Jump to content
Annons

Läs manualen?(många skrev så)


Recommended Posts

Annons
  • Svar 84
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Mr Underhill (oregistrerad)

Håller med Hacke fullständigt!

Addic59 tillhör INTE på något sätt de ohjälpsamma utan verkligen tvärtom.

Det är bara att beklaga att det första inlägget som startade alltihop triggade igång dig Addic. Låt inte saken bli prestigefull utan släpp det hellre. Jag visste inte heller att Try before buy var en välkänd Waresgrupp fast å andra sidan märker man ju faktiskt ganska snart om det är crackat eller inte då inga tider eller andra begränsningar anges, äh alla vet vad jag menar. 🙂

För att knyta an till Majken så är det väldigt synd att Steinberg inte har demoversioner. Dock minns jag att när SX introducerades så fanns en DEMO-skiva i musikaffärerna faktiskt...... Efter det testet insåg jag i alla fall att SL räckte för mig.

Fortsätt med den trevliga tonen och förlåt varandra även om man surar ur på att en del uppenbarligen sitter på Crackade versioner. Gäller givetvis åt andra hållet också, m.a.o. om man blivit avsnäst 🙂

De som i slutändan är seriösa med sitt skapande betalar nog vad det kostar i alla fall.

-Irritation dödar skapandet mer än det skänker tillfredställelse-

ROCK ON, snart är det semester !!!! / Mr U

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man inget vettigt svar att komma med ska man inte svara alls.

Å andra sidan, har man ingen vettig fråga så ska man inte ställa den heller. 😆

😄

Vettighet kan ju diskuteras. Personligen tycker jag att "Ta dig en titt i manualen, där hittar du snabbt svaret på din fråga" är ett mycket vettigare svar än ett inlägg med enbart en uppföljande smiley.

edit: stavfel

Det fanns en viss sarkasm i båda våra svar, men du kanske missade den... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt går att läsa sig till i en manual när det gäller funktionerna i ett musikprogram. Tycker det ser väldigt spydigt ut att häva ur sig "läs manualen" bara för att det är en dum fråga. Skit i att svara då istället.

Addic, du har ställt frågor ang. Logic 5.5 som väldigt tydligt stått i manualen vill jag minnas. Hur kommer det sig?

edit: såg att det var logic6. Men hursomheslt så står det väldigt tydligt i manualen hur man skapar ett nytt spår.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

De som i slutändan är seriösa med sitt skapande betalar nog vad det kostar i alla fall.

Vad menar du med det? Och varför tror du det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det fanns en viss sarkasm i båda våra svar, men du kanske missade den... 😄

Om det fanns någon sarkasm i

Har man inget vettigt svar att komma med ska man inte svara alls.

så missade jag den. I de två följande inläggen missade jag den inte.

Redigerat av mornel
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

ok! ni e helgon 😏 , jag vet att vissa här som svara till andra " läs manual" , ni använda crack program själv 😄 försök ni spelar polis eller fjäska ni för någon? Falsk!!!

förlåt alltihopa ok, jag har fel, ni e bäst , ni är ängel, ni gör alltid rätt!!! ni följer alltid lager, ni är bra männsikor,ni e så rik så ni har råd köpa alla program 😎

Redigerat av One night in The Trance
Link to comment
Dela på andra sajter

Addic, du har ställt frågor ang. Logic 5.5 som väldigt tydligt stått i manualen vill jag minnas. Hur kommer det sig?

edit: såg att det var logic6. Men hursomheslt så står det väldigt tydligt i manualen hur man skapar ett nytt spår.

Väldigt tydligt är fan att ta i. Ursäkta att jag bli upprörd, men hur Emagic har löst spårskapandet i Logic 6 är helt absurt! Okej, OT: Efter att själv ha konsulterat manualen men inte kunnat hitta _någon_ information om hur det - en av de mest grundläggande funktionerna i ett sequencerprogram - går till, bestämde jag mig för att ställa frågan på lite olika forum. Tre forum och sammanlagt tjugo olika svar, och ingen kunde komma med en vettig lösning. Helt absurt. Tillslut frågade jag en arbetskamrat som nästan kunde hjälpa mig, och med hans vägledning lyckades jag lista ut det själv.

