Jump to content
Annons

köp av bas


Impey

Recommended Posts

jag har tänkt köp en bas för att kunna spela mina egna basslingor osv, det blir mycket hip-hop/soul/jazz aktiga beats. behöver hjälp att hitta en bas och förstärkare och kanske en effektpedal eller något liknande.

Vet ingenting om denna djungel.

kan någon nåt om dessa

Bland annat en som heter Yamaha RBX-374 som kostar 3.999:-

> >Ibanez gör en fin bas som heter GSR-200 och kostar 2995:-

> >Washburn gör en variant som heter XB120 som kostar 2.495:- på kanpanj.

jag har ju "studion" hemma så då behöver jag ingen förstärkare tycker några.....

Men då är ju frågan vad man ska skaffa sig för preamp, eller behöver jag ingen sådan heller? bara koppla direkt in i mixer för att sedan gå till datorn?

Redigerat av Impey
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är ingen expert, men det finns lite olika saker man kan behöva tänka på:

Att den är intornerad rätt, dvs, stämmer tonerna när basen är stämd. Det är ganska jobbigt att spela på ett instrument som ger fel toner - särskilt märks det om man spelar tillsammans med någon och man upplever att man måste stämma hela tiden, och det blir aldrig rätt.

Hur låter det när man spelar en ton, dör klangen ut snabbt eller är det en bra ton med ordentlig pondus som håller i sig? Detta både med och utan förstärkning. (Hur låter det när man slappar?😉

Hur lättspelat är instrumentet. Om man har små händer kan det vara trevligare med jazzbas och nå runt greppbrädan, än att behöva sträcka fingrarna ur led för att nå. En tradeoff är väl att de större basarna kanske har bättre ton. Är det jobbigt att trycka ner strängarna, är det ordentliga band?

En skillnad mellan lite dyrare instrument och billigare kan vara att strängarna går igenom kroppen och är fästa på baksidan, medans på de billigare sitter de fästa vid stallet och ger, förmodligen, sämre klang.

Jag har testat ett gäng basar för ett tag sedan och kom fram till att en Amerikansk Fender Jazz Bass gav bra utdelning i att den både var trevlig att spela på och lät bra. Jag anser det att ett dåligt instrument är ett förhinder för din egen utveckling. Det kan tänkas att man kommer billigare undan om man köper en OK bas och ber en expert korrigera den (se till att halsen är rak, finjustera och slipa banden/intornera den, byta mickar... osv osv tills man [snarare plånboken] blir nöjd).

Link to comment
Dela på andra sajter

behöver tips på vad jag kan köpa i vettiga prisklasser har ju inte så mycket pengar, har suttit och letat efter lite begagnat men inte hittat mycket.

har en som säljer detta i närheten tror inte det e så jävla bra men undrar vad "ni" tror

Paket 1:

Fender Squier (röd) + Peaveyförstärkare + Zoom-effektpedal (24 effekter) + sladd.

Pris: 1600 kr

Paket 2:

Cort M200 (svart) + Ibanezförstärkare + Boss SD-1 Super Over Drive (tung rockig distpedal) + sladd.

Pris: 2500 kr

vill ju ha den till hip.hop/soul/jazz musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du spela in kan du ju använda förstärkare. Jag gör det personligen, men min kostade liksom 30 lök, och den nivån ligger inte riktigt de mindre kaxiga 15 wattarna på.

Att basen får mer sustain för att strängarna går igenom kroppen kanske är sant. Har det själv på en av mina, men det är inte märkbart. Att halsen är sne ska inte vara något problem, jag intonerar mina själv, musikaffären gör det för ett par hundra. Slår ett slag för Yamahas RBX-serie som förmodligen är några av de mest prisvärda basarna på marknaden.

Basen bör ha aktiv elektronik, det förbättrar ljudet.

Distpedal? Det har jag aldrig använt och ändå spelar jag mycket hårdrock - kasta den.

Att lösa förstärkarproblemet. Köp en linebox, finns billiga för 250 spänn. Eller lägg ner lite till och köp en H&K red box. 🙂

Dessa tips är från en kille som lirat i 11 år och ska plugga bas till hösten, btw...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Jag har ingen erfarenhet av Cort men Squier kan ibland vara riktigt bra instrument i sin prisklass. Om du inte har så mkt pengar att lägga ut nu tycker jag att du kan satsa på att skaffa en bra bas först och vänta med att lägga ut pengar på effektpedaler. Du märker kanske efter att ha spelat ett tag vad du är intresserad av att använda för effekter? Och en SD-1a är nog inte det du vill använda mest om du spelar jazz, soul och hip hop? Det bästa kanske är att knata till en affär och testa ett par yxor så du märker vad du gillar.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag e gitarrist, kan inget om basar men squire är rätt bra fast de behöver oftast lite fix....intoneringen är ibland helt uppåt väggen men det kan man fixa själv (sök på nätet)....de är lätta att uppgradera...

det bästa med dem är att de ser ut som orginalet t.ex en telecaster och andrahandsvärdet är bättre än på många andra budgetguror

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med aktiv elektronik är väl lite en smaksak? Testa själv och se vad du gillar. Jag är inget fan av det i alla fall. Trots att jag försökt (ägt två tidigare).

