Jump to content
Annons

Finns det reklam på TV?


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag har personer i min närhet som ofta inte alls förstår reklamen på tv, alltså vilken vara som det görs reklam för! Jag är då inte sen att gå in och förklara den, vad de oftast anser långsökta reklamen...under förutsättning att jag själv kan. På jobbet kommer också ämnet reklam på tv upp ibland. Har ni någon reklam som ni inte alls förstår vad den går ut på?

Själv kommer jag bara vagt ihåg nån reklam på tv för ett halvår sen som handlade om några sängar som befann sig på en massa olika platser runt om på vår jord. Jag trodde först det var reklam för resor, men det gällde sängarna. Tror jag.

😳

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Jag har personer i min närhet som ofta inte alls förstår reklamen på tv, alltså vilken vara som det görs reklam för! Jag är då inte sen att gå in och förklara den, vad de oftast anser långsökta reklamen...under förutsättning att jag själv kan. På jobbet kommer också ämnet reklam på tv upp ibland. Har ni någon reklam som ni inte alls förstår vad den går ut på?

Själv kommer jag bara vagt ihåg nån reklam på tv för ett halvår sen som handlade om några sängar som befann sig på en massa olika platser runt om på vår jord. Jag trodde först det var reklam för resor, men det gällde sängarna. Tror jag.

😳

:musik

kan tänka mig att IBM reklamen kan vara lite svårt att förstå.... hade lite problem själv innan jag började jobba med webservices och j2ee.

fast det kanske bara var jag????

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en äldre reklam för bingolotter med dubbelvinst där en gubbe hade 2 st likadan volvobilar. Han körde fram ena volvon efter gatan och sprang sedan tillbax till den andra likadana volvon och körde fram den oxå HAHAHAHA..... 😳

Enda reklamen som jag gillade och begrep dessutom vad den handlade om.

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hello!

Jaså Grahn, två Volvo, ja det var ju enkelt och käckt. Jag har personligen en del erfarenhet av att förstå den ofta sexualperverterade undertonen i många av reklambudskapen. Kan vara rätt långsökta grejer ibland...

Problemet blir snarare att jag ser på TV ytterst sällan numera och missar därför reklamen.

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köper filmerna på DVD för att slippa reklamen - och ibland känns det som om min DVD-samling är större än alla TV-bolagens tillsammans... 😄

De gånger jag trots allt tittar på TV och det kommer reklam, så stänger jag alltid ljudet och går på toaletten eller hämtar något att dricka etc. Jag tittar faktiskt aldrig på TV-reklamen.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Det är nog rätt vanligt! Vem älskar reklamen? Det skulle vara min gamla skolkompis då i så fall, det viktigaste för honom på bio var att komma i tid till reklamfilmerna. Sedan kunde han gå om nån ringde på mobilen när 2/3 av filmen gått.

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår för det mesta reklamen på tv. Undrar dock över speakerrösten i Dells reklamfilmer, tjejen har så konstigt uttal, låter som om hon säger "Dell använder en inte Pentium-processor". Dags att uppsöka talpedagogen, för att citera en av ICA:s reklamfilmer 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jahaaa....fast hon säger ju en "Intel Pentium processor". Men visst... Apropå konstiga röster: hur låter inte den där reklamen som hp kört länge. Ska det vara ett röstprogram för synskadade? (Nån springer ut från nån skola, i en tunnelbana etc., den finns i olika varianter tror jag. Ordet "drömmer" förekommer bl.a.)

Hehe...jag känner folk som inte förstår en enda reklamsnutt! Eller också trilskas de bara.