Så att fråga om hur man skapar spår i Logic 6 är inget att slänga ur sig en "läs manualen"-post om. Det är fanimig helt omöjligt om man inte vet hur man ska gå till väga 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan nog vara så att många här köper sina Cubase, Sonar o.s.v.

Men jag undrar om samma moral gäller andra typer av program??

Hur många här har endast lagliga pluggar?

Brännarprogram? Officepaket? Spel?

Det blir mycket pengar om man börjar titta på alla möjliga skitprogram som finns också. Som kostar typ ett par hundra att köpa... Konstigt nog verkar alla ha de programmen? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Steinberg som tabbat sig. Dels för att man gör aldeles för lite reklam för SE versionen men även eftersom man valt att inte släppa demoversioner av programmet vilket leder till att folk piratkopierar för att få en möjlighet att testa på sitt system.

Har faktiskt aldrig tänkt på saken tidigare, men när jag köpte HALion 3 fick jag med en demoversion av SX3, så någon form av demoversioner tycks det finnas i alla fall...

Link to comment
Dela på andra sajter

Addic, du har ställt frågor ang. Logic 5.5 som väldigt tydligt stått i manualen vill jag minnas. Hur kommer det sig?

edit: såg att det var logic6. Men hursomheslt så står det väldigt tydligt i manualen hur man skapar ett nytt spår.

Väldigt tydligt är fan att ta i. Ursäkta att jag bli upprörd, men hur Emagic har löst spårskapandet i Logic 6 är helt absurt! Okej, OT: Efter att själv ha konsulterat manualen men inte kunnat hitta _någon_ information om hur det - en av de mest grundläggande funktionerna i ett sequencerprogram - går till, bestämde jag mig för att ställa frågan på lite olika forum. Tre forum och sammanlagt tjugo olika svar, och ingen kunde komma med en vettig lösning. Helt absurt. Tillslut frågade jag en arbetskamrat som nästan kunde hjälpa mig, och med hans vägledning lyckades jag lista ut det själv.

Så att fråga om hur man skapar spår i Logic 6 är inget att slänga ur sig en "läs manualen"-post om. Det är fanimig helt omöjligt om man inte vet hur man ska gå till väga 🙂

Det är väl uppenbart att det står i manualen att det man ser i arranget end. är instanser av de spår som finns i enviroment. Läs igenom manualen så fattar du hur det hänger ihop.

Vad jag ville ha sagt med det jag skrev var att alla funktioner i programmen står beskrivet i manualerna, och skulle man inte svara på frågor som man kan finna svaret i manualen skulle forumet krympa avsevärt. Bara för att en del befinner sig på en mycket högre nivå än andra behöver man inte dryga sig. Skit i att svara då istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag visste inte heller att Try before buy var en välkänd Waresgrupp fast å andra sidan märker man ju faktiskt ganska snart om det är crackat eller inte då inga tider eller andra begränsningar anges, äh alla vet vad jag menar.

H2O heter gruppen. Och Try before you buy är deras motto. Om man nu ska vara petig.

Själv gör jag just det. Använder piratkopior som demos. Men då måste man ju ha diciplin nog att se till att man betalar för det om man tänker använda det en längre tid 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Addic, du har ställt frågor ang. Logic 5.5 som väldigt tydligt stått i manualen vill jag minnas. Hur kommer det sig?

edit: såg att det var logic6. Men hursomheslt så står det väldigt tydligt i manualen hur man skapar ett nytt spår.

Väldigt tydligt är fan att ta i. Ursäkta att jag bli upprörd, men hur Emagic har löst spårskapandet i Logic 6 är helt absurt! Okej, OT: Efter att själv ha konsulterat manualen men inte kunnat hitta _någon_ information om hur det - en av de mest grundläggande funktionerna i ett sequencerprogram - går till, bestämde jag mig för att ställa frågan på lite olika forum. Tre forum och sammanlagt tjugo olika svar, och ingen kunde komma med en vettig lösning. Helt absurt. Tillslut frågade jag en arbetskamrat som nästan kunde hjälpa mig, och med hans vägledning lyckades jag lista ut det själv.