Nej? Aktiv elektronik ger helt enkelt bättre frekvensåtergivning. Annars får du ett sånt dära luddigt jazzbasljud. Men det är ju populärt av en del. Själv skulle jag inte klara mig utan det käcka hi-fi ljudet min aktiva humbucker presterar på min Yamaha... Sen kan man ju skruva bort den aktiva upptagningen på de flesta basar om man önskar ett sånt dära odefinerbart mullerljud. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Jag har ingen erfarenhet av Cort men Squier kan ibland vara riktigt bra instrument i sin prisklass. Om du inte har så mkt pengar att lägga ut nu tycker jag att du kan satsa på att skaffa en bra bas först och vänta med att lägga ut pengar på effektpedaler. Du märker kanske efter att ha spelat ett tag vad du är intresserad av att använda för effekter? Och en SD-1a är nog inte det du vill använda mest om du spelar jazz, soul och hip hop? Det bästa kanske är att knata till en affär och testa ett par yxor så du märker vad du gillar.

då kanske det första paket skulle kunna vara någonting alltså?

även fast det är billigt?

är det någon som kan ge lite tips på bas och förstärkare som är värda priset?

SÅ kan jag kolla in de och sedan vet jag lite grundligt om vad som kan vara intressant innan jag åker och titta på något begagnat eller åker på musikbörsen och testar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger som jag gjorde innan. Kolla in Yamaha. Är du intreserad av billigt skräp så kan du ju alltid köpa vilken billig bas som helst med en behringer förstärkare.

Jag tycker dock att du ska hålla dig borta från sånna dära paket...

Link to comment
Dela på andra sajter

kan någon nåt om dessa

Bland annat en som heter Yamaha RBX-374 som kostar 3.999:-

> >Ibanez gör en fin bas som heter GSR-200 och kostar 2995:-

> >Washburn gör en variant som heter XB120 som kostar 2.495:- på kanpanj.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska köpa bas så skit i stärkare! Om du nu inte skaffar dig något större och kraftigare. Basstärkare under 50W låter ingenting! Det låter inte bra uppmickat. Istället för att lägga sådana stärkarpengar så köp bättre mickar i din bas.

Så skaffa dig kanske någon squirbas som du sedan kan uppgradera mickarna på. Så lajnar du in alltihop.

Link to comment
Dela på andra sajter

kan någon nåt om dessa

Bland annat en som heter Yamaha RBX-374 som kostar 3.999:-

> >Ibanez gör en fin bas som heter GSR-200 och kostar 2995:-

> >Washburn gör en variant som heter XB120 som kostar 2.495:- på kanpanj.

Yamaha's 374 är nog den bästa basen av de 3, men så kostar den ju mest också. Skulle nog kolla in washburnen om jag va du. Rätt bra instrument, och just nu - till bra pris.

Avråder något som tidigare talare yttrade sig om att köpa en billig bas och byta mickarna. Anledningarna är...

1. En dålig bas blir aldrig bra, även med bättre mickar

2. En bra bas har bra mickar från fabrik.

3. Byter man mickar är man uppe i pris för en bra bas.

4. När man är nybörjare vet man inte vilka mickar som passar till just det man vill spela.

Däremot så är det ju tämligen värdelöst och ha en basförstärkare som inte har mer än 100W. En basförstärkare behöver i regel 4x mer effekt än en gitarrförstärkare då det är så nedrans tungt att driva de låga frekvenserna på ett värdigt sätt. Den enda förstärkaren jag har mickat var min egen AmpegSVT som låter kanon, men innan du har en förstärkare som är i den kalibern är du nog virituos på bas och har uppgraderat den antalet gånger... 😉

lösning: Hughes&Kettner redbox! (kostar väl ung. 1000 spänn och låter kanon! Kan även användas utan förstärkarsimulator)

Lycka till! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

så ni tycker att jag borde skaffa mig en "preamp" och köa den genom mixerbord direkt ut i monitorerna i stället för att köpa en halvbra förstärkare?

tips på såna då?

Link to comment
Dela på andra sajter

hm alltså en sämre bas.. hm för mig går gränsen squier standard som sämre bas som faktiskt är en mycket duglig bas! Och en "bättre" bas har fortfarande dåliga mickar. Klart. Kan man välja en fender p-bass och byta dess mickar (eftersom de inte är så bra) så är ju det bättre än squier p-bass med mickbyte.

Kom på att en SXbas ger mycket för pengarna! Vet att många blev nöjda med dem

Link to comment
Dela på andra sajter

har haft många basar även en squire precission och den var helt ok.