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Fjärrkontrollen finns för att sånna som jag ska kunna byta kanal när reklamen kommer. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Fjärrkontrollen finns för att sånna som jag ska kunna byta  kanal när reklamen kommer. 😄

Och reklamen finns för sånna som mig som inte ens orkar trycka på knapphelvetet på fjärren 😎

EDIT: Gör det mig lat? 😉

Redigerat av Pazo
Link to comment
Dela på andra sajter

jag har jävligt svårt attförstå vad reklamerna fyller för uppgift förutom att göra folk förbannade, det är ju fan mer reklam än vad det är film på vissa kanaler

Men dräm till med en gissning åtminstone, vad kan syftet vara med reklamfilmerna egentligen ??? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har jävligt svårt attförstå vad reklamerna fyller för uppgift förutom att göra folk förbannade, det är ju fan mer reklam än vad det är film på vissa kanaler

Men dräm till med en gissning åtminstone, vad kan syftet vara med reklamfilmerna egentligen ??? 😳

det jag säger, att irritera folk till max så att dom går o köper prylen 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis! Tjata tillräckligt mycket om någonting, så lägger folk märke till det i butikernas hyllor när de går och handlar nästa gång. Dessutom finns det i det långa loppet ingen dålig reklam. Om man känner igen fabrikatet av någon anledning, så tittar de flesta mer på det än på mer "okända". Även om det skrivs något negativt om företaget, så blir det också positivt i det längre perspektivet, eftersom det då blir mer uppståndelse under en kort "nyhets-tid" - och folk känner sedan igen namnet, utan att kunna säga varför...

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har jävligt svårt attförstå vad reklamerna fyller för uppgift förutom att göra folk förbannade, det är ju fan mer reklam än vad det är film på vissa kanaler

Men dräm till med en gissning åtminstone, vad kan syftet vara med reklamfilmerna egentligen ??? 😛

det jag säger, att irritera folk till max så att dom går o köper prylen 😄

Som Jamba typ då menar du? Tjatigare reklam finns nog inte 😠

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har jävligt svårt attförstå vad reklamerna fyller för uppgift förutom att göra folk förbannade, det är ju fan mer reklam än vad det är film på vissa kanaler

Men dräm till med en gissning åtminstone, vad kan syftet vara med reklamfilmerna egentligen ??? 😉

det jag säger, att irritera folk till max så att dom går o köper prylen 😛

Som Jamba typ då menar du? Tjatigare reklam finns nog inte 🙂

Håkan

Ja, är det någon här som har betalt för att ha Jamba-grodan på sin telefon lovar jag att aldrig mer prata med er då ni i sådant fall har den avskyvärdast sämsta smaken genom tiderna. Jag menar... det skulle till och med vart smakfullare att ha Hitler som bakgrundsbild eller ringsignal än den där #$%£% grod@£#%&!!!!1

Jag har faktiskt laddat hem acapellan.. Så jag kan höra grodan bapparabappa, utan bakgrundsmusik.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
jag har jävligt svårt attförstå vad reklamerna fyller för uppgift förutom att göra folk förbannade, det är ju fan mer reklam än vad det är film på vissa kanaler

Men dräm till med en gissning åtminstone, vad kan syftet vara med reklamfilmerna egentligen ??? 😉

det jag säger, att irritera folk till max så att dom går o köper prylen 😉

Ja, eller för att finansiera det du tittar på. Har för mig att en riktigt bra bit över 50% av TV4s budget består av reklam pengar.

Reklam är väldigt viktigt. Utan någon form av reklam skulle det vara lite jobbigt. Man skulle aldrig veta när det släpps ny musik t ex. Väldigt kul eller hur? Eller när man köper tvättmedel. Köper man den förpackningen man aldrig sett förut eller den förpackningen någon i din TV sagt är skitbra?

Utan TV-reklam skulle vi bara ha SVT att titta på.

Nu kommer den smiley som berättar att jag inte är sur: 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

OT: Den bästa reklamen någonsin, alla kategorier, är nog en tidningsannons MTV gjorde för många år sedan. Kanske 98 eller något. Har den på väggen här bredvid mig.

I en TV ruta:

OF COURSE

SEX IS BETTER

THAN MUSIC.

