Jump to content
Annons

Varför musik?


Thimmie

Recommended Posts

Hoppla alla!

Jag har funderat på en sak: Varför gör du musik egentligen? Vi är ett glatt gäng upphovsmän här, men alla skapar nog musik av olika anledningar. Vad har du för anledning/ar?

Jag själv gör musik som jag gillar och kan tänka mig att lyssna på. Det är en klar bonus om andra gillar min musik, men jag skulle aldrig kunna tänka mig att göra musik jag inte gillar "bara för att". En annan anlednig är nog "självterapi", har man svårt att prata så får man sjunga ut det... 😛

Well?

ps. Musik är livet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ungefär samma anledningar som du har. 😛

Har alltid haft något kreativt projekt igång, målar/tapetserar ett rum = mindre musik skapande, skapar musik = mindre programmerande, osv osv.

Men just musiken är den del som fått mest av min uppmärksamhet... 😄

Den finns liksom där hela tiden, antingen aktivt eller passivt. Programmerar jag så lyssnar jag på musik, när jag målar och tapetserar är det likadant.

Och musiken gör jag för min egen skull, tycker det är kul.

Sedan, om någon annan skulle tycka om det så är det ju jätte skoj.

Redigerat av Pico
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul fråga!

Jag fick tips en gång om att jag hade chans till label om jag bara kunde fixa hard trance (tråkig skitsnabb trance utan feeling). Jag gjorde en låt bara för skojs skull och kom fram till att resultatet inte blev alls like bra samt att jag inte njöt av att göra den typen av musik (här är resultatet: http://www.born.se/music/BrainChild-Lost_i..._toxic_mix.mp3)

Sedan dess kör jag endast på den typen av musik jag tycker om. Man ska ju ha roligt också när man komponerar 😄

Jag älskar musik, kommer alltid att göra det. Jag tycker om att ha det som det är nu, dvs en hobby. Jag skulle aldrig kunna tänka mig jobba med musik i arbetslivet eftersom jag tror det kommer tappa sin charm då..

Nåja.. lite om mina tankar hehe 😛

Redigerat av Drik
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får en kick av att göra musik och få uppskattning för den.. Hela skapande processen. Jag jobbar mycket efter kaosteorin.. Jag bygger ljud samtidigt som jag gör musik.. Anledning till detta var att jag började min bana som syntprogramerare i början av 80-talet.. För att höra att ljuden dög nåt till så spelar jag med som samtidgt som jag bygger dom.. Det jag spelar förändras i takt med att ljudet förändras.. Till sist så sitter jag där med en liten trudelutt. Och den behöver mer "instrument" så då sätter jag i gång och programerar fram mer ljud för att matcha det första.. det är en otrolig kick man får då man lyssnar på sin egna musik som på nåt magiskt sätt växer fram.. Utan egentlig kontroll..

Behovet att skapa musik är hos mig mycket större än behovet av niktion (jag har snusat i över 30 år). Jag trummar och spelar på allt.. Lyssnar på ljudet när jag trummar på ett skrivbord och funderar om jag kan sampla det och göra nåt användbart av det.. Lyssnar ljudet när man går på en grusad gång och tänker att med lite filtrering så kan man göra musik med det ljudet etc.. En upponervänd plastpapperskorg får bli en fet virvelkagge jag kan använda i nån låt etc.. etc.. Det är så kul med all musik man kan göra med vår moderna teknik.

Ha en riktigt mysig dag nu.. Nu är ju sommarn verkligen här 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

tjo!

Kul fråga!

Jag gör musik enbart för mig själv, inte en jävel som har hört min musik 😄

Det är kul och exprimentera, jag är väldigt självkritisk så det blir ju bara

bättre å bättre.

Iofs så gör jag låtar åt mitt band också, å då håller man sig i vissa ramar

och tänker på att publiken ska gilla det och att det innehåller samma feeling.

tjong! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör musik för att få brudar och gratis sprit.

