Jump to content
Annons

Intressant sångbås


Emil

Recommended Posts

Mina sånginspelningar tenderar att bli lite burkiga ibland (förmodligen pga resonans gissar jag). Bredvid mitt rum har jag en klädkammare på cirkus 3 m2 med vinterjackor på långsidorna och ena kortsidan. Skulle detta funka bra som sångbås rent akustikmässigt? Jag behöver inte dämpa något ljud varken ut eller in utan är bara ute efter bätttre alt. mindre akustik.

Anledningen att jag ställer frågan här och inte bara provar är att sladdarna i dagsläget inte räcker och jag vill inte köpa en ny miksladd och förlängning till hörlurarna om det inte är någon idé.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har testat att ställa upp en madrass mot väggen och sedan sjunga mot den. Det dämpar lite i alla fall... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett helt dämpat litet rum ger väldigt torrt och kraftlöst ljud. Om ditt burkiga ljud beror på att rummet inte är dämpat, räcker det att du dämpar ena av två parallella ytor. Matta på golvet, häng upp några filtar på de två av väggarna och där väggen är närmast dej. Häng upp jackor på dörren och garderobsdörr osv. Klappa i händerna och lyssna dej fram tills du fått bort ekot. Vi byggde en ljudinspelningskur en gång och provade oss fram med gott resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett helt dämpat litet rum ger väldigt torrt och kraftlöst ljud. Om ditt burkiga ljud beror på att rummet inte är dämpat, räcker det att du dämpar ena av två parallella ytor. Matta på golvet, häng upp några filtar på de två av väggarna och där väggen är närmast dej. Häng upp jackor på dörren och garderobsdörr osv. Klappa i händerna och lyssna dej fram tills du fått bort ekot. Vi byggde en ljudinspelningskur en gång och provade oss fram med gott resultat.

Poängen är att rummet används till mycket annat och det ska inte ta en halvtimme att rigga upp för sång…

Link to comment
Dela på andra sajter

funkar klockrent här och låter fantastiskt bra. har kläder hängande i garderoben, samt en stor flagga på väggen. matta på golvet också. en självklarhet är ju att hålla ordning på golvet också och inte ställa massa onödigt trams där... man måste ju få plats med micken och sångaren ju... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

har läst tidigare på forumet om någon som satte upp draperiskenor i taket och sedan hägde upp tjocka heltäckningsmattor för att få ett sångbås som går att ta bort. tex. 3 skenor x1m, kan ha varit dubbla rader med 10 cm mellanrum.kanske går att få mattstumpar på nån mattfirma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...