Så mitt tips är att börja med en billigare bas som känns skön att spela på. Ska du bara spela in så börja med att lina basen och fixa ljudet i datorn med pluggar odyl.

en liten stärkare kan ju va bra till att öva med hemma med inte till så mycket mer.

Har även haft en SG bas (kopia)som var väldigt lätt spelad (shortscale) tror epiphone tillverkar en sådan till hyfsat pris.

danelectros basar är också lättspelade (har haft en longhorn, också shortscale) som låter bra.

börja med en billigare bas och byt upp dig när du vet litemer vad du vill ha. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har ju "studion" hemma så då behöver jag ingen förstärkare. Men då är ju frågan vad man ska skaffa sig för preamp, eller behöver jag ingen sådan heller? bara koppla direkt in i mixer för att sedan gå till datorn?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

då är frågan

Ibanez gör en fin bas som heter GSR-100 och kostar 2995:-

> >Washburn gör en variant som heter XB120 som kostar 2.495:- på kampanj.

eller någon annan i samma prisklass?

tänkte handla på musikbörsen tacksam före så mycket tips som möjligt innan jag går in och känner mig för på några få som ni tipsat om.

Redigerat av Impey
Link to comment
Dela på andra sajter

denton (oregistrerad)

Jag skulle sattsa på Ibanezen dom har gjort bra basar länge, hade en själv för några år sedan.

Jag skulle även rekomendera att du tittar på en Spector bas dom är lättsepelade och har ett skönt ljud, har haft ett antal förut och har nu en 5 strängad Spector i den högre klassen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min rekommenadtion är en Squire Standard Precision och en SansAmp BassDriver DI. Släng på ett set Elixir nanoweb basträngar (be din musikhandlare montera strängarna, justera stränghöjden och intonera).

Link to comment
Dela på andra sajter

Gammal tråd uppgräven?

Som den besserwisser jag är kan jag inte hålla med om Elixir strängarna. Många verkar förtjusta i de strängarna för att "de håller länge" Jag provade ett set för ett år sedan ungefär - sen bytte jag tillbaka efter en månad då de hade tappat tonen!

EBS, de gör inte bara sjukt bra stärkare utan även strängar. Själv kör jag på medium light.

Om du verkligen vill ha bästa ljud på lämpligastesätt är ju Ampeg SVTDI eller EBS Microbass 2 klockrena val. Men som nybörjare skulle jag föga vilja kasta 4-5 papp på en sån pryl! Så åter igen... H&K Redbox! 😕

Sen förstår jag inte varför folk envisas om att tipsa om "kopior"Försök lägga vantarna på en fin beggad Ibanez eller Yamaha istället. Där snackar vi om mycket instrument för pengarna. Själv trycker jag på en Yamaha i 9 000-kronorsklassen, och när jag köpte den vägde det mellan den och en Warwick för 15 000 - men det var inte prislappen som fick mig at välja Yamaha! Även de billigare serierna är riktigt bra instrument. Men om fu tycker om billiga kopior med kass intonering och billig passiv elektronik så kör på det. 😄

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som den besserwisser jag är kan jag inte hålla med om Elixir strängarna. Många verkar förtjusta i de strängarna för att "de håller länge" Jag provade ett set för ett år sedan ungefär - sen bytte jag tillbaka efter en månad då de hade tappat tonen!

Jag har haft mina elixir strängar i ett halvår inklusive två live gig och inte märkt några tendenser till avmattning. Hur som helst tror jag det är klokt att direkt byta fabrikssträngarna på den nya basen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen förstår jag inte varför folk envisas om att tipsa om "kopior"Försök lägga vantarna på en fin beggad Ibanez eller Yamaha istället. Där snackar vi om mycket instrument för pengarna. Själv trycker jag på en Yamaha i 9 000-kronorsklassen, och när jag köpte den vägde det mellan den och en Warwick för 15 000 - men det var inte prislappen som fick mig at välja Yamaha! Även de billigare serierna är riktigt bra instrument. Men om fu tycker om billiga kopior med kass intonering och billig passiv elektronik så kör på det. :rolleyes:

Lycka till!

Ibanez gör en fin bas som heter GSR-100 och kostar 2995:-

något som kan vara okej?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som den besserwisser jag är kan jag inte hålla med om Elixir strängarna. Många verkar förtjusta i de strängarna för att "de håller länge" Jag provade ett set för ett år sedan ungefär - sen bytte jag tillbaka efter en månad då de hade tappat tonen!

Jag har haft mina elixir strängar i ett halvår inklusive två live gig och inte märkt några tendenser till avmattning. Hur som helst tror jag det är klokt att direkt byta fabrikssträngarna på den nya basen.

Kan ju kanske bero på det. Att jag har fler gigs i veckan än vad du har på ett halvår. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...