HAHAHA! Gött! 😛😄😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Är en hobby. Tvivlar på att jag varken har skills eller tid att göra nåt som är värt att släppa. (Med tanke på hur industrin ser ut idag... vill jag det? NEJ!) Dom enda som hör det jag gör är polare som ligger på samma nivå och eventuellt familjen.

Jag gillar ljud helt enkelt och att göra nåt med det. Mycket blir experimenterande och låter kasst i andras öron men rätt vad det är har jag nåt färdigt projekt. Har två låtar ute på en sida för gratis dl på nätet men var det säger jag inte.

Dumb Dan: Tjo Ho vilket lysande svar. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör musik för att det är kul. Faktiskt inget annat egentligen.

Jag har visserligen några låtar som kanske kan vara intressanta för något förlag - men har inte brytt mig om att testa - man blir ju aldrig riktigt nöjd själv, utan det finns alltid detaljer som går att förbättra... 🙂😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om jag är nybörjare i klassen 30+ så ställer jag mig i raden med skylten "för att det är kul".

Jag har tröttnat på allting annat som är tråkigt och blivit upplyst, känner att musiken är svaret på mina bekymmer. Kommer att spela in mina alster för personliga syften och det känns skönt att kunna besitta makten att skapa något så vackert som musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe... jag visste det! Vi låtskrivare är ett gäng egoister! Oftast i alla fall... :rolleyes:

Nej, men ärligt. Kul att se vad som driver er!

Fler exempel?

ps. Jag sticker till Rhodos idag och är tillbaka på söndag. Jag väntar med spännig på fler svar tills jag kommer hem. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Finns ju en massa vackra förklaringar men jag vill helt enkelt tjäna en massa stålar.

Och nu efter 30 år har jag fattat att jag är i fel bransch.

Man skulle ha blivit präst.

Jobba bara på Söndagar och få en massa i kollekt.

Och lira på en fet orgel med grymt bra reverb resten av veckan.

SOFT!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det började av 2 anledningar. En killkompis visade mig hur man kunde göra musik själv. Han hade Reason. Jag blev jätteimponerad. Samtidigt har jag musik i huvudet jag letat efter men inte hittat. Den verkar inte finnas så jag måste göra den själv. Men det är svårt så jag tränar mig genom att göra enklare saker så länge för att lära mig programmen, komposition etc. Köpte Cubase SX för att kunna spela in ljudspår.

Det är en hobby men det är liksom som om jag måste göra det, lite tvingande. Eller också bara känner jag mig fram i livet. Jag vet inte vad jag ska bli när jag blir stor men det är kul att trixa med musik iallafall. Och lite annorlunda mot att bara öva pianostycken andra har skrivit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju en massa vackra förklaringar men jag vill helt enkelt tjäna en massa stålar.

Och nu efter 30 år har jag fattat att jag är i fel bransch.

Man skulle ha blivit präst.

Jobba bara på Söndagar och få en massa i kollekt.

Och lira på en fet orgel med grymt bra reverb resten av veckan.

SOFT!

Hahaha! Fel bransch var det... :rolleyes:

Rättelse: Präster jobbar alla dagar i veckan och de spelar inte orgel, det gör kantorn eller organisten. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnar på ljudet när jag trummar på ett skrivbord och funderar om jag kan sampla det och göra nåt användbart av det.. Lyssnar ljudet när man går på en grusad gång och tänker att med lite filtrering så kan man göra musik med det ljudet etc

Precis! Exakt så är det.

Fan, jag visste att jag hade en försvunnen enäggstvilling nånstans.

Och för att svara på frågan, så säger jag "det känns bra när jag gör det".

Känner inget behov av att analysera det längre än så.

Redigerat av milton
Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)

Jag gör musik för att det känns bra och givetvis för att det är kul. Jag har väl haft rockstjärnedrömmar jag också men nu är det bara skapandet som jag känner betyder något. Tycker andra sedan om det jag gör blir jag givetvis glad.

Redigerat av equinoxe
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv så skriver jag min musik för att få ut mina känslor, händer massor av saker i mitt liv, oftast saker jag mår dåligt av och det bästa sättet är att försöka göra en låt som jag känner passar in i situationen.

