Jump to content
Annons

Thimmie med soul-pop?


Well? Funkar det?  

24 röster

  1. 1. Well? Funkar det?

    • 5 - Shit! Det här är grymt bra!
      6
    • 4 - Yes sir!
      7
    • 3 - Gött, gött, men det är något som saknas.
      5
    • 2 - Nja, inte min kopp te...
      2
    • 1 - Öh... Det här är oljud i mina öron!
      1


Recommended Posts

LÅTNAMN: I betray my mind

ARTIST/GRUPP: Thimmie Englund

GENRE: Soul-pop?

LÅTLÄNGD: 3:08

KOMPOSITÖR: Thimmie Englund

PRODUCENT: Thimmie Englund och Erik Augustsson

EV. MEDVERKANDE: Erik Augustsson

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: mp3

STORLEK: 2,87MB

STATUS: Färdig demo

LÅTLÄNK: http://www.enamoured.info/thimmie_englund-...ray_my_mind.mp3

Det här är långt bortom den pop-rock jag spelat in med addic59. Det är även på engelska... Jaja, alla åsikter är av värde!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jodå inte så pjåkigt. Vackert, lite underligt producerat. Tycker stråkarna bryter lite mot resten av ljudbilden. De är snäppet för tydliga eller stora eller så.

Sångljudet lite torrt mot bakgrunden.

Jag tycker inte riktigt produktionen hänger ihop.

Mycket snygga körer och kompetent sång. Sedan tycker jag nog att man kunde pressa dig lite mer. Kanske ett eller två tonsteg högre? Bara för att få fram det där lilla extra.

Men annars var det mycket bra. Snygg låt. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Underligt producerat? Hehe... säger du det så! 😉

Jo, sången är för torr när jag tänker efter. Får ta och skruva till den lite. Jo, det är nästan ett år sedan jag lirade in låten så ett eller kanske två tonsteg till borde jag kunna fixa för att få mer power i sången. 😉

Tack för dina kommentarer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojojoj, detta va mysigt må jag säga. Det gunger gutt i mina wooxar. 🙂

Jag vill ha sången mer inpå ansiktet. Prova att komprimera lite hårdare och lyft fram med EQ. Snygga stämmor som tusar och klockrena preccs. Vart har du spelat in detta?

Bra som attsingen!

Ska kolla upp EQ:n! Sången bör nog komma fram mer ja. Gött, gött att du diggar det! Jag har en ny svensk "hit" på gång som jag vill spela in med dig snart! 🙂

Jag har spelat in låten hos en polare i Gamleby.

rock on döh! 🙂

berch

Ok, tack för din kommentar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här gillar jag, håller dock med de andra ang. sången. Basen kunde vara lite mer intressant och framträdande, men det är en smaksak. Fixa till sångljudet så funkar det. Bra jobbat!

Ok, det är noterat! Tack för dina kommentarer! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Snygg låt! Tråkig sång! Har svårt för den där talsången. Eric Gadd har redan gjort det där till leda. Annars, som sagt snygg låt. 🙂

Jag tar det som något positivt att du jämför mig med Eric Gadd. Inte för att jag lyssnar något speciellt på karln, men han är dukig! 😉

Gött att du tycker låten är snygg i alla fall... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det här låter skitsnyggt! Finns inget jag saknar eller känner behöver läggas till.

Ojoj! Tackar och bockar djup! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Härlig låt! Håller dock med eggh att du kanske skulle pressa sången lite mer, ett par tonsteg högre skulle inte skada, det har du röst till. Sen borde du riva till ibland med rösten ibland. Du vet, sådär, James Brown souligt. Riktigt snygga och tajta stämmor.

Den här låten läggs också till i min samling. Snyggt!

The Mr... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt bra!

Kanske om man ska nu klaga (väldigt liten klagan, låter asbra asså...) så kanske det skulle vara att du kör samma melodi rakt igenom låten, ett break från låten utan trummor med ett skönt stråkparti som skiljer sig aningen mot låten skulle låta grymt tror jag.

Men seriöst, asbra! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

The Mr//

Ska funderar på att transponera den! Som du kanske vet så gör jag svensk pop-rock numera. Men jag har svårt att bestämma mig, det är kul med den här typen av musik också. Kul att du diggar det! 😄

Pazo//

Vad väntade du dig? Har du hört mina andra låtar här på forumet så förstår jag att du blev förvånad. Tackar för kommentarerna! :rolleyes:

Drik//

Jo, det vore nog rätt soft att köra utan trummor på ett ställe. Ska fundera på det! Kul som fän att du gillar låten! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Pazo//

Vad väntade du dig? Har du hört mina andra låtar här på forumet så förstår jag att du blev förvånad. Tackar för kommentarerna! 😄

Nej jag har inte hört några andra låtar. Men jag förväntade mig lite mer Gitarr-pop aktig musik. Trodde inte det skulle vara så elektroniskt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Pazo//

Vad väntade du dig? Har du hört mina andra låtar här på forumet så förstår jag att du blev förvånad. Tackar för kommentarerna!  😄

Nej jag har inte hört några andra låtar. Men jag förväntade mig lite mer Gitarr-pop aktig musik. Trodde inte det skulle vara så elektroniskt...

I see... ok, men kul att du diggar det! Du kan ju höra den typen av musik jag brukar göra om du vill. Kolla i så fall in:

Thimmie Englund & Kenny Kängström - Perfekt för mig

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättesnyggt! Superstämma på andra frasen i refr (00:49-00:51 t ex)! Tycker ljudkvaliteten på sången är skum, låter komprimerat och för svag i mixen för sångrösten är det inget fel på, den är bra. Taskig mick??