Så att fråga om hur man skapar spår i Logic 6 är inget att slänga ur sig en "läs manualen"-post om. Det är fanimig helt omöjligt om man inte vet hur man ska gå till väga 🙂

Det är väl uppenbart att det står i manualen att det man ser i arranget end. är instanser av de spår som finns i enviroment. Läs igenom manualen så fattar du hur det hänger ihop.

Vad jag ville ha sagt med det jag skrev var att alla funktioner i programmen står beskrivet i manualerna, och skulle man inte svara på frågor som man kan finna svaret i manualen skulle forumet krympa avsevärt. Bara för att en del befinner sig på en mycket högre nivå än andra behöver man inte dryga sig. Skit i att svara då istället.

🙂 håller med

Link to comment
Dela på andra sajter

. Men jag tycker det är viktigt att ge en markering för nykomlingar som frågar efter P2P program till Mac eller hjälp med warez hackade program att det inte är något som ska diskuteras här. För om detta accepteras så kommer det leda till att man hjälper varandra med att hitta cracks osv. Tror jag!

eftersom det inte är tillåtet på detta forum att diskutera cracks o.dyl så kommer väl moderator att spärra de trådarna eller?? Så du behöver nog inte bekymra dig.

Och så undrar jag varför du ska bestämma vad folk frågar??? Forumet är väl inte till för bara dig, jag gillar att läsa idiotfrågor. Skitkul!

Det är väl ett öppet forum, fråga hur jävla skitdumt ni vill, det tar typ en halv sekund att läsa å klicka bort "hur loopar man i cubase".

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det fanns någon sarkasm i
Har man inget vettigt svar att komma med ska man inte svara alls.

så missade jag den. I de två följande inläggen missade jag den inte.

Ber om ursäkt att sarkasmen inte var så tydlig. Men jag trodde att 🙂 markerade det ganska bra.

Fast jag hade faktiskt en liten poäng med det hela. För om man man nu får ställa hur dumma frågor som helst så borde man ju rimligtvis få ge hur dumma svar som helst? Nån rättvisa får det väl vara 🙂

EDIT: och så ber jag om ursäkt för att jag inte kan läsa också. trodde du citerade mig. (jag är så van vid missförstånd(borde nog lära mig att uttrycka mig bättre(men vem orkar det(när man kan skriva paranteser i oändlighet istället))))

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl uppenbart att det står i manualen att det man ser i arranget end. är instanser av de spår som finns i enviroment. Läs igenom manualen så fattar du hur det hänger ihop.

Ja då är det väl jag som är kass då :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte låta bli att lägga mig i trots att jag förmodligen får ett antal (säkert välgrundade) mothugg 😳

Är själv en sådan som får utslag av manualer, men tyvärr måste de ju användas ibland. Problemet är att i många fall är de vansinnigt svårt att hitta i tegelstensromanerna. Om det då kommer en fråga som finns bra dokumenterad i manualen, tycker jag att man - om man då vill hjälpa (och är hyfsat insatt i manualen) - kanske kan hänvisa till rätt ställe. I stället för att bara skriva - Läs Manualen - kanske man kan svara - Det står bra beskrivet i manualen i avsnittet som börjar på sidan xx, det är bättre att du läser det själv -.

Jag förstår Addics syn om piratkopiering och håller fullt med att det skall inte uppmuntras, men att förutsätta att så fort nån ställer en fråga som finns besvarad i manualen så handlar det om ett piratkopierat program, tycker jag är att ta i.

En annan sak är kanske att frågeställarna börjar använda sökfunktionen lite bättre (har själv hittat mycket bra svar på det viset). Hittar man ett vettigt svar där (inte RTFM) så behöver man ju inte ställa frågan igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Addic, du har ställt frågor ang. Logic 5.5 som väldigt tydligt stått i manualen vill jag minnas. Hur kommer det sig?

edit: såg att det var logic6. Men hursomheslt så står det väldigt tydligt i manualen hur man skapar ett nytt spår.

För att jag var i pluggets studio utan manual. PUNKT!

Link to comment
Dela på andra sajter

men att förutsätta att så fort nån ställer en fråga som finns besvarad i manualen så handlar det om ett piratkopierat program, tycker jag är att ta i.