(WE'RE JUST A PRETTY GOOD ALTERNATIVE)

Redigerat av MarcusRombo
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

AMF Pension som går på TV i olika filmsnuttar är den klart bästa reklamen tycker jag. Det är den som handlar om när någon råkar på sig själv längre fram i livet. Musiken som flyter på bredvid fångar stämningen väldigt bra. Sedan är det så gott som alltid så i dessa reklamfilmer att personen ifråga modell äldre nästan aldrig har tid för den yngre varianten, vilket jag tolkar som att livet går vidare och det är ingen idé att se bakåt egentligen... Men det kanske bara är jag som tolkar in mer i filmen än vad det är tänkt. Vissa retar sig dock på dessa filmer, men jag anser att den dessutom är i ett lugnt lagom tempo och det är svårt att missa vad som menas. Bäst!

En påminnelse ba (inklusive till mig själv): tråden skulle handla om ifall det finns reklam man INTE greppar.

Så klart är reklamens syfte (ur ett TV-kanalsperspektiv) att finansiera sändningarna och (ur ett produktperspektiv) att nå ut till presumtiva konsumenter.

🙂

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Eller när man köper tvättmedel. Köper man den förpackningen man aldrig sett förut eller den förpackningen någon i din TV sagt är skitbra?

Man köper den som är billigast. Tvätten blev ju OTROLIGT ren redan på 50-talet, och har sedan bara blivit renare och renare varje gång såphökarna har släppt en ny "formula". Jag vill inte ha så ren tvätt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Reklam är väldigt viktigt. Utan någon form av reklam skulle det vara lite jobbigt. Man skulle aldrig veta när det släpps ny musik t ex. Väldigt kul eller hur? Eller när man köper tvättmedel. Köper man den förpackningen man aldrig sett förut eller den förpackningen någon i din TV sagt är skitbra?

Utan TV-reklam skulle vi bara ha SVT att titta på.

Nu kommer den smiley som berättar att jag inte är sur: 😆

Jag kan inte minnas senast jag såg reklam för en skiva som jag haft någon lust att köpa. Eventuellt var det 1995 då det visades en sekundsnutt av "Stagger Lee" och jag omedelbums gick ut och köpte, den för tiden, nyaste Nick Cave-plattan. Men det var TIO ÅR SEDAN. I övrigt har jag snällt fått bevaka diverse officiella hemsidor, allmusic.com, etc för att hålla reda på nya releaser. Men visst, nästa gång jag ser reklam för Godspeed You! Black Emperor, Bonnie 'Prince' Billy, eller för den delen Tom Waits, ska jag ta tillbaka det uttalandet.

Och så det här med tvättmedlet då... Ja, jag köper det som är billigast, för det är faktiskt ingen som helst skillnad på skiten. Eller okej, nu senast tog jag det som var snäppet över den billigaste för jag var osäker på om det billigaste var vittvätt eller inte.

Och ja, utan TV-reklam skulle vi bara ha SVT att titta på. Gud så skönt. Jag är helt för FYRA TIMMAR statlig TV per dag på EN kanal. Ett någolunda onyanserat nyhetsprogram, ett litet kulturprogram, en väl utvald film och så ett barnprogram.

Att ha för mycket SKIT att välja på gör samma sak som att inte ha något alternativ. Vad i hela världen är det exempelvis för vits med att vi i butikerna har arton olika märken av toapapper att välja på?

Och här kommer smileysen som förvisso visar att JAG inte är sur eller vill skaffa nya fiender, men att jag ändå tycker argumenten för reklam som du skrivit enbart var skitsnack. 😠

Är inte det du läser på officiella hemsidor reklam? Kul att veta vad du anser det vara.

Själv har jag aldrig köpt en skiva jag sett TV reklam för. Men så är jag också född 87 och köper idag bara vinyl, så cheesy reklam för nya Lena Ph albumet på CD ger inte mig så mycket.

