolla isåfall varje sträng på det sättet. Så vet du om den stämmer eller inte.

Kanske lite svårt att kolla om du köper begagnat eller beställer från gmf.

Blir det tal om "fender" så spana in gmf gitarrerna. Jag är faktiskt själv sugen efter en sådan att leka runt med 😉

Jag har annars en hel del andra gitarrer 🙂

Fråga gärna i affären om intonering. Spelar den falskt så SKA de fixa det i affären kostnadsfritt! Gör dom inte det så skit i dem för då har de säkert snackat skit ända sen början. 😆

Redigerat av red_house_painter
Link to comment
Dela på andra sajter

En sån här; Squire 51 för 1995 eller en sån här; Squire Telecaster Custom för 2495 skulle nog inte göra dig besviken. Bra nybörjargitarrer båda två. Borde passa din musik hyffsat också. (Priserna är plockade från Jam.) Spring ut å pröva så får du se vilken du vill ha.

Känns lite järvt att köpa begagnat av en privatperson om man inte har så stor koll på gitarrer.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Doc Benway, jag förstår inte alls tryffs tolkning av mitt tidigare svar, därför poängterar jag igen, att:

Har du tänkt lägga 2300 kr på en ny billig gitarr, så kolla in Epiphone 100. Den såg jag på annons för 2495 kr ny. Annars är alltså en Gretsch Electromatica med Bigsby-svaj för ca. 4500 kr en mycket bra gitarr. Överväg att köpa en sån bättre begagnad i mkt gott skick för strax under 3000 kr om du hittar det och din budget tillåter. Just denna gitarr ligger åt "sextiotalshållet!"

Dessa gitarrer har inget med mig själv att göra, det är gitarrkollegor som har erfarenhet av dessa modeller och spelar på dem. Som Pazo sa så kontrollera att gitarren inte skorrar. Sedan har jag själv fått rådet av skolade gitarrister med 20 års erfarenhet att det är en bra idé att se efter sprickbildningar, även på en elgitarr.

😄

p.s. Denna tråden ska inte ligga i denna avdelning d.s.

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill bara varna för Epiphone SG-Special och Special-II.

Har själv en Special-II för tillfället, men SGn är lika dålig.

Den är jobbig att spela på, låter skit och intonerar aldrig rätt hur mycket jag än har intonerat den.

Byter du pickups och jordar den lite bättre klarar du halva det dåliga ljudet, men då är den inte billig längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill bara varna för Epiphone SG-Special och Special-II.

Har själv en Special-II för tillfället, men SGn är lika dålig.

Den är jobbig att spela på, låter skit och intonerar aldrig rätt hur mycket jag än har intonerat den.

Byter du pickups och jordar den lite bättre klarar du halva det dåliga ljudet, men då är den inte billig längre.

Du måste ha fått tag på ett riktigt måndags-X (hopskruvad på bakfyllan e l ). Har nämligen själv en E-SG-Special som inhandlades osedd och otestad pga att jag inte orkade helrenovera min duktigt misshandlade gamla LP-74. Efter justering av hals, stall och mikrofoner, ett byte till riktiga strängar (det sitter skit på från fabrik) och noggrann intonering så är den grädde att spela på och låter kalas. Inget brum, inte ens framför bildskärm, eller andra jordhyss.

Trist om du ramlat över ett dåligt exemplar, men det händer ibland i "budgetsegmentet".

Link to comment
Dela på andra sajter

En varningens finger. Epiphones special modell tänker främst på SG varianten har ofta mycket dåliga stall som gör att gitarren varken intonerar särskilt bra eller håller stämmningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla tips!

Jag har hört att svajarm kan göra så att gitarren stämmer om sig konstant och att detta är ett jävla aber. Nån som vet om det stämmer och på vilka modeller i sådana fall?

det finns vissa svaj som jämt stämmer om sig. men det handlar mest om hur gitarren i fråga är justerad. Sen är det klart att vissa billigare kanske inte är byggda på samma sätt.. (jag säger dock inte att dyrare är bättre) men då är det så att halsen kan vara lite för lång så att strängen jämt hamnar fel när man svajar. Med det menar jag inte att den hoppas loss utan att tonen ändrar sig.

Med en bra justering är nog inte det några problem.

Byter du däremot strängar på en sådan gitarr till någon annan tjocklek (räcker med att en sträng har annan tjocklek) så kan det bli så att du får justera igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibanucciani (oregistrerad)

Jag skulle rekomendera en billig Ibanez till en början.. typ en SA160 lr nått.. snygga.. lättspelade och INTE feltonerade.. ruggigt bra guror för skööönt pris.. de har lite blandat sound med.. stall micken (Humbucker) låter skarpt och klart medans hals och mit micken (singlecoils) låter varmt och basigt. lite all-round gura över den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle rekomendera en billig Ibanez till en början.. typ en SA160 lr nått.. snygga.. lättspelade och INTE feltonerade.. ruggigt bra guror för skööönt pris.. de har lite blandat sound med.. stall micken (Humbucker) låter skarpt och klart medans hals och mit micken (singlecoils) låter varmt och basigt. lite all-round gura över den.

Säger han som älskar ibanez... 😠😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla tips!

Jag har hört att svajarm kan göra så att gitarren stämmer om sig konstant och att detta är ett jävla aber. Nån som vet om det stämmer och på vilka modeller i sådana fall?

Är man nybörjare och mindre snitsig på att ställa in gitarren så ska man akta sig för Floyd Rose liknande stall. Du får dessutom mindre sustain med svaj så om du inte tänkt använda det så tycker jag att du ska köpa en gitarr med hardtail.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibanucciani (oregistrerad)
Jag skulle rekomendera en billig Ibanez till en början.. typ en SA160 lr nått.. snygga.. lättspelade och INTE feltonerade.. ruggigt bra guror för skööönt pris.. de har lite blandat sound med.. stall micken (Humbucker) låter skarpt och klart medans hals och mit micken (singlecoils) låter varmt och basigt. lite all-round gura över den.

Säger han som älskar ibanez... 😄😱

😉 äh vafan de e ju störtsköna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som om det blir en Squier Stratocaster Special. Verkar bra och kostar bara 1400.

red_house_paint: OK, jag ska nog skippa svaj, verkar inte värt besväret.

Phobos, Ibbanucciani: Eftersom jag verkligen inte vill ha en metalgitarr ska jag inte köpa en Ibanez.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som om det blir en Squier Stratocaster Special. Verkar bra och kostar bara 1400.

red_house_paint: OK, jag ska nog skippa svaj, verkar inte värt besväret.

Phobos, Ibbanucciani: Eftersom jag verkligen inte vill ha en metalgitarr ska jag inte köpa en Ibanez.

det är väl ändå ett svaj på squiren?

har du testat alla gurar som går att tesat då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...