Har aldrig haft de fördomarna om någon på forumet överhuvud taget.

Men att läsa igenom manualen är en bra start, och om man nu inte hittar svaret i den så är det att nämni i tråden man skapar tycker jag. Eller vad säger ni övriga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Addic, du har ställt frågor ang. Logic 5.5 som väldigt tydligt stått i manualen vill jag minnas. Hur kommer det sig?

edit: såg att det var logic6. Men hursomheslt så står det väldigt tydligt i manualen hur man skapar ett nytt spår.

För att jag var i pluggets studio utan manual. PUNKT!

Okej, men det kan väl hända vemsomhelst att man råka stå utan manual...

Link to comment
Dela på andra sajter

Addic, du har ställt frågor ang. Logic 5.5 som väldigt tydligt stått i manualen vill jag minnas. Hur kommer det sig?

edit: såg att det var logic6. Men hursomheslt så står det väldigt tydligt i manualen hur man skapar ett nytt spår.

För att jag var i pluggets studio utan manual. PUNKT!

Okej, men det kan väl hända vemsomhelst att man råka stå utan manual...

Absolut, men då bör man nämna det. Vilket jag gjorde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt går att läsa sig till i en manual när det gäller funktionerna i ett musikprogram. Tycker det ser väldigt spydigt ut att häva ur sig "läs manualen" bara för att det är en dum fråga. Skit i att svara då istället.

Lyssna här.

Det är ingen här som vill jaga bort nybörjare. Lägg av med den här löjliga snedlogiken. Vad det handlar om är att motarbeta människor som är så lata och har så låg ambitionsnivå att de inte ens orkar läsa manualen.

Jag har absolut ingenting emot en s.k dum fråga, i stil med: "Hur loopar man i Cubase? Jag läste i manualen att bla bla bla, men det fungerade inte. Jag har suttit och provat mig fram i en halvtimme nu men jag lyckas inte".

Dock så tänker i alla fall inte jag sitta och servera färdiga paketlösningar till folk som bara är lata.

För övrigt anser jag inte att det finns några dumma frågor, bara idioter som ställer dem.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Allt går att läsa sig till i en manual när det gäller funktionerna i ett musikprogram. Tycker det ser väldigt spydigt ut att häva ur sig "läs manualen" bara för att det är en dum fråga. Skit i att svara då istället.

Lyssna här.

Det är ingen här som vill jaga bort nybörjare. Lägg av med den här löjliga snedlogiken. Vad det handlar om är att motarbeta människor som är så lata och har så låg ambitionsnivå att de inte ens orkar läsa manualen.

Jag har absolut ingenting emot en fråga i stil med: "Hur loopar man i Cubase? Jag läste i manualen att bla bla bla, men det fungerade inte. Jag har suttit och provat mig fram i en halvtimme nu men jag lyckas inte".

Dock så tänker i alla fall inte jag sitta och servera färdiga paketlösningar till folk som bara är lata.

För övrigt anser jag inte att det finns några dumma frågor, bara idioter som ställer dem.

Håller med dig fullt ut till 100%. Det är detta jag velat påpeka hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt går att läsa sig till i en manual när det gäller funktionerna i ett musikprogram. Tycker det ser väldigt spydigt ut att häva ur sig "läs manualen" bara för att det är en dum fråga. Skit i att svara då istället.

Lyssna här.

Det är ingen här som vill jaga bort nybörjare. Lägg av med den här löjliga snedlogiken. Vad det handlar om är att motarbeta människor som är så lata och har så låg ambitionsnivå att de inte ens orkar läsa manualen.

Jag har absolut ingenting emot en s.k dum fråga, i stil med: "Hur loopar man i Cubase? Jag läste i manualen att bla bla bla, men det fungerade inte. Jag har suttit och provat mig fram i en halvtimme nu men jag lyckas inte".

Dock så tänker i alla fall inte jag sitta och servera färdiga paketlösningar till folk som bara är lata.

För övrigt anser jag inte att det finns några dumma frågor, bara idioter som ställer dem.