Link to comment
Dela på andra sajter

Pazo//

Hehe... gött! 🙂

(e)qualitymusic//

Gött, gött! 🙂 Jupps, micken var inte den bästa under inspelningstillfället. Men, men...

Popfarmor//

Kul som fän att du diggar det! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla som ville höra låten i en högre tonart kolla in det här!!!

Jag har lirat in den hemma nu och det är en akustisk tolking av mitt "original". Det är en demo-demo-demo, alltså förvänta er inget superljud (nåja) och en massa stämmor som förra versionen (en och annan sur ton är det också, hehe). Men enjoy I betray my mind i en högre tonart! Jädrans vad det var tungt att lägga en överstämma - högt som fän! Kan nog lätt pressa versen och refrängen lite till, men då får någon annan sjunga stämma! 😱

Ny, akustisk version av låten

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det här är mycket bra...dock gillar jag din första version mest..eftersom det är ju en känslolåt och du låter mycket mer soft och coolare på första versionen.

Det du kanske ska tänka på när det gäller sången, är att när du i mitten av låten går ner i registret "listen to this the coincidence"....så har du inte riktigt lika mycket kraft i just orden "to this" och det är för att just där vinglar eller faller din röst lite, dock bara lite!...kanske du kan hitta en annan ton just där, eller frasering som gör att du kan trycka till det lite mer där.....

Men jag tycker det är en mycket känslosam låt och rösten är mycket fin!... ser fram mot att höra den kanske i annan media oxå...lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

I like!

Låten är riktigt modern i sin struktur.

Det brister lite på den rätt trötta samplingen som är på tok för oediterad, här behövs mer breaks i beatet & det behövs fetas till ordentligt. Den här typen av musik är ju beatsbaserad, så beatet i sig måste få den största platsen i mixen. Dessutom bör basen ligga på jämna taktslag för att få det där sugande Peter Cartriers-soundet. Ditt engelska uttal behövs helt klart göras mer trovärdigt, skolengelskan som är nu fungerar inte. Men det är småsaker som är lätt att shapa upp. Låten & känslan är i världsklass.

Fan jobba på det här, det här kan sälja hur mycket som helst.

Jag tänkte fråga om jag får göra ett nytt 2005-anpassat beat till det här, men att få remixa är väl för mycket att begära efter min kritik...

Keep it up!

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det här är mycket bra...dock gillar jag din första version mest..eftersom det är ju en känslolåt och du låter mycket mer soft och coolare på första versionen.

Det du kanske ska tänka på när det gäller sången, är att när du i mitten av låten går ner i registret "listen to this the coincidence"....så har du inte riktigt lika mycket kraft i just orden "to this" och det är för att just där vinglar eller faller din röst lite, dock bara lite!...kanske du kan hitta en annan ton just där, eller frasering som gör att du kan trycka till det lite mer där.....

Men jag tycker det är en mycket känslosam låt och rösten är mycket fin!... ser fram mot att höra den kanske i annan media oxå...lycka till!

Tack för din konstruktiva kritik! Ska tänka på fraseringen! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

I like!

Låten är riktigt modern i sin struktur.

Det brister lite på den rätt trötta samplingen som är på tok för oediterad, här behövs mer breaks i beatet & det behövs fetas till ordentligt. Den här typen av musik är ju beatsbaserad, så beatet i sig måste få den största platsen i mixen. Dessutom bör basen ligga på jämna taktslag för att få det där sugande Peter Cartriers-soundet. Ditt engelska uttal behövs helt klart göras mer trovärdigt, skolengelskan som är nu fungerar inte. Men det är småsaker som är lätt att shapa upp. Låten & känslan är i världsklass.

Fan jobba på det här, det här kan sälja hur mycket som helst.

Jag tänkte fråga om jag får göra ett nytt 2005-anpassat beat till det här, men att få remixa är väl för mycket att begära efter min kritik...

Keep it up!

hehe... tack för din kritik! Nu kanske du förstår varför jag sjunger på svenska numera? 🙂

Klart du får göra en remix! Jag tänkte faktiskt föreslå det efter din kritik, innan jag läste att du ville göra det. Jag slänger ett meddelande till dig så får vi se vad vi kan hitta på! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Får nog erkänna att jag inte på något sätt ogillar denna låt. Har annars svårt för radiovänlig musik. Inte den bäste låt jag hört på forumet men, defemitivt på topp tio listan. Blir sugen på att dricka öl och kasta dart när jag hör den. Gillar särskilt det torra dynamiska sångljudet som annara alltid är så över comprimerat och över prosseserat i denna gengre. Tycker om det mjuka lagom attackrika gitarr jludet väldigt mycket. Gitarren är välfraserad och underbart mixad.

Gillar mixen av elektroniskt och acustiskt, Väl pruduserat välputsat och inte igelarbetat. Ock låten i sig (arrangemangs, melodi, text och framförande messigt) är tycker jag övertygande.

😄😄😄😄🙂 av 😄😄😄😄😄 får du av mig.

Så gött att höra att man kan "omvända" någon som inte ens gillar genren! 🙂

Tackar för kritiken och jag funderar på att ta några bira och kasta lite pil jag också nu.... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Skön låt. Liknar Players. Men sången suger. Dessutom tycker jag att du borde placera cymbalerna längre bak i mixen med hjälp av lite reverb.

Annars är det en bra låt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skön låt. Liknar Players. Men sången suger. Dessutom tycker jag att du borde placera cymbalerna längre bak i mixen med hjälp av lite reverb.

Annars är det en bra låt!

Hahaha! Bra förutom att sången suger? Hehe... jag lyfter på hatten och sedan går jag ner och dränker mig i närmaste insjö...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...