Hmm, tvättmedlet var nog ett dåligt exempel. Det beror ju faktiskt helt på vad man prioriterar. Jag försöker med en annan. Köper ni hellre Lidl's fucked coke för 0.90 som smakar f**** än Coca Cola som ni vet alltid har smakat skitbra och alltid kommer smaka skitbra?

Gud så skönt? För dig? För andra? Jag hoppas att du idag bara har SVT & TV4 då. Eller kanske till och med tagit bort TV4? (Går det?) TV är ju troligtvis det största mediala fenomenet i vår tid (Internet borträknat) och bör absolut inte vara statlig eller limiterad till fyra timmar/dag.

Varför olika märken? Inget bra svar på detta...

Det är här smileyn uteblir, vilket berättar att jag är nyvaken och pissed.

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Är inte det du läser på officiella hemsidor reklam? Kul att veta vad du anser det vara.
Pssst... den här tråden handlade om TV-reklam.

Fast okej, räknar man in reklam som även inte ligger i reklampauserna, så som musikvideos, kan de kanske vara till viss hjälp med att få reda på nya releaser. Även om det mesta som visas på den fronten också är rätt sorgligt.

Hmm, tvättmedlet var nog ett dåligt exempel. Det beror ju faktiskt helt på vad man prioriterar. Jag försöker med en annan. Köper ni hellre Lidl's fucked coke för 0.90 som smakar f**** än Coca Cola som ni vet alltid har smakat skitbra och alltid kommer smaka skitbra?
Jag dricker inte Coca Cola. Nej, okej. Nu jävlas jag bara med dig, men Cola dricker jag faktiskt inte. Och då jag begränsar mig till ämnet, TV-reklam, måste jag nog säga att reklamen för mat av olika slag är ganska så betydelselös. Fast, jag kan inte tala för andra än mig själv förstås.
Gud så skönt? För dig? För andra? Jag hoppas att du idag bara har SVT & TV4 då. Eller kanske till och med tagit bort TV4? (Går det?) TV är ju troligtvis det största mediala fenomenet i vår tid (Internet borträknat) och bör absolut inte vara statlig eller limiterad till fyra timmar/dag.
Nej, usch. Det ingår ett helt kabel-TV paket då man bor i denna lägenhet. Jag tog dock en TV-paus på drygt ETT ÅR för inte så länge sedan. De största anledningarna till detta var:

1) All jävla reklam. Att bli avbruten i en film eller serie där en viss stämning byggts upp med en skrikande McD-reklam kan få den allra mest tålmodiga att dunka skallen i soffbordet.

2) Att man knappt ser skillnad på reklamen och programmen. Vänta, är det här en musikvideo... eller... jo... nej... det är kanske jingeln till någon ny uppgjord dussindokusåpa, nej, det var en reklamfilm.

Jag uppmuntrar även andra att göra detsamma. Jag känner verkligen att jag inte missade nånting. Visst sänds det en och annan bra serie eller film, men dom kan man med fördel tanka hem via internet-snabeln, så slipper man både reklam och passa tider. Oops, var det olagligt numera? Betyder det att jag är kool och kriminell nu? Vi kanske kan starta ett gäng?

Jag lägger hit en ninja-smiley på slutet. Vet inte riktigt varför... 😉

Jag vet vad den handlade om 🙂 Jag är bara så sjukt skicklig på att gå OT i OT. 🙂

Jag vet vad du menar, jag är med dig. Jag har aldrig köpt en produkt pga en TV-reklam jag sett. Men däremot köper jag bara tolvor utifrån reklam. Får ju inte reda på att dom släppts annars! Allt sker via nyhetsbrev och hemsidor osv. MTV tittar jag nästan aldrig på. Samma sak med mat, som du nämner. Men många tänker inte som dig och mig.

Jag ser överlag inte så mycket på TV. Har inte tid. Men det finns vissa serier jag följer.

Shit, det spårade ur lite. Tanken från början vara att informera dom som itne verkade veta om att reklam inte är negativt. Irriterande för vissa men viktigt födoämne för andra.