🙂

Jag fattar precis hur du tänker. Visst lyser det ibland genom att det är av lathet/brist på intresse eller nåt liknande som får folk att posta frågor som många kan tycka är på en alldeles låg nivå för att man ska orka bry sig om att svara på. Min tanke är ju att då gör man just inte det. Att svara saker som "läs manualen", "har du piratokopierat programmet?" och liknande är helt meningslöst. Gnäll gärna, men inte i tråden där någon postat frågan. Dels leder det till att tråden spammas ner med folk som tycker saker om gnället (och vi är redan off-topic) och sen blir det oändliga tjafs i en tråd som egentligen inte alls har med det tjafset att göra.

Det är bra att diskussionen kommer upp -här- och jag tar den med glädje, men tjafsa inte om det där det inte hör hemma. Anmäl istället tråden så får någon moderator ta ställning ang. vad som ska hända istället; det är därför dom finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt går att läsa sig till i en manual när det gäller funktionerna i ett musikprogram. Tycker det ser väldigt spydigt ut att häva ur sig "läs manualen" bara för att det är en dum fråga. Skit i att svara då istället.

Lyssna här.

Det är ingen här som vill jaga bort nybörjare. Lägg av med den här löjliga snedlogiken. Vad det handlar om är att motarbeta människor som är så lata och har så låg ambitionsnivå att de inte ens orkar läsa manualen.

Jag har absolut ingenting emot en s.k dum fråga, i stil med: "Hur loopar man i Cubase? Jag läste i manualen att bla bla bla, men det fungerade inte. Jag har suttit och provat mig fram i en halvtimme nu men jag lyckas inte".

Dock så tänker i alla fall inte jag sitta och servera färdiga paketlösningar till folk som bara är lata.

För övrigt anser jag inte att det finns några dumma frågor, bara idioter som ställer dem.

🙂

Jag fattar precis hur du tänker. Visst lyser det ibland genom att det är av lathet/brist på intresse eller nåt liknande som får folk att posta frågor som många kan tycka är på en alldeles låg nivå för att man ska orka bry sig om att svara på. Min tanke är ju att då gör man just inte det. Att svara saker som "läs manualen", "har du piratokopierat programmet?" och liknande är helt meningslöst. Gnäll gärna, men inte i tråden där någon postat frågan. Dels leder det till att tråden spammas ner med folk som tycker saker om gnället (och vi är redan off-topic) och sen blir det oändliga tjafs i en tråd som egentligen inte alls har med det tjafset att göra.

Det är bra att diskussionen kommer upp -här- och jag tar den med glädje, men tjafsa inte om det där det inte hör hemma. Anmäl istället tråden så får någon moderator ta ställning ang. vad som ska hända istället; det är därför dom finns.

Det är jag också beredd att hålla med om. Som jag sa tidigare, jag är inte alltid en ängel. Men nu erkänner jag mitt fel i just DEN punkten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns lite som det är mitt fel att denna diskussion drog igång, förlåt kära forumare.

Jag håller med Addic om att man inte ska uppmuntra piratkopiering. Men jag tycker inte om att folk skriver spydiga saker i en tråd och sedan anklagar den som frågade för att uppta dyrbar tid med att fråga onödiga frågor.

Att utgå ifrån att folk som frågar basala frågor är piratkopierare är ganska kränkande. Oavsett hur det ligger till med den saken. Jag har hängt på forum i många år, framför allt dataforum. Och många forum går helt omkull av två olika anledningar:

1. Dryga veteraner som inte vill hjälpa folk som frågar enkla saker.

2. Maktgalna och intolleranta moderatorer.

Detta forum har inte särskilt många av nr.1 och inga av nr.2.. Kan vi inte komma överens om att fortsätta ha det så? När folk frågar "Hur hittar jag serienummer till CuBase?" är det dags att läxa upp dem.

Men så länge det inte är uppenbart att trådarna handlar om piratkopiering så borde vi vädja om Forumets trevnad och rykte... Och helt enkelt låta folks samvete få ta den andra biten.

Det är min lilla åsikt om det hela. Ett forums trevnad är viktigare än dess polisfunktion...

Förlåt igen för att jag triggade Addic i den andra tråden... hade lågt blodsocker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...