Det var så jag började, sedan gillade de som hörde det musiken så startade jag band och nu kan jag inte gå längre än till pizzerian (20 meter) utan musik i lurar, jag trummar med fötterna för att jag skall somna, när jag tagit framfrukosten är det sista jag tar 2 verktyg (smörkniv och osthyvel t.ex.) som blir ett par trumstockar och maten på bordet blir mina trummor, jag känner igen det här med när man tänker att man borde sampla något å göra nåt av det.

Vet inte hur många gånger jag gått in i mitt trapphus och hör hur porten slår igen bakom mig... det är något jag KOMMER göra något av... Det är helt himmelskt, men för tillfället finns inte de rätta sakerna för en sådan grej.

Jag som lyssnar på så otroligt mycket musik, ser att jag inte skulle ha några större problem med att skriva annan musik än vad jag gör nu. Det finns ju antagligen vissa genres jag skulle gilla mindre men så länge jag får upphov för mina känslor så tror jag inte det skulle vara några problem.

När jag gått ut 3an skall jag pluggavidare och utbilda mig till studiotekniker... för jag vill starta en egen studio där, framför allt, jag kan i princip bo och bara göra saker av allt jag kommer på. Men min grej jag vill göra på riktigt är att vara den självklara studion för osignade band för en sådan väldigt låg kostnad att det är nästan gratis och så får dem en schysst demo liksom.

För vilket band som spelar för skojsskull och inte vet riktigt om dem skall satsa på det vill lägga ut 3000+ liksom? Någon i bandet kanske vill men vill alla lägga ut massor av pengar på det? Det har varit problemet med mitt band och jag tycker inte det skall vara pengarfrågan som skall vara boven i dramat.

Det är varför jag är inom musiken 😲 För jag vill skapa min frihet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dreamland Project (oregistrerad)

För mig är musikskapandet det som speglar mitt för stunden aktuella känslotillstånd. Jag har nog inte riktigt kommit fram till vad som är min musik riktigt, jag söker fortfarande efter mig själv i allt musikaliskt kaos som väller ur mig med jämna mellanrum, mellan mina kreativa svackor som med tiden blir allt svårare att ta sig ur.

f-n vad djupt det där blev då 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

.. är det bara jag som ibland kan känna att musik är en helvetes jävla begränsad konstform egentligen?

.. fast så sätter jag mig ändå ner och klinkar ibland och kommer fram till att jag inte kan leva utan att få uttrycka mig i musik. Känns som om det är ett viktigt utflödeslopp för mig.

Men vem vet, i framtiden kanske jag ägnar mig åt någon annan konstform istället...?

... kanske för att jag 1. tröttnat på musik, 2. har musik som jobb. 3. jaja, nu ska jag sova... 4. nu ... blev jag för trött för det här .. 5 godnatt.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag ville bara lyfta den här tråden för att se om det finns andra vinklingar. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)

Jag gör musik för att kunna ge folk det musiken har gett mig.

Jag var ligist och hängde mkt fel typ av gäng och ängnade mig åt brottslighet fram tills det att jag var 14 och upptäckte Jewel på David Letterman, satt på en stol och körde nån låt med sin Taylor 912-C gitarr, sen den dagen började jag skriva musik. Det påverkade mig nå otroligt.

Jag kände att om hon kunde få mig att känna sådär så borde jag kunna få andra att känna så oxå .. Och det var 10 år sen. Nu lever jag på musiken och driver en studio med jobb 7 dagar i veckan, låt på hitlistan och producerar ett par album samtidigt.

Och det går inte en dag, en låt, ett ackord utan att jag tänker typ: Fatta om typ, två nykära tonåringar hånglar första gången till min låt på andra sidan jorden, eller ifall 4-5 pers sitter i ett rum och hänger efter skolan och ba "lyssna på den här låten, den är så jävla bra..." i typ canada ..

Det är större än alla pengar i världen ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...