Jag antar att du känner till Adbusters? Har följt deras arbete sedan 1999 och dom är helt suveräna. om du inte känner till dom; kolla deras sida så förstår du snart vad det handlar om. Adbusters. Jam the system!

Då kör jag också med en ninja! 🙂 Ha en trevlig kväll! Själv ska jag bada snart! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Då kör jag också med en ninja!  🙂 Ha en trevlig kväll! Själv ska jag bada snart!  😄

Ha! Då hann jag före. Årets första dopp för min del skedde idag vid ca 17.00. Slå det i off topic väg! 🙂

Öhh!?!? 😄

Borde inte de hänt för ett tag sen?...själv badade jag för första gången för två månader sen kanske...

OT OT OT!!!! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Då kör jag också med en ninja!  🙂 Ha en trevlig kväll! Själv ska jag bada snart!  😄

Ha! Då hann jag före. Årets första dopp för min del skedde idag vid ca 17.00. Slå det i off topic väg! 🙂

Öhh!?!? 😄

Borde inte de hänt för ett tag sen?...själv badade jag för första gången för två månader sen kanske...

OT OT OT!!!! 😄

När jag var liten brukade jag bada i Mälaren på sommrarna!

OT OT OT OT

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

AMF Pension som går på TV i olika filmsnuttar är den klart bästa reklamen tycker jag. Det är den som handlar om när någon råkar på sig själv längre fram i livet. Musiken som flyter på bredvid fångar stämningen väldigt bra. Sedan är det så gott som alltid så i dessa reklamfilmer att personen ifråga modell äldre nästan aldrig har tid för den yngre varianten, vilket jag tolkar som att livet går vidare och det är ingen idé att se bakåt egentligen... Men det kanske bara är jag som tolkar in mer i filmen än vad det är tänkt. Vissa retar sig dock på dessa filmer, men jag anser att den dessutom är i ett lugnt lagom tempo och det är svårt att missa vad som menas. Bäst!

En påminnelse ba (inklusive till mig själv): tråden skulle handla om ifall det finns reklam man INTE greppar.

Så klart är reklamens syfte (ur ett TV-kanalsperspektiv) att finansiera sändningarna och (ur ett produktperspektiv) att nå ut till presumtiva konsumenter.

😉

:musik

Den AMF-reklamen gör mig illamående, liksom den dubbade med Wherthers kola, eller vad fan dom heter. Alla dom där mohair-ylliga, filtrerade, KDS-luktande reklamfilmerna ger mig fysiskt obehag faktiskt. Inte för att jag har nåt emot reklam - det är en helt naturlig del av marknadsekonomin förstås, like it or not - men just dom här reklamerna målar upp en klibbig politiskt-korrekt vision av ett dockskåpsliv som jag inte vill vara i närheten av. Yuck! 😮

Men när vi pratar reklam tror jag annars vi ska skilja på fyra saker:

1) Bra reklam - därför att vi som tittare tycker att dom är "bra" (och/eller för att vi TROR att dom fungerar = säljer mer prylar)

2) Dålig reklam - därför att vi som tittare avskyr dom (och/eller INTE TROR att dom fungerar)

3) Bra reklam - därför att oavsett om vi gillar dom eller inte så fyller dom sitt syfte för uppdragsgivaren (som kan vara marknadsföring av ett varumärke eller direktreklam för en pryl)

4) Dålig reklam - därför att den inte fungerar, och inte ger uppdragsgivaren någon bang for the buck

Det har t ex visat sig att väldigt populära och roliga reklamer (1) ibland varken ökar försäljning eller i värsta fall inte ens förbättrare folks referens till ett varumärke - alltså är dom (4) eftersom reklamsketchen kanske är jävligt rolig, men man minns inte vem som gör reklamen tillräckligt tydligt.

Och tvärtom förstås....

Jag tror att AMF och Wherehttheehersres kola för mig är 3).

🙂

Redigerat av hammagrella
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...